Snoeiwond herstellen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Snoeiwond herstellen

Post by Viridis Mundis »

Afgelopen winter heb ik een Berk in een hofje terug gesnoeid. Halverwege de stam (d=35cm) zit een oude snoeiwond die probeert te herstellen. In de boom is een holte ontstaan mede doordat de snoeiwond inwatert. Ik heb toen een gat geboord naar de onderkant van dit gat om deze te ontwateren.
Tot zover prima.
Dit najaar weer even gekeken hoe deze situatie zich ontwikkelde. Helaas is het gat dieper geworden.

De boom heeft nog potentie en ziet er verder nog goed uit.

Ik wil het gat schoonmaken en zodanig opvullen tot de snoeirand dat er geen water meer bij kan en het rottingsproces stopt(vertraagt).

Wie heeft hier een tip?
- Eerst een behandeling in het gat met een chemisch goedje
- opvullen met wat? (Cement? Kom je in de toekomst weer tegen met afbreken)

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Snoeiwond herstellen

Post by Philippe »

Persoonlijk zou ik zeggen: niet te veel aan prullen.
Volgens mij was het aanvankelijk niet nodig om een gat te boren (mijn mening aan de hand van je gegeven omschrijving).
Daar waar water zit, gebeurd geen rotting. Het is waar zuurstof aan kan geraken waar rotting ontstaat.
Zorg er eerder voor dat de groei-omstandigheden van de boom optimaal blijft/wordt.
Hierdoor kan de boom (indien de conditie dit toelaat) zich van buiten uit (afh. van hoe je het bekijkt) zich gaan verstevigen door een dikkere restwand te creëren.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by geert7 »

Berk terugsnoeien is heel gevaarlijk, kan berk niet tegen
Berk in winter snoeien is ook slecht, abc bomen Acer, Berk/Betula en Carpinus betulus mogen enkel vol in het blad gesnoeid worden.

meer op dit forum over snoeitijdstip:
viewtopic.php?f=1&t=5272&p=47019&hilit=abc#p46990

Een infectie van een zwam (inrotting) is onomkeerbaar, wat je ook doet, smeren, boren oid, helpt de zwam, niet de boom. Dat is het verschil tussen boomchirurgie en boomverzorging.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by Viridis Mundis »

Hallo Geert,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben geen voorstander van snoeien van een Berk zeker niet in de winter. Maar soms kan je er niet omheen. In dit geval leverde de Berk veel overlast voor de buren en waren er takken ontstaan die de omliggende panden beschadigden.

Dan is het beter snoeien dan kappen.

Dat er bagger in zit weet ik wel, zwam/schimmels heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Ik had zelf bedacht: schoonmaken. drogen (zover mogelijk) en afsluiten. Daarnaast had ik bedacht dat er misschien middeltjes zijn die het rotten vertragen of stoppen.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by geert7 »

Als er hout verdwenen is komt dat door houtrot. Kan best zijn dat de zwam nog geen vruchtlichamen maakt.

En alles wat je bij houtrot doet werkt contraprocuctief, droog maken, insmeren, volstorten, je helpt de zwam. De boom moet het zelf regelen. Hopen dat alles op tijd overgroeid.

Als alles overgroeid kan de boom de zwam afsluiten met als gevolg dat de zwam geen gasuitwisseling meer krijgt en dat de boom de vochtigheid kan regelen. Hierdoor kan de zwam minder actief worden. Mogelijk kan de boom meer dikte groeien dan de zwam afbreken kan.

Bij berk kan rotting snel gaan.

Heb je foto's?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by Viridis Mundis »

nee helaas

ik zat al in de auto voor de volgende klus toen ............
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Snoeiwond herstellen

Post by WiPe »

Viridis Mundis wrote: Ik heb toen een gat geboord naar de onderkant van dit gat om deze te ontwateren.
Tot zover prima.
...

Daar is het al fout gegaan.
Viridis Mundis wrote:
Ik had zelf bedacht: schoonmaken. drogen (zover mogelijk) en afsluiten. Daarnaast had ik bedacht dat er misschien middeltjes zijn die het rotten vertragen of stoppen.
Heb je je ooit al eens afgevraagd hoe dat in zijn werk gaat met bomen in het bos? Bomen groeien al zo lang zonder dat mensen het gekke idee hadden dat ze daar een handje moesten in helpen.

De boom i perfect in staat om een wonde af te grendelen en perfect te vermijden dat houtrot zich gaat verspreiden. Door gaten te boren doorbreek je de barrièrezone waardoor de aantasting zich kan verspreiden naar de rest van de boom.

Dat afgrendelingssysteem, het CODIT-principe is zodanig essentieel dat ik mezelf met verbazing afvraag hoe het komt dat je dat niet geleerd hebt in je opleiding. Zonder die kennis kruip je in een boom en weet je absoluut niet wat je daarboven eigenlijk moet gaan uitvoeren.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by Viridis Mundis »

Zo leer je nog wat. Thx collegae.

Met de deze informatie kan ik wel wat.

Ik ga opnieuw overleggen met de klant. Hoewel ik twijfels heb over het zelfherstellend vermogen in verhouding met het gat en de diepte er van.

De boom heeft een emotionele waarde voor de klant en ziet er verder in top conditie uit. Zonde om een van de stammen te zagen. Ik ga dan voor de veiligheid overwegen om hoger een anker aan te brengen die bij mogelijke breuk de stam kan opvangen en de beweging enigszins kan beperken (bij harde wind).

Interessant artikel ovrrigens van Shigo en Marx.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by geert7 »

De conditie van een boom kan buitengewoon lang goed zijn tijdens houtrot aan de binnenkant. Veel zwammen kunnen enkel of kernhout of spinthout aantasten. Zolang er nog een vitale ring spinthout over is met een laag cambium kan de boom prima verder.

Voorbeeld: honingzwam in bijvoorbeeld eik tast cambium aan en later spinthout. Boom sterft maar er blijft een stabiel boomlijk over.

De beuk, berk, populier en wilg kunnen houtrotters te gast hebben welke snel werken, het hout is niet duurzaam. Welke houtrotters het zijn kan je pas zien als er vruchtlichamen verschijnen.
kernhout nog niet weg maar wel verrot
kernhout nog niet weg maar wel verrot
obj_3238.jpg (202.03 KiB) Viewed 19459 times
heoutrot in kernhout, vruchtlichamen in boom
heoutrot in kernhout, vruchtlichamen in boom
obj_3256.jpg (420.04 KiB) Viewed 19459 times
boom zonder functioneel kernhout
boom zonder functioneel kernhout
obj_3287.jpg (71.14 KiB) Viewed 19459 times
prikstok, zowel punt als handvat zichtbaar
prikstok, zowel punt als handvat zichtbaar
obj_3293.jpg (262.73 KiB) Viewed 19459 times
Al deze bomen hebben voor verregaande infecties, bij sommige is zelfs het kernhout verdwenen, maar ze hebben een niet onaardige kroon. Ook aan de diktegroei van het spinthout is te zien dat boom verzwakkingen prima compenseert. Zou zulke bomen niet handhaven op een scholplein, maar in het buitegewoon rustige zandweggetje in Drente... lekker laten rotten!

Dan... boren in bomen. Mattheck heeft daar onderzoek naar gedaan. Heeft in verschillende bomen heel veel gaten geboord, ook reeds zwaar geinfecteerde bomen. Grote verassing: boom vergrendeld altijd, boren geeft zwammen niet een snelweg door het hout.

Lees online: "The Effects of Excessive Drilling on Wood Decay in Trees, K. Weber, C. Mattheck": http://www.arbormedics.com/PDF/PDFsample2.pdf
En inderdaad, CODIT is ook in dit recente artikel de basis.


Hebben jullie het laatste boek van Mattheck (in engels beschikbaar "The body language of Trees) al gelezen?

Daar staat op p. 407 stuk over de reactiezones bij boren in reeds geinfecteerde bomen.

En maak/deel foto's.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Snoeiwond herstellen

Post by WiPe »

Heb je Mycorhizal Tree Assessment van Keizer gelezen? Daar staat in dat je bij korsthoutskoolzwam niet moet gaan boren, want dan mak je wel een snelweg. Dat wordt niet vermeld bij andere soorten. Dus zal Mattheck wel gelijk hebben muv korsthoutskoolzwam. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je gaten gaat draineren en dat soort dingen. De boom grendelt dat dan nog altijd af, de vraag is alleen hoeveel hout daar bij opgegeven wordt.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by geert7 »

Heb ik en inderdaad tijdens cursus heeft GJK dat herhaald. Heb het ook vaker gehoord, tijdens opleiding kwam Expedio Arbori de geluidstomograaf en belangrijker de resistograaf demonstreren. Ook daar werdt besproken dat korsthoutskoolzwam boorgaten gebruikt.
resistograaf
resistograaf
obj_1256.jpg (182.45 KiB) Viewed 19446 times
resistograaf
resistograaf
obj_1262.jpg (52.28 KiB) Viewed 19446 times
Heb er helaas geen foto's van gezien. Ga ervenuit dat het klopt maar zou er graag voorbeelden van zien.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by Viridis Mundis »

Allemaal interessant en kan er zeker iets mee.

Ik ga dus de situatie laten voor wat het is.

Dan blijft alleen de veiligheid over. Gezien de emotionele waarde van de boom mij maar daar op richten.
Ik overweeg om een anker aan te brengen zodat bij breuk de top wordt opgevangen door de andere stam. Mijn keuze is dan een Geva anker. Alleen wie kan deze materialen leveren?
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by geert7 »

Onze adverteerders poel en SG hebben kroonankers.

Maar heb je inmiddels foto's?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Snoeiwond herstellen

Post by Viridis Mundis »

Fotos komen er aan
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
Post Reply