Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Brocknbroll
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 08 Nov 2016, 17:32

Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Post by Brocknbroll »

Beste boomknuffelaars,

ik heb een drietal jaar geleden een Husqvarna XP 550 aangekocht.
Ik ben eigenaar van een halve hectare gemengd beuk- en eikenbos waar ook nog een paar irritante en vrij volgroeide populieren in de weg lopen. Het bos is door de vorige eigenaars amper onderhouden en ik werk aan een langzaam herstel door de aanleg van een oplopende bosrand (westkant) en verwijderen van gevaarlijke en dode bomen (chalet en openbare weg ad zuidkant). Ik gebruik mijn zaag dus eerder weinig (zeker niet professioneel): vooral voor lichte vellingen (meestal onder 40cm) en verzagen. En dit van slechts vijf à tien bomen per jaar. Dat lijkt me niet echt intensief gebruik voor dit type zaag.

Ik heb van deze zaag veel goede dingen gehoord en gelezen, zowel voor als na de aankoop. Maar om eerlijk te zijn ben ik er niet over te spreken. Ze zaagt goed en is zeer geschikt voor het werk in mijn bos, dat wel, maar op drie jaar tijd heb ik al 2 cylinders versleten???!!! Ik gebruik de zaag correct: heb mij door enkele vrienden boomverzorgers laten “opleiden”. De zaag is altijd scherp, doet alle werk, wordt goed onderhouden en schoongemaakt, warm en droog bewaard en draait enkel op Aspen.
Na bijna 2 jaar was de eerste cylinder versleten en die is op de valreep nog onder garantie vervangen. Nu amper een dik jaar later krijg ik bericht van de dealer dat de volgende er weeral aan is. En dat kost f...... 400 euro!!!
Wat is hier aan de hand?

Een maand geleden bracht ik mijn kettingzaag bij de dealer binnen, omdat ik hem niet meer aan de praat kreeg. Diagnose tot mijn grote verbazing: de zaag stond verzopen. Dit terwijl ik meermaals de bougie had uitgedraaid en hem enkele uren had laten staan om daarna zonder succes opnieuw te proberen starten. Heel de uitleg gekregen van hoe je de cylinder van een verzopen zaag best met de compressor met zo’n lang tutje van binnen naar buiten uitblaast en vol goede moed terug aan het werk. (2 omgevallen eiken verzagen).
Onmiddellijk bleek dat er meer aan de hand was. als ik ze stationair liet draaien viel ze vanzelf stil en ging het herstarten alsmaar moeilijker en uiteindelijk helemaal niet meer. Ik ging er dus van uit dat de zaag zichzelf telkens opnieuw verzoop. Nadat ik de boel uitblies met de compressor ging het weer even beter, maar algauw weer hetzelfde probleem. Zo valt er niet te werken, dus zaag binnengebracht met het idee dat de carburator waarschijnlijk eens serieus bijgesteld moest worden, maar gisteren krijg ik bericht van de dealer dat de cylinder er weeral aan is!

Hoe kan dit? Heeft het zin om deze herstelling te laten uitvoeren? Kunnen er andere problemen aan de basis liggen van slijtage op de cylinder? Kan de verantwoordelijkheid hiervoor bij de dealer of bij Husqvarna liggen? Kan er sprake zijn van een fabricagefout? Wat kan er de oorzaak van zijn dat mijn cylinders erdoor gaan als zoete broodjes? Help help help! Ik heb geen zin om deze veel te dure herstelling nog eens te laten uitvoeren om dan over een jaar weer met hetzelfde probleem te zitten.

Dit is mijn eerste fatsoenlijke kettingzaag, dus zoveel verstand heb ik er ook niet van. Vroeger nog een McCullogh gehad maar na aanhoudende carburatieproblemen overgeschakeld naar een “gereputeerde” zaag en dan dit... Als er iemand van jullie ideeën of suggesties heeft, laat het mij alstublieft weten. Alle beetjes helpen, want ik moet volgende week toch zeker de knoop doorhakken wat ik met die zaag doe. Ik wil op zich graag met deze zaag verder, maar ik baal wel echt van de problemen die ik tot dusver ondervonden heb en hoewel ik daar sowieso mijn zaagbroek lelijk aan ga scheuren overweeg ik dus over te schakelen naar een andere. Professionelen aller landen, adviseer mij alstublieft!

Vriendelijke groeten,
Jonathan
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Post by geert7 »

Welkom op forum.

Heb zelf een XP550. Ding is gemaakt om uren per dag dagen per jaar in barre omstandigheden te zagen.

Ding mag ook beslist niet verzuipen. Heb van mijn dealer startinstructies gekregen: met choke (knop hoogste stand) 1 of 2 maal starten, dan zonder choke verder starten.

Afstellen of verzuipen is dan niet mogelijk, de computer regelt alles voor je. Dus ook geen zomer of winterstand, min/max toerental oid. Ook bij verandering brandstof, computer doet het voor je.

De computer zal aanpasingen plegen als je 3x van stationair toerental gaat naar max toerental. Dit is het autotune systeem. Inmiddels heeft Stihl ook een aantal zagen met computerregeling. Ga binnenkort met MS661 zagen :D

Ik heb van dealers van Stihl en Husq gehoord na vraag hoe lang zo'n machine mee moet gaan bij maximaal gebruik (7 uur per dag). 2 jaar. Dan is het op. Dus de gewone zagert zal een zaag nog niet binnen 5 jaar verslijten.

Er is dus iets aan de hand. Big time.

Ik weet dat elk merk soms series of delen van series hebben welke enkel doffe ellende geven. Misschien heb jij zo'n probleemgeval.

Meer over computer en mogelijkheden: oa uitdraai en screenshot
Ik heb hem gebruikt gekocht toe ie 13:13 gelopen heeft.

En... altijd hoogwaardige brandstof gebruiken, nooit zelf euromixje maken. Dit is niet alleen slecht qua uitlaatgassen ook de houdbaarheid is uit te drukken in weken.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Brocknbroll
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 08 Nov 2016, 17:32

Re: Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Post by Brocknbroll »

Bedankt voor de recatie Geert.

Ik ben ondertussen bij de dealer langs geweest en heb hun ervan overtuigd dat de zaag correct gebruikt werd.
Altijd starten volgens juiste procedure (zoals Geert beschreef) en enkel met Aspen gebruikt. Nooit langdurig op volle toeren (hoewel dat toch zou moeten kunnen, niet?). Nooit duwen/trekken. Scherpe ketting...
Hun technieker heeft met Husqvarna gebeld en voor mij bedongen dat ik nog een cylinder/piston kit krijg (joepie!, na wat zeuren dan toch echt een mooie service).

Nu blijft de vraag: moet ik met deze zaag verder of zou ik de zaag beter verkopen en op iets anders overstappen (nog geen idee wat)?
Feit is dat ik hem gewoon niet meer vertrouw (ondanks de goede reputatie) en bang ben dat ik binnen dit en 2 jaar weer om een nieuwe cylinder moet. En dan zal het echt niet gratis meer zijn.

Bedankt ook voor de link naar de computer uitdraai van uw zaag Geert: die ga ik voor de mijne ook vragen (misschien wordt ik daar iets wijzer van).
En ook voor de uitleg bij de autotuning, want dat is toch een mysterieuze aangelegenheid.

Verder hoop ik echt dat het geen "probleemgeval" is. Kan ik hiervoor evt rechtstreeks contact met Husqvarna opnemen of beter via de dealer?

Als er mensen suggesties hebben omtrent wat ik nu best doe: laat maar komen..

Dank en groeten,
Jonathan
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Post by geert7 »

De elektronisch geregelde zagen worden door de computer in toeren begrensd, je kan ze daarmee niet slopen. Dealer vertelde dat overbelasting en schade eerder zal ontstaan door een te lang blad te gebruiken.

En nog iets vergeten, volgens de instructie van dealer, bij koude start,
- 7x opvoerpomp indrukken (yes ook tophandle heeft opvoerpomp)
- met choke 2x starten
- dan zonder choke volgende startpoging

Als je een uitdraai of screenshot hebt, post hier ajb, ben benieuwd.

En... leve de garantie, hier de onderdelen, volledig verwoeste zuiger/blok van mijn nu perfect werkende gebruikt aangeschafte MS660...
kapotte zuiger en blok Stihl MS660 leve de garantie
kapotte zuiger en blok Stihl MS660 leve de garantie
obj_2271.jpg (60.57 KiB) Viewed 12724 times
Als ik terugkijk op hoe hij stuk is gegaan, heeft de geur van de uitlaatgassen al aangegeven dat er iets mis was. Rook 'scherp'.

Vraag na reparatie zeker om de oude onderdelen. Maar/deel ajb foto's. Ben ook benieuwd of je in de toekomst je zaag weer vertrouwd.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
De Boomsleper
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 19 Feb 2016, 20:24
Contact:

Re: Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Post by De Boomsleper »

Waarschijnlijk eerste type 550, ben net van Stihl overgestapt naar Husqvarna 550xp en 562xp , ben er van onder de indruk vooral balans en trillingen .
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!

Post by geert7 »

suf van me, nooit gezien,
startvolgorde (betreft start, choke, opvoerpomp en startkoord)...

staat gewoon op de machine op de sticker.
sticker met startinstructies kettingzaag
sticker met startinstructies kettingzaag
Misschien staan er teveel stickers op.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply