welke tophandle

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

welke tophandle

Post by dick »

Ik heb zelf een museum waardige tophandle van dolmar.
Op de meeste filmpjes die je ziet zijn het toch de stihl 200ms tophandle.

Nu zit ik rond te kijken naar een tweede hands maar toen ik pas onderdelen bestelde voor mm dolmar zijden ze daar dat er een nieuwe op de markt komt en een nieuwe dolmar kost iets meer denk ik, als een nette 2e handse
Sthil.
Verder heb ik ook de sthil ms 360,maar kan mij iemand wegwijs proberen te maken in de wereld van tophandle zagen.

Het is hobby matig maar wil t wel goed hebben,

Alvast bedankt gr dick
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: welke tophandle

Post by geert7 »

Waar gebruik je hem voor? Snoei op hoogte of ook afbreken (uiteraard ook op hoogte)?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: welke tophandle

Post by dick »

Voor afbreken,ik ben niet geschoold om t snoeien goed te kunnen.
En een boom snoeien en vervolgens door mijn(misschien)geknoei
Te vernielen wil ik niet.

Het is ook maar meer een hobby,voor er bij ik wil het best graag beroeps matig doen maar als zelfstandig ondernemer zie ik niet zo zitten en met mn 43 jaar ben ik ook niet echt aantrekkelijk denk ik voor een bedrijf om mij aan te nemen.
Maar dat zijn mijn gedachtes,en mn twijfels maar dat terzijde.
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: welke tophandle

Post by dick »

De ms 192t is dat er 1 van de serie,die minder in balans is of was dat een ander model.
Ik heb ooit vernomen dat stihl een model had wat niet in balans was.

Of kan ik beter naar een 200 of 201 uitkijken.

Alvast bedankt
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: welke tophandle

Post by geert7 »

Wat vaak niet meegewogen wordt is dat moderne zagen (groot of klein) door elektronica beter geregeld worden. Een stuk beter voor de gezondheid.

Momenteel hebben meerdere merken tophandles welke elektronisch aangestuurd worden. Waar moet je dan op letten? Een goede dealer denk ik.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: welke tophandle

Post by WiPe »

dick wrote:
Het is ook maar meer een hobby,voor er bij ik wil het best graag beroeps matig doen maar als zelfstandig ondernemer zie ik niet zo zitten
Bedoel je daarmee dat je eigenlijk een beetje zit te beunen? Of zaag je alleen bomen in je eigen tuin/bos? Of hoe moeten we dat zien?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: welke tophandle

Post by Bouman »

Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt. De tophandle van Stihl en Husqvarna kom ik het meest tegen bij collega's. Ik zaag zelf met ms200t en ms201t, beide met 30 cm blad. Beide met prima vermogen, wel fijn bij afblokken van stammen tot ca 35 cm. Nooit problemen mee (ff afkloppen...) maar het is inderdaad fijn, zoals Geert al zegt, om in de buurt een dealer te hebben met verstand van jouw zaag.

Oh, en niet te vergeten: ook de tophandle gewoon met 2 handen bedienen! Eentje voor gas geven, eentje voor de zaag vasthouden, net als bij 'normale' kettingzagen.

Ik denk trouwens dat boomverzorgers die klimmers zoeken juist gaan voor kwaliteit, en niet voor jong. Ik heb laatst ook een keer een jonge gozer laten klimmen bij me, maar daar werd ik niet enthousiast van. Dan heb ik liever een oudere die het vak verstaat en wellicht wat meer kost, maar als dat me aan het einde van de dag 2 uur scheelt of het leidt tot extra klanttevredenheid en meer werk, dan is dat de moeite waard. Maar dan moet je dus wel verstand van zaken hebben, conditioneel goed zijn, veilig werken, papieren hebben, etc.
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: welke tophandle

Post by dick »

Ik doe t vooral thuis en bij een kennis van me,en dat is vooral om me te oriënteren en ervaringen kwa hoe reageert mijn lichaam.

Bij mensen die ik niet ken of voor geld begin ik nog niet aan.dus ik beunhaas niet,maar om de stap te zetten om mn baan op te zeggen en ik ga de boomverzorgers kant op is best wel groot.

Ik hoop volgende week een gesprek te hebben voor een job als grondman en vanuit daar proberen me het vak eigen te maken en de juiste cursussen te volgen.

Maar ben wel een figuur die zn spullen voor elkaar te hebben,daarom de vraag over de stihl.ik bekijk ze vooral op marktplaats en er zit een jongen in de buurt die in de zagen handelt en ook onderhoud doet maar die heeft eigenlijk nooit tophandle zagen.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: welke tophandle

Post by WiPe »

Ik was zelf net dertig toen ik met bomen begon. En ik jaren later mensen opgeleid die op dat moment net even oud waren als ik zelf, soms zelfs mensen die ouder waren dan ik op dat moment. Je bent dus niet de enige die in de bomen gaat en die de veertig gepasseerd is. Je moet er rekening mee houden dat het een minderheid is die het effectief tot het pensioen volhoudt. Het is dus zaak om van in het begin alle mogelijkheden open te houden en alle kansen om te blijven groeien binnen de bomenbranche aan te grijpen.
Ik ben zelf ernstig ziek geworden waardoor klimmen niet meer kan, maar dat betekent niet dat ik niet meer met bomen werk. Het is alleen een stuk minder fysiek werk dan vroeger.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: welke tophandle

Post by Bouman »

Ik zou ook niet je baan opgeven om de bomen in te gaan. Mensen denken soms dat als je een bedrijf start dat je telefoon vanzelf begint te rinkelen, maar hoe weet een potentiële klant dat hij jou kan bellen?

Ik ben zelf gymleraar op een middelbare school. Dit geeft mij veel ruimte om mezelf te ontwikkelen en een eigen bedrijf ernaast te hebben. Ik gebruik daarvoor de zaterdagen, vakanties en tijd na school. Er zijn zelfs mogelijkheden om dagen vrij te nemen.

Op deze manier heb ik gewoon m'n vaste inkomen als docent, en alles van het bomenwerk is extra. Op deze manier kan ik zorgeloos m'n bedrijf laten groeien.

Ik zie een sterke toename van werk: waar ik 5 jaar geleden begon met 1 boom per drie maanden, zit ik nu op gemiddeld ca 20 bomen (snoeien/kappen) per maand.

Als je een Stihl of Husqvarna tophandle koopt, kun je mijn inziens de plank niet misslaan. En met een handig sleutelaartje in de buurt met kennis van de Stihl motorzagen lijkt me de keus redelijk eenvoudig...
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: welke tophandle

Post by dick »

Dat is denk ik met mn huidige werk de schoonmaak ook al onmogelijk om mn pensioen te halen,ik denk er veel aan maar zie niet welk werk ik in moet gaan om dat nog te halen gezond en wel.

Ben metselaar /timmerman geweest via een baan op een camping de schoonmaak ingerold dus heb nooit licht werk gehad en rustig aan doen zit ook niet echt in mij.

Ik wil eigenlijk liever in loondienst maar das lastig,maar om te gaan klimmen naast het ramenwassen word ook lastig.

Ik kan altijd terug rollen daar naar toe,van de week was ik ff bij ab-oost informeren die vroegen een etw er,maar daar was t bedrijf waar t voor was ook echt naar deze opleiding met een flinke ervaring van jaren.
Maar hun zagen me liever de bouw in want daar stonden nog veel vacatures los,als ik nou via een groen uitzendbureau op kan werken ook al betaal ik zelf mn curcussen dan hoop ik dat het een mooie toekomst is/kan worden.

Het zal ook een bikkelharde wereld zijn maar dat zal overal zijn in alle beroepen,maar klimmen en snoeien geeft toch voor mij een gevoel van vrijheid iets wat weinig mensen kunnen /durven.

Blijft een gokje maar alles trekt aan dus terugvallen kan altijd.
Dank jullie wel alvast voor de reacties
Post Reply