vastloper

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

vastloper

Post by ErikSint »

Dag allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van twee husqvarna 372xp uit 2012.
Nu begon er een van de twee wat te sputteren en daarna kreeg ik
hem niet meer aan de praat.

Naar de dealer, vastgelopen...
Maar goed 2012, ik ga er van uit dat dit onder de garantie valt.
Verteld de dealer mij dat aangezien de schade aan de uitlaatkant zit
dit verklaart dat de benzine te arm gesmeerd was en zodoende de
garantie vervalt.

Ik gebruik geen aspen, maar mijn andere 6 zagen lopen prima op de
mengsmering die ik zelf mix (hp super van stihl) en dit zou mijn inziens
toch niet leiden tot het vervallen van de garantie.

Heeft iemand hier ervaring mee of sowieso wat tips voor mij?
Ik wil het er niet bij laten zitten..

Groeten Erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Tja, als je zelf smeert en op de een of andere manier een te schraal mengsel hebt getankt dan kan een dealer daar ook niets aan doen......

Zelf gemengde benzine heeft ook de eigenschap dat de olie langzaam bezinkt, met andere woorden je moet het kannetje effe schudden na lang stilstaan......

Aspen is gewoonweg zeker in dit soort situaties de beste keus voor mens en machine :D

En als jij kunt aantonen dat de brandstof daadwerkelijk goed is geweest dan zul je toch even serieus met husqvarna moeten gaan praten, maar de kenners weten meestal erg goed te achterhalen wat het euvel is geweest en ik denk dat je je daarbij moet neerleggen, hoe vervelend het ook is.

Succes ermee.
- climb fast, move slow -
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: vastloper

Post by ErikSint »

kijk als ik nu een particulier was die zo af en toe eens een keer zaagt dan snap ik dat wel. maar waarom alleen die zaag er aan gaat en de rest niet van vind ik dat toch vrij wrang.

en als ik aan moet tonen dat ik juist meng, dan is dat nooit meer te achterhalen voor mij. wat mij betreft zou dat een omgekeerde wereld zijn. tevens staat in de handleiding alleen dat ze aspen aanraden maar dat verder alleen een benzine met een octaangehalte hoger als 90 moet zijn en gesmeerd.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Heb je met dezelfde gemengde bezine uit dezelfde kan ook met andere zagen gewerkt ?

En als je professioneel bezig bent ben je tegenwoordig verplicht van de ARBO om met Alkylaat brandstoffen te werken :wink:

Scheelt ook aanzienlijk in hoofdpijn en vermoeidheid klachten :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Te arm gesmeerd. Dat is toch eigen verantwoordelijkheid! Ik mag aannemen dat je weet wat je doet als je gaat afstellen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

Je kan zeggen "de andere zagen hebben het niet, dus de benzine is goed gemengd", maar je kan ook zeggen "ga maar snel op Aspen over voordat je je andere zagen ook aan gort hebt".

Wat is waar....? ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vastloper

Post by boomverzorgingbruno »

Dat is waar :)
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: vastloper

Post by Tamil »

-WOUTER- wrote:
Scheelt ook aanzienlijk in hoofdpijn en vermoeidheid klachten :wink:
En dus extra frustratie en ongenoegen met zich mee brengen. :wink:

Het zullen niet de reacties zijn die jij had gehoopt, maar het is in deze tijd intussen echt wel vrij normaal om met aspen of motormix te werken. Veel van ons hebben dit probleem al lang geleden meegemaakt.

Het is een beetje het dure regenjassen verhaal.
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: vastloper

Post by tjeerd »

Ik weet ff niet precies om welke wetgeving het gaat maar als ondernemer mag je tegenwoordig niet meer met zelf gemengde brandstoffen gebruiken.

dus ben je overgeleverd aan de voorgemengde brandstoffen het zij aspen of motormix.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

Ondernemers zijn verplicht voor hun werknemers die maatregelen te treffen die nodig zijn om (oa) de gezondheidsrisico's tot een minimum te beperken. En daar valt onder het gebruik van minder schadelijke brandstof.

De ondernemer zelf valt buiten deze regeling (ARBO).
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Dat was net effe wat teveel info Peter :roll:

Doe nou slim en zaag met alkylaat !
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Pietje wrote:De ondernemer zelf valt buiten deze regeling (ARBO).
'Helaas' Pieterman. Ook wij moeten ons sinds een paar jaar conformeren aan deze regels.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vastloper

Post by boomverzorgingbruno »

maar peter is geen puntjeslikker he wolter? telt het dan ook ;)

vraag me af of het nu echt zoeen probleem hoeft te zijn om aspen, motomix of ander gelijkaardige benzine te gebruiken waarom wilt een mens nog mengen ?
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote: waarom wilt een mens nog mengen ?
Waarschijnlijk om af en toe eens de mist in te gaan om vervolgens een nieuwe tweetakt aan te schaffen.
Dat die andere machines nog niet over de kling zijn gejaagd heeft volgens mij echt met een te schrale afstelling temaken gehad.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: vastloper

Post by Steven »

boomverzorgingbruno wrote: waarom wilt een mens nog mengen ?
Omdat ik nog nooit een zaag zo goed heb zien lopen op zelf mix bij sommige 8)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

treespotter wrote:'Helaas' Pieterman. Ook wij moeten ons sinds een paar jaar conformeren aan deze regels.
Ben nooit te oud om te leren: om welke regeling zou het volgens jou dan gaan? (En nog belangrijker: wie handhaaft, met welke sancties...?)

Ik zaag overigens als zo'n 8 jaar met Aspen / Clean Life. En als ik dan met een hovenier aan de slag ga die zelf mengt, dan weet ik weer precies waarom ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Begin jij nou ineens over handhaven? Weet ik veel. Ik heb ook geen enkel idee wat de sanctie is.
Wat ik wel weet dat is dat alle zelfstandigen sinds een paar jaar aan dezelfde veiligheidsrichtlijnen moeten voldoen als personeel.
Daarmee is het gebruik van voor het lichaam minder ongezonde alkylate ook direct voor ons opgelegd.
Net zoals het gebruik van olievrije alkylate brandstof in de viertakt Hondablokjes op de kleine versnipperaartjes.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

treespotter wrote:Wat ik wel weet dat is dat alle zelfstandigen sinds een paar jaar aan dezelfde veiligheidsrichtlijnen moeten voldoen als personeel.
Van wie moet dat (en daarna: wie controleert dat en wat voor soort sancties kunnen er genomen worden).

Kom Wolter, ik wil met alle plezier geloven wat je zegt, maar niet op je blauwe ogen ;-).
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Die tijd heb ik gehad. Als jij daar een antwoord op wilt hebben dan mag je dat lekker zelf opzoeken.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

:?:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Pietje, wat voor brandstof stop jij eigenlijk in dat gele monster van jou?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

Dat weet je. Daar hebben we het heel recent nog over gehad.

Ik weet niet precies waar je nu naar toe wilt, maar ik wil graag duidelijkheid over de herkomst van de overtuiging "zelfstandigen moeten aan de Arbo-wetgeving voldoen".
Ik denk dat het niet alleen voor mij, maar voor veel anderen (bijvoorbeeld de nu-nog-zelf-mixers ;-) ) heel verhelderend is als iemand (Wolter lijkt er geen zin in te hebben 8) ) dit kan verduidelijken.

Wie heeft bepaald dat "wij" dat moeten, en waar is die bepaling vastgelegd.

Persoonlijk ben ik dan benieuwd hoe deze al dan niet bestaande bepaling gehandhaafd wordt: want wat heeft het voor zin iets te bepalen zonder dat het gevolgen heeft. Zonder bekeuringen zou het verkeer een chaos worden...

Dit natuurlijk helemaal los van of het verstandig is om als zelfstandige de Arbo-wetgeving naast je neer te leggen ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

http://www.agialube.nl/showpage.asp?pag_id=876" onclick="window.open(this.href);return false;

En die jongens kun je altijd vragen hoe het nu precies zit met de regelgeving omtrent zelfstandige gebruikers zonder personeel.

:wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Pietje wrote:Dat weet je. Daar hebben we het heel recent nog over gehad.
Dat krijg je wanneer je oude wordt en in je jeugd teveel benzene hebt gesnoven. Dat 'gesprek' ben ik kwijt. Ik denk dat je daar mijn geheugen even mag opfrissen.

Ik gebruik wanneer ik tegenwoordig aan het snoeien/vellen ben bij een particulier in een achtertuintje ongeveer drie tot vier liter Aspen 4. De kostprijs van die brandstof ligt voor mij dus op ongeveer 12 tot 16 euro. In mijn optiek zijn dat bedragen die je heel legitiem bij de inzet van de versnipperaar kan opvoeren in een offerte.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

treespotter wrote:Dat krijg je wanneer je oude wordt en in je jeugd teveel benzine hebt gesnoven. Dat 'gesprek' ben ik kwijt. Ik denk dat je daar mijn geheugen even mag opfrissen.
Sorry Wolter, kun je iets duidelijker praten? Door al dat snipperen is mijn gehoor wat achteruit gegaan... ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply