Hakselaar voor snoeiafval met weinig/kort hout

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Mark
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 10 Aug 2016, 22:39

Hakselaar voor snoeiafval met weinig/kort hout

Post by Mark »

Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Mark en ik heb een huis met een redelijk grote tuin. Ik heb een drukke baan en twee jonge kinderen, dus ondanks dat ik graag in de tuin werk is daarvoor slechts beperkt tijd beschikbaar.

Mijn tuin bestaat naast gras uit:
- een redelijk aantal grote bomen: wilde kers, berk, eik, esdoorn, beuk, etc.
- een redelijk aantal kleine boompjes (minder dan 3 meter hoog): acer, bol acacia, hibiscus, coniferen, huls, vlier, buxus, etc.
- zo'n 120 meter heg: ca. 70 m meidoorn en 50 m coniferen
- veel struiken: hortensia, laurier, hedera, ligustrum, sering, rozen, maagdenpalm, jasmijn, taxus, bamboe, en een hoop spul waarvan ik de naam niet weet.

Ik loop een paar keer per jaar met de takkenschaar en heggeschaar door de tuin om alles een beetje netjes te houden, en meestal levert dat een enorme berg snoei afval op waarbij vanalles door mekaar zit: takken, bladeren, knipsel van conifeer en taxus, etc. Aangezien ik alles van de grond af bij elkaar moet harken, zit er altijd wel wat grond tussen. Daarnaast heb ik al overal een laag snippers liggen, en het is bijna niet te voorkomen dat een gedeelte daarvan samen met het verse snoeiafval bij elkaar geharkt wordt.

Ik heb op dit moment een Eliet Major (het oude model zonder blaaspijp) waar ik alles doorheen duw. De snippers verspreid ik dan weer in mijn tuin om het onkruid te weren en de bodem te bedekken.

Het probleem is een beetje dat ik niet helemaal tevreden ben over de verwerkings capaciteit van de Eliet. Natuurlijk, zoals alle filmpjes van Eliet, Jo Beau, Haecksler, R-Go, etc. op youtube laten zien, als je lekker veel hout aan je snoeiafval hebt dan schiet het wel lekker op. Maar het kleinere spul (zeg maar: alles dat langs de heggeschaar is gegaan) dat moet je echt met de hand in de invoer trechter van de Eliet duwen, ongeveer bijna tot aan de as met messen. En je kunt niet teveel los spul tegelijk er in gooien want dan verstopt de invoer. Dat schiet dus niet op. Het gevolg is vaak dat ik niet alle snoeiafval op dezelfde dag verwerkt krijg, en er vervolgens een paar weken niet aan toe kom, met alle gevolgen van dien: nat en met name rottend spul vindt de Eliet helemaal niet fijn. Ik heb wel een zeef voor nat spul, maar die maakt wel erg grove snippers en aangezien het snoeiafval niet echt homogeen is (afwisselend nat en houtig) werkt dat niet handig.

Een lang verhaal, maar ik vroeg me dus in feite af of een ander type hakselaar (Haecksler of Jo Beau bijvoorbeeld) meer capaciteit zou leveren in met name het losse spul? Of moet ik kijken om mijn oude type Eliet Major (2011) in te ruilen voor een nieuw type met blaaspijp (deze zou meer aanzuigende werking hebben). Of toch de investering maken in een Eliet Prof 5(B?) met invoerrol? Dat laatste is wel erg prijzig voor een privé tuintje, maar het is me wel wat waard om na een dag met de heggeschaar gelopen te hebben vlot alle snoeiafval te kunnen verwerken. Graag jullie mening/advies.

Groet,
Mark.
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Hakselaar voor snoeiafval met weinig/kort hout

Post by Bouman »

Hoi Mark,

Wat denk je van een aanhanger? Je gooit alles erop en brengt het naar de gemeentestort. Gratis en zo klaar...

Als je echt wilt blijven snipperen: de modellen die je noemt werken met een trommel die takken min of meer erin trekken. Los spul is daar niet echt ideaal mee. Het probleem omschrijf je zelf al: duwen tot je vingers bijna eraf gesneden worden :lol: Er zijn wel goedkopere modellen met bovenlader (voorbeeld: www.marktplaats.nl/m1077497071) daar kun je takjes en blad bovenin gooien en dat zakt dan in de messen/klepels. Je moet het erna wel scheppen...

Groeten, Garth
Joost.c
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 11 Aug 2016, 22:36

Re: Hakselaar voor snoeiafval met weinig/kort hout

Post by Joost.c »

Dag Mark,

Ik werk zelf als hovenier met een Eliet Minor . Als je niet teveel snoeit per dag( keer) en dit dezelfde dag verwerkt gaat dit prima.
Hout en zachte delen zoveel mogelijk afwisselen , zachte delen met een stok tot de messen duwen houd het veilig .
En de messen scherp houden werkt ook .
Als je niet meer gaat met het fijne rooster , kun met het grove rooster erop de grove snippers goed op de composthoop gebruiken als je die hebt ?

En vooral niet teveel materiaal tegelijkertijd in de hakselaar voeren , dan gaat het goed.
Zo werk ik met de Eliet , is zoals hier al vaker gezegd is het een particuliere of hoveniersmachine voor het fijnere snoeisel , geen dik hout .
in grote tuinen is dit een prima machine om het snoeiafval als mulch weer te gebruiken .

groet, Joost
Post Reply