Foot ascender en de klimlijn.

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Giel
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2015, 12:04

Foot ascender en de klimlijn.

Post by Giel »

Vraagje..

ik zie veel klimmers die een andere lijn gebruiken als ze met een foot ascender naar boven gaan :?:
en nou vraag ik me af of ze zoon andere lijn gebruiken omdat dat veiliger is of praktischer?
of is het misschien dat je klimlijn er te veel beschadigd word..



Groeten uit het mooie Dommelen :)2
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by ludovanmil »

Hoi Giel,
Ik gebruik ook zo'n 'andere' , ook wel statische lijn.....
Het kan overigens ook prima met een gewone ( dynamische) klimlijn, slijtage is nihil met een foot- en handascender oid.
Volgens mij, maar er zitten hier veel grotere deskundigeren...., is het zo dat tijdens het SRT-en de lijn minder veert omdat het een statische lijn is, volgens mij is ie ook een stuk goedkoper.
Maar ik wordt vast nog gecorrigeerd :)
Giel
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2015, 12:04

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by Giel »

Hallo, Ludo

Bedankt voor je reactie, toch weer wat geleerd :)2
Mathia
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 30 Nov 2010, 22:22
Location: (B) Brugge

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by Mathia »

Als ik mijn patron (srt/footlocklijn) vergelijk met mijn Tachyon (double rope lijn), is die patron eerder een rekker vergeleken bij mijn Tachyon. En dan heb ik het over dezelfde opstelling, dus base anchor aan de stam en aan de andere kant omhoog.
Die patron is als ik me niet vergis geen double braid touw, dus het is gewoon een mantel over wat gedraaide strengen. Ik geloof dat dat er veel mee te maken heeft. Wat de touwen vooràl anders maakt is dat ze uit andere materialen gemaakt zijn; Patron heeft een polyamide mantel, Tachyon heeft er eentje van polyester. Polyester is iets beter bestand tegen wrijving, waardoor dat toch wel een betere keus is voor een werklijn.

Beide touwen zijn semi-statisch, maar dan in verschillende mate. Een écht statisch touw (als in een touw uit Dyneema) is niet toegestaan om te gebruiken met stijgklemmen, en een dynamische/ sportlijn zijn zó rekbaar dat je eerst een paar 'stappen' op je touw zou moeten zetten voor je van de grond gaat. (En wie wil er nu niet zo snel en zo vaak mogelijk van de grond gaan? :wink: )
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by geert7 »

Waarom mag je geen klemmen gebruiken op een (super) statische lijn?
(als je hebt graag een bron)
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by thomas »

Ik ga altijd via de achterkant van mijn klimlijn omhoog, dat stuk heeft geen eindsplits dus mooi bruikbaar om te klimmen. Met butterfly natuurlijk zodat je aan 1 streng hangt.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by KIMME »

Beste Geert,


dat komt omdat bij een dynamische valversnelling de kracht op de ascender te groot word en vanaf 4 kn stript die de mantel van je lijn af, met alle mogelijke miserie die daar mee te maken heeft. De opbouw van dergelijke krachten duurt bij een semistaitic wat langer en is daardoor beter bestand tegen beschadiging als dusdanig.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Foot ascender en de klimlijn.

Post by Steven »

Alle ascenders mogen gewoon gebruikt worden met EN1891 lijnen...
Het is alleen niet de bedoeling om een ascender dynamisch te belasten...( >FF0 )
En alle lijnen die gebruikt mogen worden om aan te klimmen moeten en1891 zijn( en dat zijn de super statics niet daar zit te weinig rek in)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply