vastloper

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper

Post by Pietje »

treespotter wrote:Dat krijg je wanneer je oude wordt en in je jeugd teveel benzine hebt gesnoven. Dat 'gesprek' ben ik kwijt. Ik denk dat je daar mijn geheugen even mag opfrissen.
Wolter, kun je een iets grote lettertype gebruiken? Ik heb zoveel zaagsel in mijn ogen gekregen, dat ik je amper kan lezen... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: vastloper

Post by Tamil »

Hmm, ik heb gewoon genoeg (V twin,18PK) power in mijn groene mini monster zitten dat de uitlaatgassen zover weg worden geblazen dat je hanger achterlichten er van smelten als je niet oplet, en zelfs met wind nog nooit last van gehad. Hij loopt goed, en als hij vastloopt ga ik gewoon naar de pomp terug om mijn beklag te doen, toch....of huh :wink: !???

Zolang ik meer overlast heb van half verbrande bromscooters die voor bij rijden, gooi ik er gewoon euro in.

Wel ga ik vanaf morgen aspen in mijn zagen gooien ipv motomix. Ben benieuwd of mn membraampjes dat nog gaan trekken?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Beide alkylaat brandstoffen en ik zaag al redelijk lang met beide afwisselend.
Dit ivm testen van de nieuwe aspen brandstoffen :wink:

Qua membramen zul je hier echt geen problemen ondervinden en de nieuwe aspen loopt perfect, ook in de 200T !!!!

Problemen ontstaan als je gewone gemende euro gaat afwisselen met alkylaat brandstoffen....dan drogen je membramen uit en gaat je zaag beroerd lopen of wil niet meer starten.
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote: Problemen ontstaan als je gewone gemende euro gaat afwisselen met alkylaat brandstoffen....dan drogen je membramen uit en gaat je zaag beroerd lopen of wil niet meer starten.

En dat zegt meer over de ranzige oplosmiddelen in euro met mengolie dan van Aspen of Motomix.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: vastloper

Post by Tamil »

Jep idd. na een dagje flink doorzagen nog niets geks gemerkt, heb zelfs het gevoel dat de toerentallen wat hoger ligt!?

Omdat de dealer hier in de buurt heel goed was in reclame sturen over de nieuwste gras maaiers, motorzagen, brandstof etc. maar het te moeilijk vond om even te melden dat de vestiging werd gesloten werd, stond ik ineens voor een leeg pand. :evil:

En als er dan een husky dealer op 800 meter afstand zit, wat doe je dan :)2
Ik begin al bijna aan de aspen lucht te wennen :lol:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Nieuwe aspen is aanzienlijk beter en draait erg mooi in alle machines :D
Ik heb nog wel wat kannetjes motomix voor de liefhebber staan :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: vastloper

Post by bungalow »

Hallo,
Een te arm mengsel kan ook ontstaan door valse lucht (versleten oliekeerringen, lekke impulsslang, benzineslang, cylinderpakking). Om dit uit te sluiten (of juist aan te tonen) zou je de dealer kunnen vragen om een compressie- en vacuumtest uit te voeren. Als je machine niet meer luchtdicht is zou het onder de garantie moeten vallen.

groeten
Erik
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: vastloper

Post by Tomme »

Ik ben sinds kort (half augustus) ook eigenaar van een 576 xp. Na al de lovende woorden over deze machine en het zelf te hebben ervaren was ik helemaal verkocht. Na eerst wat inloopuren de eerste echte klus. Na 2 uur viel de machine steeds stil wanneer ze niet belast werd. Uiteindelijk naar de dealer.
Conclusie: vastloper door verkeerd mengsel.

De dealer ging uiterste best doen om eventueel wisselstukken in garantie te krijgen maar de werkuren zijn al voor mijn rekening.

Ik gebruik zelf motomix en tijdens de klus werd er getankt met rode aspen.
Valt dit normaal niet volledig binnen garantie? Ik ben ook niet bang van een analyse van de gebruikte brandstoffen.
Mijn vrees is wel dat ik de machine wel een tijd kwijt zal zijn indien ik het zelf hard wil spelen.

Zijn er nog mensen die dit probleem hebben gehad?

Hopelijk heb ik ze binnenkort terug en herhaald het probleem zich niet.
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: vastloper

Post by ErikSint »

mijn rekening is ook binnen, 400 euro hoppakee.

zoals je leest in dit topic ben ik te eigenwijs geweest door zelf te mengen ;) volgens mij deden we dat 10 jaar geleden nog allemaal maar nu kan dat natuurlijk niet meer..

Er staat in de garantie niets over het verplicht gebruiken van aspen, er wordt alleen een octaangehalte van over de 93 geëist. de dealer zelf zegt dat de x-torq nogal gevoelig zijn en dat ze zelfs met aspen nog wel eens vastlopers hebben. ze raden aan om zelf nog extra te mengen. 1/33.

Husqvarna nederland zegt dat als ze schade aan de uitlaatzijde van de cilinders constateren het sowieso niet in de garantie valt. dit omdat het in lijn is met te arme smering.

Kijk dit standpunt snap ik wel, anders is er geen houden meer aan. Ik snap het ook dat ze geen onderscheid maken tussen professionals en particulieren omdat dat niet eerlijk is. Echter baal ik er natuurlijk wel enorm van. Ik heb beide zagen eind 2012 en begin 2013 dagelijks stevig gebruikt en naar volle tevredenheid, jammer dat hij na een half jaar intensief gebruik dus vastliep.

groeten erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Ik vind de opmerking dat je aspen zou moeten bijmengen van je dealer erg kort door de bocht.

Aspen gebruiken ze momenteel ook in de tweetakt wedstrijd crossmotoren die normaliter een meng verhouding hebben van 1 op 30 en nu dus 1 op 50 op aspen new technology lopen zonder ook maar enige problemen, vastlopers oid.

Die machines zijn velen malen gevoeliger en maken veel meer toeren dan onze zaag machines. Dus dat een zaag met normale aspen zou vastlopen en moet worden bijgemengd is een dikke vette fabel !

Zelfs de nieuwe aspen die een verbeterde smering heeft tov de oudere versie zorgt voor een nog betere acceleratie en hoog toerenbereik in je machine. Dit is langdurig getest tov andere brandstoffen en de machines lopen allemaal vrij snel vast met zelf gemengde bezine en de nieuwe aspen is momenteel de brandstof die kwalitatief het beste scoort.

Wel erg jammer dat je maa zo kort van je machine hebt mogen genieten, maar dat zelf mengen blijft een lastig punt. Ik zaag al vanaf 1999 op motomix en aspen en wil niet eens in de buurt staan van een zelfmenger, die dampen die uit zo'n machine komen zijn echt niet fijn !

Ga anders eens op een beurs kijken bij de firma aspen en vooral de testcontainer die ze hebben spreekt erg tot de verbeelding mocht je de grafieken niet vertrouwen :wink:
- climb fast, move slow -
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: vastloper

Post by ErikSint »

wouter bedankt voor deze duidelijke reactie, daar hebben we wat aan
daar kun je boom op zeggen
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: vastloper

Post by bungalow »

Je kunt ook een vastloper krijgen als de L/H schroeven van de carburateur te arm staan afgesteld. De motor krijgt dan een te arm mengsel en wordt te heet. Af fabriek staan deze schroeven altijd op standaard waarden ingesteld, maar de dealer moet deze correct nastellen om evt problemen te voorkomen.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vastloper

Post by boomverzorgingbruno »

snap niet wat je mis doet als je met aspen of motomix de boel naar de kl*ten laat lopen. In al de jaren die wij nu met aspen zagen nog nooit meegemaakt. zelfs niet met de oude machines van mengbenzine zijn wij toen der tijd over geschakeld naar aspen en zelfs daar nooit wat van mis gelopen.
enkele de hoofdpijn van de mengbenzine is vastgelopen bij ons. en nu hebben we daar toch ondertussen al een jaar of 10 geen last meer van.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

bungalow wrote:Je kunt ook een vastloper krijgen als de L/H schroeven van de carburateur te arm staan afgesteld. De motor krijgt dan een te arm mengsel en wordt te heet. Af fabriek staan deze schroeven altijd op standaard waarden ingesteld, maar de dealer moet deze correct nastellen om evt problemen te voorkomen.
Dat lukt dus niet meer met de huidige generatie autotune modellen en ik denk ook dat dat een hoop vastlopers voorkomt. Want er zijn maar weinig mensen die een zaag echt netjes kunnen afstellen en diegene die het niet kunnen stellen hem zo af dat hij waarschijnlijk vastloopt :?
- climb fast, move slow -
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: vastloper

Post by Tomme »

Hey Bruno

Ik heb echt niks misgedaan hoor. Nieuwe 576 XP van half augustus.
De zaag is met gebruik van Aspen en motomix na 2,5 uur normaal gebruik vastgelopen.
Het kan wel zijn dat het kannetje aspen al een 2 jaar oud was maar dat maakt in principe niets uit.
Ze is binnen nu, hopelijk geen geklooi en gezever over de garantie regeling.

Greetz

Tom
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: vastloper

Post by densmee »

van alle machines die wij gebruiken zijn er pas 2 bosmaaiers vastgelopen, en dat mag ook wel na ruim 2000 draaiuren met een zaagblad prunus bestreden te hebben.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vastloper

Post by boomverzorgingbruno »

Tomme wrote:Hey Bruno

Ik heb echt niks misgedaan hoor. Nieuwe 576 XP van half augustus.
De zaag is met gebruik van Aspen en motomix na 2,5 uur normaal gebruik vastgelopen.
Het kan wel zijn dat het kannetje aspen al een 2 jaar oud was maar dat maakt in principe niets uit.
Ze is binnen nu, hopelijk geen geklooi en gezever over de garantie regeling.

Greetz

Tom

als jij op 2.5 uur en aspen gebruikt en motomix dan heb je toch niet zo zuinig gezaagd lijkt mij . dit wil zeggen dat jij 4 bakjes leeg gezaagd hebt max. en dat je op die tijd verschillende soorten benzine gebruikt hebt. Welk zwaard lag erop deze machine ???? 90 cm of zo ?
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

De brandstoffen zouden beide geen probleem moeten geven. En 2,5 uur zagen is natuurlijk bij een beetje velklus al snel bij elkaar gezaagd en dat je juist dan brandstoffen gaat mengen is idd hoogst merkwaardig.

Maar ik denk dat dit beter bij een dealer besproken en uitgezocht kan worden dan hier op treehugs :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Niet om het een of ander, maar soms zie ik 'collega's' hun zaagjes leeg, leger en helemaal leeg zagen tot op de laatste dampen. Dan gaat een zaag ongecontroleerd hoog toeren draaien zonder smering.
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: vastloper

Post by Tomme »

Nog even ter verduidelijking
Het kan natuurlijk ook 3 uur geweest zijn, ik denk een tankbeurt of 4 à 5.
Er zat een blad van 60 cm op.
De boom (populier) werd helemaal gedemonteerd en enkel het stamstuk van +/- 9 meter kon in één stuk vallen. De boom had een diameter van 100 cm. Omdat mijn collega zijn tankstel ter plaatse had heb ik eerst aspen gebruikt. Maar we waren dit met zijn tweeën aan het gebruiken en er was ook al uitgegaan om de gedemonteerde stukken mee klein te zagen. Toen deze op was ben ik overgeschakeld naar mijn motomix combikan.

Nu had ik speciaal voor de autotune gekozen omdat deze zichzelf aanpast aan verschillende mengsels. Je leest op dit forum af en toe wel eens dat bij het veranderen van brandstof al eens een probleem optreed.

Het leek me gewoon zo raar dat ik de vraag hier wou stellen.
Het zit nu bij de dealer en hopelijk was er toch iets aan de hand met de machine anders weet ik echt niet wat er fout is gegaan.

Bedankt voor de reacties.
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: vastloper

Post by Tomme »

Hey Wolter

Ook een goeie invalshoek maar tijdens de praktische opleiding werden we hier ook steeds op gewezen.
Zodra ik de machine een beetje hoorde haperen ben ik gestopt en heb ik gekeken of er nog benzine in zat. Wanneer er een paar blokken gezaagd werden keek ik tussentijds ook of ik nog voldoende had.
Dus dat is het ook al niet :( .

Greetz
Tom
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Tja, dan wordt het puur gokken waar de oorzaak zit, ik denk zo dat je dealer daar meer over kan vertellen toch ?

Laat eens weten wat de bevindingen waren, dan leren we er allemaal van.
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vastloper

Post by boomverzorgingbruno »

-WOUTER- wrote:Tja, dan wordt het puur gokken waar de oorzaak zit, ik denk zo dat je dealer daar meer over kan vertellen toch ?

Laat eens weten wat de bevindingen waren, dan leren we er allemaal van.

of het is net die machine waarvan die schroeven op de grond lagen.
:lol: :twisted:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote: of het is net die machine waarvan die schroeven op de grond lagen.
:lol: :twisted:
:lol:
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vastloper

Post by bigbird »

jammer he dat ze niet even wat konden laten weten, zit nu bij bonenkamp nog geen 100 meter bij hun vandaan

Tamil wrote:Jep idd. na een dagje flink doorzagen nog niets geks gemerkt, heb zelfs het gevoel dat de toerentallen wat hoger ligt!?

Omdat de dealer hier in de buurt heel goed was in reclame sturen over de nieuwste gras maaiers, motorzagen, brandstof etc. maar het te moeilijk vond om even te melden dat de vestiging werd gesloten werd, stond ik ineens voor een leeg pand. :evil:

En als er dan een husky dealer op 800 meter afstand zit, wat doe je dan :)2
Ik begin al bijna aan de aspen lucht te wennen :lol:
Post Reply