Kox Direct

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Ja. Vooral aan het blad. Onderaan achter het neuswiel.

Misschien nog een keer voor alle MS170 gebruikers.

De ketting spannen doe je zo.

Benodigdheden; een paar handschoenen en de multitool (bougiesleutel/schroevendraaier combinatie).
Zet de kettingzaag RECHTOP (met de onderkant van de zaag op de grond). Draai de spanning van de moer waarmee het het blad vast zit op de kettingzaag. Deze moer zit aan de rechterzijde van de kettingzaag op de afdekdeksel waarachter de ketting en het blad (kettinggeleider) zit. Nogmaals, je draait de spanning eraf en dus niet een paar slagen los of helemaal los.
Je kunt nu als het goed is het blad een paar milimeter op en neer bewegen.
Positioneer de zaag zo dat je achter het achterhandvat zit en pak nu met de linkerhand met de duim en wijsvinger het midden van de voorzijde van de kettinggeleider vast en til dit iets omhoog. Tegelijkertijd pak je middenonder de kettinggeleider met de duim en wijsvinger van de rechterhand de ketting vast en trekt die iets naar beneden.
Nu blijf je met de linkerhand de neus van de kettinggeleider vasthouden en draai je met de schroevendraaier van de multisleutel de kettingspannerstelschroef met de klok mee zover dat de ketting in het midden van het blad NET het blad raakt. LET OP! NET RAAKT! Dus niet verderdraaien dat de ketting "lekker strak zit"!
Nu draai je de moer weer vast waarmee het blad vast zit aan de kettingzaag! terwijl je het blad blijft omhoog houden
Draai nu ter controle de ketting met de hand (met handschoen aan) een stukje over het blad.
De ketting moet makkelijk en zonder 'haperen' over de geleider te verplaatsen zijn.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by -WOUTER- »

Leuk artikel voor ons bomen blad Wolter :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Dat zal toch niet Wouter. Daar zijn alleen maar vakmensen lid van die allemaal op de één of andere manier een bosbouw opleiding hebben genoten! Toch? :shock: :?
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: Kox Direct

Post by tjeerd »

Sorry wolter heb de opleiding stads zagen en nu................................................ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Ach Tjeerd, zolang wij jou dan maar niets wijzer maken, dan heb je geen idee dat je aan het prutsen bent. :shock: :P ;)
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Kox Direct

Post by NannoB »

En hoe bevallen de blaadjes en kettingen wolter?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Tot zover goed Nanno. Maar ik heb nog geen Kox blaadje en kettingen op mijn 536LiXP batterijzaag. Daar ligt een Stihl ketting op het Husqvarna blad en dat is toch de zaag waarmee ik het meest werk.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kox Direct

Post by Tamil »

Op welk type zaag wolter?? :lol:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Die andere kettingen Tamil? Die zitten op de Dolmar 7900, de Dolmar 5105, de Husqvarna T540XP, of bedoel jij het fijne batterijzaagje genaamd de Husqvarna T536LiXP.

:mrgreen: :D :mrgreen: Sorry Tamil, je vroeg er zelf om. :cool:

Maar je mag van de moderator vast zelf ook nog wel een paar namen noemen hoor. ;)
User avatar
hobbyhouthakker
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 31 Jul 2012, 09:37
Location: overijssel

Re: Kox Direct

Post by hobbyhouthakker »

wij hebben goede ervaringen met kox, snelle levering en materiaal van goede kwaliteit, en gebruiken we haakse 3'25 kettingen op bladen van 38 en 50 cm met husqvarna 346XPg en 550XPg van RED MOUNTAIN en die bevallen prima net als de vijlen
User avatar
Heliox
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 18 Nov 2013, 12:26

Re: Kox Direct

Post by Heliox »

Ik bestel er regelmatig oregon producten en ook de kox haaks kettingen.

De vijlen van kox vindt ik bagger alsmede die van stihl. Timber Savage vindt ik het beste vijlen.

Kox Multicut kettingen heb ik ook eens geprobeerd voor maar was geen succes.

Wat mij laatst wel is opgevallen bij hun 1+4 aanbieding is dat je bij de Duitse Kox pagina er 1 extra ketting bij krijgt 1+4+1. Dit hebben ze deze week weer verwijderd van de DE pagina.

Voor het prijsverschil tov een original RSC ketting yellow label of een kox is wel te vernemen. De rek en hardheid van de beitels oa bij Stihl zijn wat harder.Alhoewel ik nogwel eens een brinell meting zou willen zien hi.

Ik bestel dus veel online omdat er geen elite stihl dealers hier in het noorden zijn alsmede echte husqy dealers die geen complete line hebben met producten. Telkens als ik weer in 1 van hun winkeltjes kom is het een teleurstelling , en moet er weer gebeld en besteld worden.

Veel hobby zaagjes en amper kennis. Handelaren zijn het geworden en meer niet. Dit was dan ook voor mij de reden om alles online te regelen behalve de brandstof ivm adr kosten. De service van Stihl NL is ook ver te zoeken tov buiten de EU.

Wie heeft er trouwens wel eens ervaring opgedaan met http://shop.saegenspezi.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Dat scheeld ook weer een paar euro per ketting tov Kox.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Heliox wrote:De rek en hardheid van de beitels oa bij Stihl zijn wat harder.

Stihl kettingen zijn volgens mij voorgerekt.
Met de Kox kettingen span ik bij iedere tankbeurt mijn ketting en ben ik naar mijn idee erg vaak aan het vijlen. Met de Stihl was het naspannen eigenlijk bijna niet nodig.
Post Reply