Messen r-go

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Messen r-go

Post by bigbird »

Ik ben op zoek naar een nieuw messenset voor mijn r-go cv18 waar halen jullie ze? Mijn dealer in tiel is weg dus ben op zoek naar een ander adres liefst in de buurt van tiel en omgeving
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Allard »

Bij Teeuwen in Zuilichem verkopen ze de Rgo en dus ook de messensets. Maar volgens mij zijn ze ook via Stierman te bestellen.
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: Messen r-go

Post by arbol »

Enige ervaring met de messen van de R-GO 18 te laten slijpen ? Sommigen beweren dat het kan, anderen dat het verloren geld is. Maar anderzijds telkens 200 eur voor een setje messen is niet goedkoop...en nu en dan durft er wel eens een klant achter je rug er een struik met wortel en al in gooien en heb je in België veel opritten met kleine steentjes in allerlei kleuren en vormen die ook wel eens in de hakselaar terecht komen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by treespotter »

Wat een onzin Arbol. Natuurlijk zijn die messen prima te slijpen. Laat je niet gekmaken.
Maar 200 euro voor een setje messen??? Zijn die dingen van zilver?
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Marc »

Zijn absurd duur inderdaad.

Ik deed ze tussendoor wel eens aanscherpen met een dremel, dat gaat zonder ze te demonteren als je nauwkeurig bent en je kunt weer een aantal dagen vooruit. Als je ze demonteert en je hebt een bandschuurmachine gaat het veel nauwkeuriger en ook heel goed. Eens in de zoveel tijd bracht ik ze naar een slijpbedrijf die er voor € 25,- weer nieuwe messen van maakt, dat kan volgens de fabrikant 3x.
Image
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by boomverzorgingbruno »

dan ben ik blij dat ik messen van jo beau heb. die kosten zoveel niet.
en slijpen kan. Maar heb al gemerkt dat er snel kleine hapjes in komen en dat dan de persoon die moet slijpen snel zegt dat ze niet te slijpen zijn.
laat een oen niet zomaar doen !
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Messen r-go

Post by Philippe »

Bruno,

Kan het ook te maken hebben met de richting tov het mes hoe je slijpt?
Als je met je slijpmachine tegen het mes in slijpt, komen er idd hapjes uit. Als je slijpt met het mes mee (draairichting schijf naar het punt van het mes) dan ga je volgens mij geen happen krijgen. Wel braam natuurlijk maar dat kan je gemakkelijk weg "wetten". Bij entmessen gaat het toch zo.
Dat zal niet bij u het geval zijn (te info) maar voor het slijpen heb je een ander schijfje (lammellen) dan voor het snijden...(ik zie nog altijd mensen slijpen met een schijfje voor te snijden)


Groeten
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: Messen r-go

Post by arbol »

Treespotter,
Ivm slijpen heb ik volgende laten vertellen (enerzijds kan ik er wel een stukje inkomen maar anderzijds heb ik ook mijn twijfels) : door het slijpen verminder je de breedte van het mes en wordt de afstand tussen het chassis en het mes waar de takken doorkomen echter veel te groot en verliest hij veel van zijn trek en snijkracht.

Ik heb het wel over messen die redelijk zwaar beschadigd zijn, dus inderdaad met stukjes eruit, dus in dit geval volstaat het meestal niet met een mm weg te slijpen.

Maar in elk geval bedankt voor de info, voor 25 eur is het zeker eens de moeite om ze te laten slijpen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by treespotter »

Maar op een R-go zit toch wel een ondermes dat te stellen is. Ik kan mij niet voorstellen dat het afgelopen is met de messen na een paar slijpbeurten.
Bij mijn machine heb ik een malletje gekregen. Dat zou ik tussen de messen en het ondermes kunnen plaatsen om het ondermes weer op de juiste afstand te stellen.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by -WOUTER- »

Dat spacertje of malletje zit er bij een jobeau M400 ook bij. Dan kun je de messen vaker slijpen en blijft de afstelling mes tegenmes ook perfect.

Van de rgo weet ik het niet, maar vaker dan 3 x slijpen moet geen enkel probleem zijn, je snippers worden gewoonweg wat grover en wellicht zal zelf intrekkende werking wat verminderen.
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by boomverzorgingbruno »

Philippe wrote:Bruno,

Kan het ook te maken hebben met de richting tov het mes hoe je slijpt?
Als je met je slijpmachine tegen het mes in slijpt, komen er idd hapjes uit. Als je slijpt met het mes mee (draairichting schijf naar het punt van het mes) dan ga je volgens mij geen happen krijgen. Wel braam natuurlijk maar dat kan je gemakkelijk weg "wetten". Bij entmessen gaat het toch zo.
Dat zal niet bij u het geval zijn (te info) maar voor het slijpen heb je een ander schijfje (lammellen) dan voor het snijden...(ik zie nog altijd mensen slijpen met een schijfje voor te snijden)


Groeten

de hapjes ontstaan niet door het slijpen maar door het snipperen als je er een 50 tal uurtjes mee draait dan merk je echt dat er stukjes weg zijn. En dan wilt men ze niet meer slijpen.
nu 50 uurtjes 1 kant van het mes 50 uurtjes andere kant en dan wil ik gerust gewoon een nieuw setje steken zoals we nu pas gedaan hebben en we zijn ondertussen weer 20 uur verder.
laat een oen niet zomaar doen !
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Marc »

Beste Arbol, twijfel niet...er is veel meer mogelijk dan je denkt ;-)

Van de R-Go kan je inderdaad het ondermes verstellen, zoals Treespotter al veronderstelt vanuit een logische gedachtengang. (Je kan het ondermes zelfs slijpen (omdat het ook bot wordt) en/of nog 3 x omkeren ) Tevens worden er vulplaatjes voor de messen en afstelplaatjes bij geleverd (om je mes hoger te brengen na slijpen) wanneer je de R-go aanschaft.

Als de R-Go versnipperaar dus tweedehands is gekocht en je hebt er niks bij gekregen, moet je nog even terug naar de verkoper, want die heeft dan nog een keurig mapje met het instructieboekje + afstelplaatje + vulplaatjes.

maw, elke vraag die je hier over je eigen R-Go stelt is natuurlijk een goede, maar zou je zelf moeten kunnen beantwoorden door het bijgeleverde instructieboekje even te lezen.

Wat niet in dat boekje staat, is dat je prima zelf tussendoor wat kunt slijpen waardoor je veel langer met een setje messen doet ( ik schat zo'n 120 draaiuren minimaal).


@ Philipe,

de stukjes springen niet uit doordat de messen verkeerd worden geslepen, maar tijdens het gebruik. (steentjes, knoesten, spijkers etc) was mijn ervaring.
Image
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Marc »

De R-Go is trouwens een directe afgeleide van de Jobeau, dus zal qua afstellingsmogelijkheden niet heel veel verschillen van de Jobeau. (Het zou me niet eens verbazen als de messen van de Jobeau zouden passen)
Image
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Messen r-go

Post by Philippe »

Aan Bruno en Mal,

oké, verkeerd begrepen. Ik meen te verstaan dat er een probleem was bij het slijpen doordat bij het slijpen hapjes in het mes zou ontstaan. Als ik mijn entmessen terug scherp maak, dan moet ik opletten met de richting van het slijpen, daarmee....

Groeten
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Messen r-go

Post by ErikSint »

Na mijn eerste messenset heb ik er door een professionele ijzer boer uit eindhoven een set na laten maken.
dit heb ik gedaan omdat ik de set van r-go nogal "hard" vond en er dus snel stukjes uit braken.

nu heb ik ze van een "zachter" staal laten maken en gaan ze veel langer mee. bovendien blijven ze even scherp
als de "harde" messen.

het was wel even duur. misschien de tweede keer wat goedkoper.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by treespotter »

Daar zit vast wel een handeltje in Erik.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Steven »

Goeie zaak messen van een snip namaken...
Weet je hoeveel toeren dat ding maakt?!

Denk dat Wolter ook nog wel dat klusje kan herinneren toen ik een afgebroken stuk mes uit de invoer naar m'n hoofd kreeg?
Uit n r-go
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by treespotter »

Ik kan veel onthouden Steven, maar dat wordt steeds korter. ;-)
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Steven »

Klusje van Willy met Tamil bij die naaktsauna :lol:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Messen r-go

Post by treespotter »

Ooooo. Vandaar dat ik het vergeten was. Ik had daar andere dingen aan mijn hoofd. Haha.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Messen r-go

Post by Tamil »

Kom op Steven, je bent nou toch wel uitgehuild, Ik zeg schrijf een boze brief naar R-Go

Dat waren geen gekopieerde messen, maar gewoon the real deal. Ook ik heb ooit eens geïnformeerd, wat het mij ging kosten de messen te laten maken met een kleine stevigheids modificatie, met name door deze actie dat er idd een stukje afbrak en richting steven ging.

Maar vond het niet zo netjes zomaar dingen te kopiëren :wink: :lol:
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Messen r-go

Post by bigbird »

Ik heb mijn setje al 3x laten slijpen en nog steeds geen problemen mee hoor zitten nu op 49 mm breedte dus kan nog 1 mm vanaf en dan zit ik op de minimale breedte van 48mm dus die messen kan je perfect slijpen
die grotere happen laat ik er niet helemaal uit slijpen anders ben je er met 1 x slijpen vanaf
Post Reply