M'n CODIT-zaagtafel - foto's en doorgezaagde takaanzetten

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

M'n CODIT-zaagtafel - foto's en doorgezaagde takaanzetten

Post by geert7 »

Afgelopen week 2 dikke bomen gesloopt, dus ook veel stukken hout meegenomen om te ontleden. Ter lering en vermaak. Heb het de CODIT zaagtafel genoemd omdat het me om de gevolgen van de infecties gaat.

Wilde niet gaan klungelen met het zagen van stukken hout en de kettingzaag. Lijmtangen trillen los door het gebruik van een kettingzaag. In de bankschroef is onhandig, het klemt de zaag vast of je moet binnen zagen. Geen optie. Zeker bij het zagen in de lengterichting. Je kan stukken hout goed vastzetten met de bitmachine en stoelhoeken op een plak/wiel van een eik. Lintzaag of bandzaag zou natuurlijk het mooiste zijn.

Heb een accuzaag gebruikt, maar da's eigenlijk te klein voor zagen met de vezel mee. Wilde vriendelijk zijn voor de buren. En puristen zullen op kunnen merken: mag niet, tophandle op de grond!

Misschien zet ik nog eens een ripketting op m'n accuzaag. Kan denk ik niet, bij de verpakking van de Oregon ripketting voor de MS660 zat een waarschuwing dat de ketting enkel gebruikt mag worden met de zaag in een houder ivm groter gevaar kick-back. "...Must only be used on portable saw mills".

Op de foto's ze CODIT zaagtafel en 3 doorgezaagde sukken hout van een amerikaanse eik.
obj_8652.jpg
obj_8658.jpg
obj_8661.jpg
obj_8666.jpg
obj_8667.jpg
obj_8669.jpg
obj_8671.jpg
obj_8672.jpg
obj_8680.jpg
obj_8688.jpg
En hieronder 2x Fraxinus excelsior, geen schuurtakken maar schuurstammen. Over meerdere meters heeft/hebben de bomen niet kunnen overwallen door het schuren.
obj_6672.jpg
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: M'n CODIT-zaagtafel - foto's en doorgezaagde takaanzetten

Post by Viridis Mundis »

mooi
nu nog drogen, schuren en in de olie
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: M'n CODIT-zaagtafel - foto's en doorgezaagde takaanzetten

Post by geert7 »

Hoe kan je het beste drogen (weinig scheuren) en welke olie?

Wil er ook nog met de schuurmachine overheen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Re: M'n CODIT-zaagtafel - foto's en doorgezaagde takaanzetten

Post by Jurriaan »

Hout vervormt bij het drogen, dat is een gegeven. Als je wil dat dat vervormen niet tot scheuren leidt, moet je er dunne plakjes van zagen, dan zal het hout vervormen in plaats van scheuren. Qua olie gebruik ik meestal walnotenolie, lekker gemakkelijk te koop en ook gemakkelijk aan mensen uit te leggen wat er op zit en hoe ze dat zelf kunnen kopen als ze onderhoud willen plegen.
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
Post Reply