Beroepsziekte: ziekte van Lyme door teken/tekenbeten

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Beroepsziekte: ziekte van Lyme door teken/tekenbeten

Post by geert7 »

Huis, zaaguitrusting, verbanddozen, overal heb ik tekentangen. Dacht ik. Misschien toch, maar onvindbaar.

Dus, wat te doen bij het signaleren van deze parasiet? Plakband. Duct tape (wikipedia: "ook wel duck tape genaamd, is een zelfklevend en waterdicht soort plakband op textielbasis")

http://www.lymeziekte.com/teek-verwijderen.html
"Wanneer u een teek ontdekt op uw lichaam die zich nog niet heeft vastgebeten in het lichaam, kunt u de teek eenvoudig verwijderen met een stukje plakband of met behulp van een pleister. Probeer lichamelijk contact met de teek zelf te vermijden."

Rode kruis (http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat ... 0wod9WAB4w)
"Als de teek nog niet volgezogen is, kun je de teek met een kleefpleister of plakband heel makkelijk van de huid af trekken."

Deskundologen schrijven dat het belangrijk is om de teek niet te beschadigen, de maaginhoud van de parasiet mag niet in je eigen karkas eindigen.

Duct tape rules:
teek verwijderen met tape, plakband
teek verwijderen met tape, plakband
obj_3458.jpg (46.24 KiB) Viewed 7308 times
En dus onderstaande (op een lasso gebaseerde klemmen) zijn toch minder geschikt, blij kleine teken of niet volgezogen teken kan de kop afbreken. Dat kan dus verdere infecties veroorzaken.
obj_6346.jpg
obj_6346.jpg (22.16 KiB) Viewed 7308 times
obj_6375.jpg
obj_6375.jpg (23.2 KiB) Viewed 7308 times
obj_6379.jpg
obj_6379.jpg (27.44 KiB) Viewed 7308 times
obj_6382.jpg
obj_6382.jpg (20.18 KiB) Viewed 7308 times
Maar ze zijn wel erg makkelijk in gebruik!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Nol
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 53
Joined: 23 Oct 2014, 13:46

Re: Beroepsziekte: ziekte van Lyme door teken/tekenbeten

Post by Nol »

Mocht je gebeten zijn door een teek en je zou hem verwijderen, teek bewaren en opsturen, kunnen ze gelijk controleren of de teek besmet was met Borrellia, bacterie die Lyme veroorzaakt. Volgens mij kan de huisarts je vertellen waar je het heen moet sturen. Zal je zeggen Lyme is een klote ziekte, je kan uitval krijgen, je hele energie is weg, lange herstel periode na zware inspanning en veel moe en als het tegen zit ben je je baan ook nog kwijt, bij langdurige ziekte.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Beroepsziekte: ziekte van Lyme door teken/tekenbeten

Post by geert7 »

Het zou mij niet verbazen dat de gevolgen van Lyme de grootste impact heeft op boomverzorgers van alle beroepsziekten, omdat de gevolgen zo zwaar zijn.

Ook andere groepen, survivalrun lopers, wandelaars, scholen, kampeerders, ik denk wel eens dat de risico's te laag ingeschat worden.

Zal zeker huisarts vragen. Na het gebruik tape is dat kleine moeite.

Zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld op een bepaalde locatie zoals een camping of sportveld de beetkans te verlagen door de tekenpopulatie te reduceren op natuurlijke wijze, zoals vallen of vijanden?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Beroepsziekte: ziekte van Lyme door teken/tekenbeten

Post by R Schra »

Wat schapen en reeën laten grazen als tekenval en die vervolgens roosteren op de bbq :mrgreen:

Let op woordje beroepsziekte. Documenteer tekenbeten goed, zeker onder werktijd en leg dat vast.

www.weekvandeteek.nl

https://www.beroepsziekten.nl/search/node/teek
Ronald,

European nogwat
Post Reply