Klasse 2 zaagschoen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Hey,

Ik ben op zoek naar een goede zaagschoen. en dan eigenlijk ook alleen maar van Klasse 2 of hoger.

Ik heb van Klasse 1 al veel zaagtests gezien en ben eigenlijk echt niet overtuigd. De schoenen zijn daarentegen allemaal voldoende duur dat ik liever wél overtuigd zou zijn.

Ik heb bij Haix de Protector Forest of de Protector Alpine gevonden als klasse 2 en Klasse 3 schoen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Of wat gebruiken jullie als zaagschoenen?

Weet er iemand waar ik deze schoenen zou kunnen passen? In de winkel waar ik normaal ga hebben ze enkel Meindl's op voorraad.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Tamil »

http://www.safetygreen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Dat is inderdaad een super shop met een super assortiment. Daar kan ik hier in België alleen maar van dromen.
De shop is wel een eindje maar ik denk toch dat ik, zonder alternatieven dichter bij huis, de trip eens ga wagen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Tamil »

http://www.condorsafety.be/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Allard »

Hij schud ze zo uit de mouw
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Tamil, hebben ze bij condor ook zo'n groot assortiment? Op hun website staat precies nt zo veel. Van schoenen dan toch. Ik ben van Mol dus denk dat ht allebei ongeveer even ver rijden zal zijn.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Heb ht eens nagekeken en ht zal toch safety green worden. Dat is toch 50km dichter dan condor. Merci voor de reacties.
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by ERA »

Kijk hier eens die zitten bij jouw om de hoek.
planken zagen ERA vragen!
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Die ken ik want daar haal ik de rest van mijn spullen. In schoenen zijn ze evenwel redelijk beperkt. 2 types van Meindl in klasse 1. En iets van pfanner maar dat is dan weer meestal op bestelling.
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het zagen in een zaagbeschermende schoen?
Van broeken vind je zoveel info en filmpjes edm. Maar van schoenen nt. Dat vind ik eigenlijk wat verdacht.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Bouke »

Ik kan morgen wel even een filmpje maken van het kapot zagen van een zaagschoen. hebt er toch nog een paar staan. :wink:
Verwacht niet dat een zaag echt word gestopt door alleen een schoen.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Allard »

Dat wil ik zien Bouke. Denk ook niet dat de schoen een zaag zal stoppen. Met een uitlopende ketting misschien. Met vol gas een zaag in een schoen zetten zal de zaag niet stoppen voordat ie er doorheen is verwacht ik. Ben benieuwd.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Bouke »

Ik zal ze meenemen naar de volgende themadag.
Misschien heeft iemand daar een goede camera.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by boomverzorgingbruno »

in arb climber werden ooit al de zaagschoenen getest en zeeeeeeeeeer weinig schoenen stopte de zaag haix protector pro extreme kwam er uit als een betere zelfs de dure meindl gingen aan gort. ik zal is kijken of ik de testjes terug vind en kan inscannen.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Als er zoveel twijfels zijn over wat zo'n schoen aankan geld dit dan voor alle klasses? En is ht dan zinnig om bijna 300 euro uit te geven voor een paar meindl's. Of klasse 2 of 3 schoenen. Of kom ik ook rond met schoenen van 170 euro van Kox?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by treespotter »

Hallo! Mannen, waar hebben jullie het in godsnaam over.
Zaagschoenen moeten ernstig letsel voorkomen bij een onachtzaam moment.
Die dingen, zelfs klasse 3 zaaglaarzen niet, houden de voeten heel wanneer je volgas met een Dolmar 6100 blijft doordouwen als een achterlijke.
Ben je bang voor de zaag, en denk je dat de zaagschoenen onvoldoende bescherming bieden? Dan zou ik gaan voor een kantoorbaan.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

treespotter wrote:Hallo! Mannen, waar hebben jullie het in godsnaam over.
Zaagschoenen moeten ernstig letsel voorkomen bij een onachtzaam moment.
Die dingen, zelfs klasse 3 zaaglaarzen niet, houden de voeten heel wanneer je volgas met een Dolmar 6100 blijft doordouwen als een achterlijke.
Ben je bang voor de zaag, en denk je dat de zaagschoenen onvoldoende bescherming bieden? Dan zou ik gaan voor een kantoorbaan.

Het gaat ten eerste niet over als een achterlijke doordouwen.
Ten tweede wanneer fabrikanten hier een marketing instrument van maken (lees: reden om dingen duurder te maken) wil ik ook weten wat ze bieden.
Van een zaagbroek verwacht je ook niet dat je er lekker een 880 op kan laten losgaan, maar je verwacht wel dat ze je iets beschermt op een onachtzaam moment. Dan nog niet tegen die 880 (ik maak me weinig illusies) De vraag is daarentegen, tegen wat wel?

Ik zal 2 "realistische" voorbeelden geven waar ik aan denk.

1. Ik ben klimmend bezig met een afbraak. Op een onachtzaam moment schuif ik uit en mijn Stihl 201t schiet door. Ik laat onmiddellijk de gashendel los maar de uitlopende zaag valt op mijn voet die een stuk lager stond? Ben ik de pineut? Half de pineut? Of mag ik verwachten dat mijn voet er ongeschonden uitkomt? (dat de schoenen vervangen moeten worden lijkt me evident)

2. Ik ben op de grond diezelfde job aan het afwerken en ben bezig met verzagen met een ms 362. Het is al laat maar tegen beter weten in, want klant verwacht dat de job af geraakt, werk je toch door. Diezelfde 362 gaat toch iets vlotter door een tak dan verwacht. Weer laat ik de gashendel onmiddellijk los maar de zaag valt door. Vol op de wreef van mijn voet. Zelfde opties als hierboven. Ben ik de pineut? Half de pineut? Of de voet komt er goed uit maar de schoen is goed voor de schroothoop?

Dit lijken me geen te vergezochte voorbeelden?
En eigenlijk als ik in beide gevallen zwaar de pineut zou zijn wil zaagbescherming bij schoenen volgens mij enkel handzaagbescherming zeggen. En dat kunnen mijn gewone deftige bergschoenen ook aan.

Ik ben niet bang van een zaag. Maar ik verwacht wel iets voor ik 300euro neerklets voor een paar schoenen. Of is dit een foute verwachting?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by treespotter »

Volgens mij mag je verwachten dat de antwoorden zijn
Één nee, nee, ja en twee nee, nee, ja.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Treespotter. Welke schoenen draag jij?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by treespotter »

Tot voor kort Meindl Waldlaufer pro (volgens mij al twintig jaar) en nu sinds een maand Haix Protector.
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Gertdc »

Een van onze docenten heeft een 'afgeschreven' (ik dacht Meindl) paar schoenen gebruikt voor een test met draaiende zaag, en ook een filmpje van gemaakt.
Viel vies tegen, zaag ging er vlotjes door.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je nu een paar schoenen van 125 of 300 euro koopt, als het tegen zit, dan ga je pijn hebben.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

Dat had ik ook ergens gehoord en zo kwam ik op mijn vraag.
En daarbij, zijn de klasse 2 en 3 beter? Ze zijn niet noodzakelijk duurder zie ik.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by WiPe »

Een ideetje voor een studiedag? Fabrikanten uitnodigen om hen te laten uitleggen wat we van zaagschoenen mogen verwachten? En een paar schoenen in de vernieling zagen (of net niet) waar die sjarels bij staan? Weten zij ineens ook wat wij van hen verwachten. BBB? KPB?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by treespotter »

Dat is een goed idee WiPe.
Laat maar horen wanneer de fabrikanten allemaal kunnen...
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by Maki »

treespotter wrote:Dat is een goed idee WiPe.
Laat maar horen wanneer de fabrikanten allemaal kunnen...
Ik heb wel een vermoeden dat er redelijk wat hun kat gaan sturen. Zeker met de klasse 1 schoenen.

De Meindl's klasse 3 die ze hebben bij safety green zijn blijkbaar met metalen panelen erin. Lijkt me iets robuuster dan een kevlar laagje. Maar wederom weinig info over te vinden.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Klasse 2 zaagschoen

Post by boomverzorgingbruno »

ik heb het artikel in arb climber terug gevonden voor wie volgende weel op de alv is zal ik een kopietje meebrengen.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply