Afvangset

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Some-1
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2015, 20:11

Afvangset

Post by Some-1 »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een andere afvangset, ik ga steeds grotere stamblokken en takken afvangen. Tot op heden doe ik dit enkel met een afvang8 en een dmm impact block s in combinatie met een dun afvanglijntje (8/10mm??).

Ik ben wat gaan speuren op het grote web en ben tot de conclusie gekomen dat er dermate veel verschillende materialen zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn oog is gevallen op een tree runner p500, hiermee heb ik ook gewerkt toen ik mijn cursus heb gevolgd, maar dan komt de grote vraag welke vanglijn geschikt is...
verder ben ik wijzer geworden dat je doormiddel van knopen in je vanglijn te leggen deze kan beschadigen waarbij het volgende probleem zich voordoet, kan ik beter een sling/strop gaan gebruiken? Deze dient dan weer bevestigd te worden aan mijn vanglijn door een karabijn haak? Zo ja, welke? Op het moment gebruik ik bij mijn afvang8 een mastworp of een schuivende paalsteek.

Ik sta graag open voor jullie proffessionele suggesties en laat me graag wat bijleren!
Nol
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 53
Joined: 23 Oct 2014, 13:46

Re: Afvangset

Post by Nol »

Toen ik de cursus volgde werd er toch besproken welke materialen er op de markt waren en waar je allemaal op moest letten, piekbelasting, gewicht hout, dynamish afvangen, katrollen, enz.Zou je gewoon laten informeren welke afvangsetje er te koop zijn, kijk op de site's van Poels Bosbouw of Safety Green, beter nog ga er info vragen, dan weet je het zo wat er op de markt is, je krijgt er goed advies en er zal heus wel wat tussen zitten wat je aanspreekt.
Succes ermee.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Afvangset

Post by geert7 »

Paar opmerkingen zijn imho wel vrij algemeen toepasbaar:

- zorg dat diameter bolder en diameter vanglijn passen, geen dunne lijn op grote bolder
- gebruik geen klimhandschoenen bij afvangen! Dit heeft me een keer kleine brandwondjes opgeleverd, gebruik leren handschoenen
- bij plaatsen bolder: rubberen stoeptegel of tapijttegel tussen bolder en boom als boom niet mag beschadigen

Topanker:
- zo dicht mogelijk bij zaagsnede, dan valt hout niet ver voordat remmen begint
- daarvoor zijn verstelbare stroppen handig
zoals loopie sling, woopie sling of spidersling

Gewicht en spul aan gordel
- er zijn loopieslings met poelie
- of neem een poelie met flenzen welke los kunnen zoals de ISC RP048 (480 gram, geen stalen karabijn nodig)

Heb blogje bijgewerkt, nu met overzicht met foto's verschillende verstelbare slings: hierrr

Maar dat knopen je vanglijn kan beschadigen: welke knopen bedoel je?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Some-1
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2015, 20:11

Re: Afvangset

Post by Some-1 »

geert,

ik maak mijn afvangblok altijd vast met een mastworp, dit kost altijd veel tijd. verder komt daarbij kijken dat deze altijd wat onder de zaagsnede komt te hangen.
die 'adjustable Spidersling met ArboRing' lijkt me ideaal alleen begrijp ik niet hoe je deze vanaf de grond de boom uit kan krijgen.

ik maak mijn vanglijn altijd aan het af te vangen blok vast doormiddel van een mastworp bij zware stukken of een schuivende paalsteek bij lichte takken. zijn daar andere knopen voor die erg handig zijn? (ik had gelezen dat zulke knopen je vanglijn kunnen beschadigen)
ik heb op de site van knopen gekeken maar die is engels, dat is nou niet echt mijn beste taal :P

verder: hoeveel kilo kan ik afvangen met een afvang8?
hoeveel kilo kan ik afvangen met een treerunner p500?

mvg nick
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Afvangset

Post by geert7 »

De spidersling terughalen vanaf de grond:
Balletje aan afvanglijn knopen, vervolgens aan andere zijde afvanglijn terughalen, balletje kan door aluminium ring maar niet door kleine karabiner, zo trek je het geheel naar beneden.

Mij niet bekend dat mastworp een lijn beschadigd. Maar heb blog bijgewerkt met aantal knopen. Deze knopen zijn mijn favoriet. Wil niet zeggen dat dat voor een ander ook de beste oplossing is.

Gebruik altijd een veiligheidsknoop bij een mastworp.

Maximale gewichten, da's verschillend per systeem, kan ik niets over zeggen dus. Dealer vragen of... wat staat er op de 8?

zie ook eerdere draad.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Afvangset

Post by Gertdc »

Afvangtouw bij Goeman bestellen.
Google maar een keer touwen goeman.
Veel goedkoper en naar mijn idee even kwalitatief als afvangtouw van gekende merken.
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Afvangset

Post by Viridis Mundis »

Een knoop hoeft per definitie het touw niet te beschadigen. Een knoop vermindert wel de belasting. Ik gebruik zelf afvangtouw dat een max belasting van 78 Kn kan hebben. Dat betekend een hele dikke tak, zeg maar boom. Zo dik(zwaar) zaag ik mijn takken en blokken niet.

Meer info: https://www.nkbv.nl/kenniscentrum/docum ... +-+FAQ/130

Afhankelijk van de diameter van het hout gebruik ik slings/hijsbanden die met een carabiner aan het touw vastzitten. De bolder die ik gebruik is een dikke zware die aan de boom zit met een 5 tons spanband.

Ik gebruik zoveel mogelijk materiaal dat zo min mogelijk technische snufjes heeft. Ik kan het visueel controleren op defecten en er gaat minder kapot.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Afvangset

Post by WiPe »

Er worden hier naar mijn inzien een paar begrippen door mekaar gehaald. Een knoop gaat een lijn niet beschadigen, wel verzwakken. Een knoop gaat de belasting ook niet verminderen.

Concreet : een beschadiging kan een lijn verzwakken, maar de last die een lijn kan dragen vermindert ook door een knoop. Je zou dus kunnen stellen dat een knoop een lijn verzwakt.
De belasting is de last die een lijn moet dragen. Die vermindert ook niet door een knoop. Eigenlijk zeg je daar dat de tak die je moet afvangen minder zwaar is door het gebruik van een knoop. Je kan wel stellen dat de maximale belasting van een lijn vermindert door een knoop.


Wanneer een lijn rond een voorwerp (bvb een katrol) geleid wordt zal er een buiging in de lijn
ontstaan. De buigratio is de verhouding tussen de diameter van dat voorwerp en de diameter
van de lijn. Bij een belasting zullen de vezels van het touw aan de buitenkant uitgetrokken
worden, terwijl ze aan de binnenkant (de kant van het voorwerp) samen gedrukt zullen
worden. Hoe kleiner de diameter van het voorwerp ten opzichte van de diameter van het
touw - dus hoe kleiner de buigratio - hoe groter het verschil in spanning tussen de
binnenkant en de buitenkant. Omdat de vezels aan de binnenkant de belasting niet dragen,
wordt de volledige belasting door de vezels aan de buitenkant gedragen. Hierdoor zal het
touw aan sterkte verliezen. Als bijvoorbeeld slechts de helft van de vezels de belasting
moeten dragen, wordt slechts de helft van de capaciteit van het touw benut en zal het breken
bij de helft van de normale breuksterkte.
Wanneer men een knoop maakt, dan zal het touw over zichzelf gaan buigen. Door het
maken van knopen verliest het touw dus ook aan sterkte.

Om zo weinig mogelijk kracht te verliezen moet de buigratio groot genoeg zijn. De buigratio
bij het gebruik van katrollen of rond takken moet minimaal 4:1 zijn. Hiermee wordt bedoeld
dat de diameter van de schijf of van de tak vier keer zo groot moet zijn als de diameter van
het touw dat gebruikt wordt. Bij een afvanglijn van 13 mm moet de schijf van het afvangblok
minstens 52 mm diameter (13 mm x 4) zijn. Bij een buigratio van 4:1 zal toch de afvanglijn
toch nog 15 % aan sterkte verliezen. Pas vanaf een buigratio van 20:1 wordt 100 % van de
sterkte van de afvanglijn behouden. Niet alleen door de buigratio, maar ook de leeftijd, vuil,
slijtage, … verliest een lijn aan sterkte. Daarom adviseren sommige bronnen een minimale
buigratio van 6:1.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Post Reply