Multitool vs standalone machines

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
SHJN
Nieuw
Nieuw
Posts: 9
Joined: 10 May 2015, 12:46
Contact:

Multitool vs standalone machines

Post by SHJN »

Niet echt een boomverzorgers vraag, maar helaas is er geen forum te vinden voor de hovenier. Andere fora worden veelal bezet door particuliere tuinbezitters.

Ik wil een heggenschaar aanschaffen, zo'n lang model. Echter kan voor hetzelfde geld ook een multitool met trimkop en heggenschaar aanschaffen. Anders dien ik nog een aparte trimmer aan te schaffen.

Naast de multifunctione inzet is zo'n deelbare machine ook handig bij het opbergen en meenemen in de auto. Echter baart deze deelbare steel mij ook zorgen ten aanzien van duurzaamheid.

Wat is jullie ervaring met zulke machines. Daarbij te weten dat ik naar de professionele lijn van Husqvarna kijk.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by treespotter »

Bedenk dat een multitool alles kan maar net niet zo handig als alle losse componenten die speciaal voor die taak zijn ontwikkeld.
Weet ook zeker dat je een goede merk heggenschaar van een bepaalde prijs absoluut niet mag vergelijken met een complete multitool van een vergelijkbare prijs.
Wat ga je ermee doen? Heb je af en toe alle onderdelen nodig of gebruik je heel veel één specifieke tool. Het is natuurlijk onzin om diverse machines te kopen voor de hoofdprijs terwijl de inzet sporadisch is.
SHJN
Nieuw
Nieuw
Posts: 9
Joined: 10 May 2015, 12:46
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by SHJN »

Multitool trimmers: -klik-

Heggenschaar: -klik-

Zelf twijfel ik tussen de 525LK en de 327HE3x. De heggenschaar heeft dezelfde motor als de (goedkopere) 327LDx met minder vermogen.

We zijn geen hovenier in de zin dat we hele dagen tuinen onderhouden en aanleggen. We doen met name onderhoud van vastgoed met daarbij ook een tuindienst. Dus ene dag loop ik met een schroeftol en een hamer en de andere dag achter een grasmaaier.

We zijn dus wel professioneel en werken graag met goede machines, maar goed is goed. Geen hobby spullen van de bouwmarkten dus.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by treespotter »

Ik denk dat je aan de machines van Husqvarna dan een prima stuk gereedschap hebt.
Let wel op jouw brandstof. Ga vooral niet zelf mengen, maar gebruik Aspen. Met deze alkilaat brandstof in de machines is het geen probleem om de tool voor langere tijd niet te gebruiken.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by treespotter »

Rare mannen daar in Zweden. In de ene 24,5 machine stoppen ze een andere bougie dan de andere 24,5 machine.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Multitool vs standalone machines

Post by WiPe »

Belangrijk nadeel van een multi-toolmachine is dat, als de machine in onderhoud is, of defect is, alle tools onbruikbaar zijn. Als je met twee moet werken, kun je ook maar een machine inzetten. En ten slotte zal die ene motor ook extra veel draaien, waardoor die in de praktijk veel vaker binnen moet voor herstellingen etc.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by treespotter »

Nou doe je net alsof die machine continue in onderhoud zou moeten zijn. Wat ik van het verhaal begrepen heb dat is dat die machines echt niet tegelijkertijd gebruikt hoeven te worden.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Multitool vs standalone machines

Post by WiPe »

Dat is maar goed ook, want dat zal niet kunnen met een multi-toolmachine... Ton stokkie
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
SHJN
Nieuw
Nieuw
Posts: 9
Joined: 10 May 2015, 12:46
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by SHJN »

treespotter wrote:Ik denk dat je aan de machines van Husqvarna dan een prima stuk gereedschap hebt.
Let wel op jouw brandstof. Ga vooral niet zelf mengen, maar gebruik Aspen. Met deze alkilaat brandstof in de machines is het geen probleem om de tool voor langere tijd niet te gebruiken.
Dank voor je antwoord. We hebben al een kettingzaag en bladblazer van Husqvarna, deze bevallen goed. Uiteraard tanken we alleen Aspen; beter voor mens, machine en milieu... €€€ :(

We werken er vaker mee dan een particulier, maar minder dan een hovenier. Voor de vroege ochtend gebruiken we zelfs een heggenschaar op accu van hetzelfde merk als de schroeftollen, slagtollen en haakse slijper.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by Allard »

SHJN wrote: Voor de vroege ochtend gebruiken we zelfs een heggenschaar op accu van hetzelfde merk als de schroeftollen, slagtollen en haakse slijper.
Makita?
SHJN
Nieuw
Nieuw
Posts: 9
Joined: 10 May 2015, 12:46
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by SHJN »

Vandaag bij de dealer geweest en een 525LK met trimunit gekocht. De scheerunit laat nog even op zich wachten. Er lag zo'n scheerunit en met een korte steeltje is het geheel (bijna) net zo lang als een standalone stok heggenschaar.

De aluminium buis is net zo dik als van de standalone en naar mijn idee genoeg "vlees" in de klem. Het 525 blokje is moderner en krachtiger dan het 327 torreke. Dus vandaar de keuze.

@Allard: nee, Metabo, ik heb een aantal 2Ah en 4Ah 18V accu's.
SHJN
Nieuw
Nieuw
Posts: 9
Joined: 10 May 2015, 12:46
Contact:

Re: Multitool vs standalone machines

Post by SHJN »

Intussen een aantal maanden verder...

Niet veel later ook de scheerunit gekocht en ook aantal keren gebruikt, vaker zelfs dan de trimunit. Handig zo'n lang model heggenschaar, is in totaal iets zwaarder, maar daar merk je weinig van tijdens het werk. Lijkt een beetje peddelen.
heggenschaar (1).jpg
Als de tools aan de motorunit zijn verbonden, merk je eigenlijk niet dat je met een deelbare machine werkt. Ben wel benieuwd of dit na een flink aantal draaiuren nog steeds zo is. Het deelbare is wel makkelijk om achterin de auto kwijt te kunnen.
heggenschaar (2).jpg
De machine bevalt iig wel zo goed dat ik er eerdaags nog zo'n combi erbij bestel. Die trimunit zal ik dan voorzien van een staalborstel om onkruid tussen de tegels en klinkers te verwijderen.
Post Reply