pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum, dus bij deze: aangenaam! Hopelijk stel ik hier de goede vraag.
Ik beheer een klein stukje bos met een paar zaagdagen in het jaar. Soms wil ik een scheve boom de andere kant op trekken zodat ie niet op het naburige veldje valt. Zeg maar: zo scheef dat we het met twee man een een goed geplaatst touw nog wel aankunnen.
Al een paar keer heb ik een touw voor een tientje of zoiets gekocht bij bouwmarkten, om vervolgens te merken dat er teveel rek op zat of dat het binnenste knapte (waardoor de lijn opeens veel langer en dunner werd). Met als gevolg dat ik ondertussen best al een boel tientjes kwijt ben geweest aan pruttouwen. Ik wil dus gewoon een degelijke treklijn, niet meer en niet minder. Als ik er een keer veel geld aan uit moet geven, dan moet dat maar. Iemand een tip?

En als ik toch bezig ben. Stel dat ik er nog maximaal 100 euro bij leg, kan ik het mezelf dan gemakkelijker maken met een katrolsysteem of maasdam puller of zoiets? Of moet ik daar gewoon niet aan beginnen? Zo ja, dan hoor ik ook graag tips (of linkjes naar webshops, nog beter).

Alvast bedankt!

Joeri
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

Welkom!

Ik gebruik om een treklijn te maken de afvanglijn, die heb ik 2 diktes 12 en 16mm, sterk en goedkoop. Afvanglijnen hebben ze in elke dikte bij onze adverteerders:

http://www.poelbosbouw.nl/klimmateriale ... vanglijnen
http://www.safetygreen.nl/afvangmateria ... ijnen.html

Mijn (persoonlijke!) voorkeur is daarbij een staaldraadlier, geen katrol.
Een maasdampuller heb ik maar ik gebruik de staaldraadlier, veel sterker.

note: hierover is paar maanden terug ook al gepost:
takelsystemen

Hoe groot zijn de bomen?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Dank je voor je reactie. Mijn bomen zijn tussen de 15 en 45 centimeter dik, elzen en berken, 15-20 meter hoogte. Dus als ik het goed begrijp moet ik toch wel 200 euro uittrekken voor een goede treklijn? Als het moet dan moet het, maar ik hoopte dat het goedkoper kon. Ik ga hem niet als afvanglijn gebruiken, afvangen is me te ingewikkeld dus daar begin ik voorlopig niet aan.

En zo'n staaldraadlier, dan denk ik aan Tirfors en dergelijke. Ik wil niet meer dan 100 euro uitgeven. Vandaar katrollen of een Maasdam puller. Als ik voor dat bedrag niets kan krijgen dat me toch net extra helpt, dan doe ik het wel met alleen een treklijn en roep ik af en toe de buurman erbij voor extra hulp. Maar als je voor weinig een geinig katrolsysteem kan krijgen dan is dat misschien wel interessant voor mij.

Maar ik lees hier geloof ik toch voornamelijk negatieve ervaringen; waarbij vervolgens de Tirfor aangeraden wordt. En dat is wat mij betreft bij wijze van spreken een Mercedes terwijl ik net auto kan rijden.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

Ik zou niet weten hoe je aan een goede lijn kan komen welke wel sterk is, maar die goedkoper is.

Misschien als je een lijn neemt zonder splits, dus alleen de lengte dat ie goedkoper is.

En de staaldraadlier: ja die zijn niet heel goedkoop (va 160 euro) maar dan kan je
ook echt lastige klussen zonder gevaar uitvoeren, zoals hangende bomen uittakelen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Ok, dan koop ik gewoon zo'n afvangtouw voor 200 euro. Geen katrollen en dergelijke.

Ik heb (juist op dit forum) teveel waarschuwingen gelezen tegen ondeskundig gebruik van een staaldraadlier/tirfor en ander materiaal dat idiote krachten kan zetten, dat ik er liever nog even bij weg blijf. Ik ben amateur en wil niet meer doen dan ik kan, want ik wil blijven kunnen wat ik doe :Geek
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by ludovanmil »

Beste Joeri,
Ik werd geïntrigeerd door je opmerking :
"Ik ben amateur en wil niet meer doen dan ik kan, want ik wil blijven kunnen wat ik doe"
Daar zit enerzijds vast een vorm van zelfkennis in. En zo ga je geen gekke dingen doen....zoiets als: "bij twijfel niet inhalen"
Anderzijds onderscheid dat misschien de amateur van de professional, ik vind het namelijk erg leuk om nieuwe technieken onder de knie te krijgen en met mij veel van mijn collega's.... :)
Wat je ooit eens zou kunnen overwegen, om er zelf wat wijzer van te worden en om "iets te kunnen wat je nog niet doet" , door een professional uit je omgeving uit te nodigen bij je te komen werken en zelf mee te kijken / helpen.
Waarom zou je alleen maar dingen blijven doen die je al kan ? je stelt hier toch ook niet voor niks een vraag ? T leven is leren toch ?
En in ons vak leer je vooral al doende met wat aanwijzingen van meer ervaren mensen

Succes.
Ludo
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Hoi Ludo,

Nou ik ben zeker heel erg nieuwsgierig om nieuwe dingen te leren, maar ik ben echt een heel erge beginneling. Voor het beeld: ik heb maar sinds een maand of drie een kettingzaag en een stukje bos. Daarvoor wist ik een eik nog niet van een lijsterbes te onderscheiden.
Nu heb ik laatst een prof uitgenodigd om een dagje mee te werken. Daar heb ikveel van geleerd; o.a. weet ik nu wat ik wel zelf aan kan pakken en wat (nog) niet. Overigens: ook youtube heeft me erg geholpen, de filmpjes van bijv. husqvarna waarin je ziet hoe het moet, maar minstens ook al die filmpjes waarin je ziet hoe het echt níet moet :lol: . En ik geloof dat ik de basis nu best wel onder de knie heb.

Zo'n lier lijkt me prachtig, maar juist door allerlei opmerkingen van dit forum (ik lees al een tijdje mee) heb ik gedacht: laat ik eerst maar even wat meer ervaring opdoen voordat ik zulke dingen ga doen. En ik geloof dat ik de meeste bomen met wat ik nu heb prima aankan, behalve dan dat ik gewoon zo'n lullig touwtje mis. Maar stiekem lijkt zo'n katrolsysteem me dan mooi. Of een maasdam puller. Maar misschien kom ik dan toch al in de range waar ik net zo goed een tirfor aan kan schaffen. Dus dan toch doen? Tsja :?

Toch eerst nog maar eens wat meer zagen denk ik.

Joeri
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by ludovanmil »

goed idee van dat zagen Joeri !
Ik gebruik heel regelmatig de lier / Tirfor. Ik ben daar dus WEL fan van ! fantastisch apparaat :)
Maar de basis is goed zaagwerk ( valkerf- velsnede en breuklijst ) als dat allemaal helemaal goed is....dan kan je met de lier heel mooie dingen doen.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by honda_power »

Lier gebruik ik zelf ook wel vaak maar bij onjuist gebruik kan je toch rare capriolen krijgen

had zelf dat ik mijn lier net had es te kappen valkerf gezet spintsnedes gezet, velsnede gezaagd kennelijk niet genoeg, was aan het lieren en boom ging mooi met de lier tot de onderste 5 meter in een keer splijte gaf een beste knal maar lande wel op de goede plaats :mrgreen:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by ErikSint »

niet elke houtsoort reageert hetzelfde bij de breuklijst. bij essen "lost" hij bv veel sneller dan bij een eik bijvoorbeeld.
dus daar is ook weer ervaring op te doen :)
daar kun je boom op zeggen
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Die lier, die komt er misschien nog wel eens. Eerst maar gewoon een treklijn.
Ik vond deze op Ebay, 45 meter voor 135 euro.
http://www.ebay.nl/itm/YALE-Portland-Br ... 1737049303?
Zou het voor mij verstandig zijn om deze te kopen?

Ik weet niet zoveel van touwenlijnen. Maar deze lijn heeft een average breaking strenght van 3810kg. Als ik het goed begrijp, moet je dat dan door 5 delen om een indicatie te krijgen van wat nog veilig werken is? Dus ik kan 762 kilo trekken met dit touw?

En hoe zit het met knopen? Het lijkt me dat ik een glijdende paalsteek zal gebruiken om hem om de boom te bevestigen. Wat doet dat met de sterkte van mijn touw? (Ff om een idee te krijgen wat ik hiermee nog kan doen (katrollen of zo), naast simpelweg met mijn eigen gewicht eraan hangen.)

Bedankt alvast voor jullie meedenken en controle van mijn eigen gedachtegang!
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Misschien stelde ik een te uitvoerige vraag. Nog een poging.

Deze lijn kost 135 euro voor 45 meter. Het heeft een ABS van 3810 kg dus als ik het goed begrijp kan ik zo'n 750 kilo veilig trekken.
Dat is méér dan genoeg om met mijn eigen gewicht bomen om te trekken. Maar kan ik hierbij ook met katrollen gaan werken of kom ik dan al gauw over de maximale capaciteit heen?
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by densmee »

joerimulder wrote:Misschien stelde ik een te uitvoerige vraag. Nog een poging.

Deze lijn kost 135 euro voor 45 meter. Het heeft een ABS van 3810 kg dus als ik het goed begrijp kan ik zo'n 750 kilo veilig trekken.
Dat is méér dan genoeg om met mijn eigen gewicht bomen om te trekken. Maar kan ik hierbij ook met katrollen gaan werken of kom ik dan al gauw over de maximale capaciteit heen?
Ik weet niet hoeveel je kan trekken, maar lijkt me niet snel boven de 100 kilo te komen.
Dus je kan het zeker met een paar katrollen gebruiken
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

Takeldingen hebben vaak een WLL (Working load limit) da's hoe zwaar
je een lijn, polie, strop of lier kan belasten.

Vooral een knoop in een lijn kan de sterkte van een lijn reduceren
afhankelijk van soort knoop soms met meer dan 50%.

Een katrol zal de sterkte van je lijn niet veel veranderen,
je trekkracht wel.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by Tamil »

Beste joeri,

Voor je een lijn koopt op ebay,denk er aan dat daar veel namaak verkocht word, ook lijnen! kijk ook eens naar iets dichter bij huis. (garantie etc. op eventuele fabriek foutjes) Je hebt zowiezo met transport en evt import en BTW heffing te maken.
http://www.safetygreen.nl/yale-portland ... -1oog.html
Deze is iets sterker

ABS is gemiddelde breuksterkte. Je SWLL of WLL (safe)work load limit ) is voor trekken en afvangen door 5 te delen, maar weet dan wel wat voor kracht je gaat trekken met jouw pulleys.

Dit is aan jou installatie en jou rekenkunde. Dit is niet zomaar te vertellen zonder te weten hoe jij dit wilt gaan toepassen, wat voor trekkracht, hoeken, aantal pulleys, jouw onderhoud aan de lijn, de staat van de lijn etc.

Tip: Een treklijn kan je het beste met iets over capacity kopen!

Suc6
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Ok. Dan heb ik het wel scherp denk ik.

Dus stel. Ik wil gaan lieren met een 0.8 ton tirfor. Dan moet ik gewoon zorgen dat alle extra's, touwen enzo qua WLL ruim daarboven zit zodat de breekpal van de tirfor als eerste sneuvelt? Dus een touw met ruim hogere breeksterkte dan vijfmaal 0.8, en als ik knopen heb ruim hoger dan tienmaal 0.8? Dus 8000 kg oftewel 80 kN.

Ik vind ook "polysteel" lijnen. Veel goedkoper, en daardoor kan ik gemakkelijk nog een grotere veiligheidsmarge inbouwen. Voor vijftig euro heb ik dan een touw van 24 mm dik met een abs van 12000 kg. Kan ik zonder problemen de staalkabel mee verlengen dan toch?

Volgens de site: "Compared to traditional polypropylene rope, Polysteel has almost twice the tensile strength, less stretch and a higher abrasion resistance. Combine that with extremely high UV resistance..."

Wie heeft er ervaring met dit type lijn? Of gewoon een mening?
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

Ik denk dat je niet zoveel hoeft te trekken, een boom kappen tegen de hangrichting in
neemt geen honderden kg (duizenden N).

Bovendien: als je de lijn dubbel gebruikt...
https://www.youtube.com/watch?v=ppjxMulq8yU
verdubbel je de kracht en...
- hoef je niet in de boom te knopen.
- valt de boom niet op je lijn

Met die configuratie kan je met een 800kg
lier 1600 kg kracht zetten. Das genoeg
voor een heel grote scheve boom met
ongunstige wind.

Een 11mm afvanlijn zonder oog (goedkoop)
is dan meer dan genoeg.

Maak een knoop (vlinderknoop) bij de lier dat als
iets breekt je lijn niet naar je toe schiet maar vanaf
de knoop van je af.

Je hebt echt sterke lijnen nodig als je bomen met kluit en al wilt uitlieren, 2e slide...
http://www.boom7.nl/boomverzorging/stormhout.html
maar met zo'n lijn van 80m @32mm dorsnede en een 3200kg staaldraadlier zeul je wel
veel meuk mee!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Bedankt voor je reactie!
Dat is waar, je kunt de lijn verdubbelen. Op het filmpje zie ik het niet zo goed (en heb geen geluid hier op mijn werk). Maar daar zit de katrol waarschijnlijk in de boom. Als ik niet wil klimmen maar een lijn in de boom wil werpen, dan kan het ook zo toch?

Image

Begrijp alleen niet goed hoe je dit bedoelt:
Geert7 wrote: Maak een knoop (vlinderknoop) bij de lier dat als iets breekt je lijn niet naar je toe schiet maar vanaf de knoop van je af.
In mijn opstelling (en ook in het filmpje) schiet de staalkabel bij een lijnbreuk met een beetje pech toch naar me toe. En juist die staalkabel lijkt me link. Maar hoe anders?

Sorry voor al mijn vragen maar ik ben met jullie reacties nu al heel veel geholpen!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

simpeler, wel de lijn om de boom zoals in je leuke tekening,
lier kabel: de haak van de kabel aan een vlinderknoop
de lier zelf: met strop aan boom, de lier heeft een uitneembare
pen waaraan je een strop kan bevestigen

dan de andere kant van de treklijn, met stalen karabijn aan
2e strop rond boom of andere boom

De zwakste schakel is dan de breekpal
en vervolgens de vlinderknoop om de haak van de kabel.

Je moet wel lange stroppen hebben. Stoppen zijn
zacht voor een boom.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Ah, nog eenvoudiger. Dus zo, zonder katrol.
Maar....
Schuurt de lijn dan niet kapot langs de boom?
Image
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

ja, of in plaats van aan 2e boom met een stropje om de 1e boom,
dan dus 2 stopjes aan dezelfde boom

Schuren: afhankelijk van boomsoort, eik en kastanje hebben
dikke schors. Beuk is teer.

Als je heel voorzichtig wilt zijn dan kan je tappijttegels
gebruiken. Gebuik ik voor afvangbolder bij snoei.

Een strop is ook altijd dubbel om de boom dus per
stropdeel helft van kracht.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Geert7 wrote: Schuren: afhankelijk van boomsoort, eik en kastanje hebben
dikke schors. Beuk is teer.

Als je heel voorzichtig wilt zijn dan kan je tappijttegels
gebruiken. Gebuik ik voor afvangbolder bij snoei.
Bang voor de schors ben ik niet: het gaat om de boom die geveld wordt. Ik dacht dat wellicht de lijn zelf zou beschadigen, als hij onder spanning langs de schors schuurt om de kracht over beide lijnen te verdelen. Maar daar bovenin de boom krijg ik natuurlijk geen tapijttegels geplaatst.
In feite is nu de boom de katrol, maar dan een behoorlijk ruwe.

Maar goed, blijkbaar heb jij daar vanuit je ervaring geen hinder van, dus dan ga ik me ook geen zorgen te maken.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by geert7 »

en een stalen karabiner kost 15 euro

de vlinderknoop knopen: zal ik binnenkort posten, de filmpjes online laten
niet de handigste manier zien
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joerimulder
Nieuw
Nieuw
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2015, 11:43
Location: Enschede

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by joerimulder »

Geert7 wrote:en een stalen karabiner kost 15 euro
Sorry, ik bewerkte mijn bericht nog en nu lijkt je opmerking nergens op te slaan. Maar ik zei inderdaad iets over dat ik dus toch een tirfor ga aanschaffen voor 200 euro, een lijn voor 150 euro en twee stroppen.

En dus een karabiner voor 15 euro 8)

Duurder wel dan wat ik van plan was aan het begin van dit topic. Maar ik ben wel wijzer geworden! Bedankt allemaal.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: pruttouwen, treklijnen en misschien een katrolsysteem?

Post by densmee »

hoe ver wil je weg gaan staan, want ik heb bij een hijsmaterialen zaak een keer een 4 tons kabel laten persen om bomen uit bossen te trekken met kranen en tractoren en dergelijke.
Dit was een rest lengte van 20 meter en heb ik 50 euro voor betaald
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply