Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by Viridis Mundis »

DURF TE VRAGEN :?:
In het begin van mijn carriere heb ik samen met mijn mentor een rotte Kastanje verwijderd met een hoogwerker. Op zich toen een logische keuze omdat de veiligheid van zagers en omliggende panden te veel in het gedrang waren.

Ik zie regelmatig collegae aan het werk met hoogwerkers. Als het veel snoeiwerk is aan bv laanbomen of langs de snelweg dan kan ik mij hier wel een voorstelling van maken. Voor de zager fysiek beter te doen en de kosten van de hoogwerker worden verdeelt over een paar dagen.

Waar ik tegen aan loop zijn de kosten van een hoogwerker. Mijn werk bestaat voornamelijk uit relatief korte klussen (1 of 2 dagen) of klussen waar hoogwerkers onnodig zijn (bv It. Populieren)

Waar wil ik naar toe?

Een klant van mij wil drie 28-30 mtr hoge Essen gezaagd hebben. De bomen staan midden tussen de huizen. Normaal gesproken zou ik ze klimmen en alles afvangen. Ik schat in op twee dikke dagen zagen.

http://www.viridismundis.nl/afbeelding% ... 0Essen.jpg

Waar ligt mijn winst bij het inzetten van een hoogwerker?

Wie heeft hier goed vergelijkende ervaring mee? (en uiteraard tips!)
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by geert7 »

Heel veel afwegingen,

diploma's
Ben je aansprakelijk als je een fout maakt? Als je een diploma of certificaat hebt en niet opzettelijk een fout maakt (dronken oid) en het gaat mis ben je niet snel aansprakelijk. Dus da's een afweging.

slijtage aan je karkas
Het is maar weinig boomverzorgers gelukt 5 dagen in de week te klimmen en dat 10 jaar jang, een hoogwerker is echt gezonder.

weersomstandigheden, afzeggen huur hoogwerker
Als het slecht weer is, bijvoorbeeld hogere wondkracht dan hoogwerker mag werken, mag je dan onder je huurafspraak uit zonder kosten?

bodem
Vaak onderschat, een hoogwerker verwoest de bodem door enorme wieldruk, uitzondering zijn rupshoogwerkers en spinhoogwerkers met speciale banden (die zijn er al) of rijplaten, maar dat heeft ook nadelen.

weer meer spulletjes nodig
1- Je hebt niet genoeg aan je klimgordel, je zou je klimgordel uit kunnen breiden met een schouderstuk, dan mag je je gordel als valbeveiliging en klimgordel gebruiken. kan je machinist je ook afzetten in de boom, erg handig.
2- Zaagjas of zaagjassen, degene die niet zaagt moet zaagjas dragen. Sommige bronnen schrijven voor dat iedereen in de bak een zaagjas moet gebruiken.
3- DIY houder voor kettingzaag, planken en schroeven is genoeg

kosten
Hoogwerker is duur, zeker voor een dag, kan je opdrachten bundelen en een hoogwerker een week huren? Scheelt heel veel. Hoogwerker werkt veel sneller.

kosten II
Of je huurt bij elke klus precies de hoogwerker die bij de klus past. Rups verrijker als bodem niet mag beschadigen, autohoogwerker voor 3 klussen op 1 dag en geen transportkosten (nadeel: maximale bereik enkel met 1 peroon in bak)

kosten III
Je zal andere personele bezetting nodig hebben, een kudde houtslepers is al snel nodig.

blessure
Ook handig, als personeel blessure heeft, kan hij/zij nog aangewezen worden om als vrijwilliger machinist te zijn.

veiligheid
Veiligheid hoogwerker is niet altijd hoger dan klimmen, je hebt bij hw andere gevaren, de logische zoals bodeminstabiliteit maar ook aanrijden door auto is link.

afvangen
Afvangen kan ook de machinist met handen en armen doen, dat kan een klimmer niet. Die heeft namelijk altijd de 2 handen aan de zaag.

---

telekraan?
Is een telekraan niet misschien een betere optie? (klimmen & tekekraan)
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by Viridis Mundis »

Bedankt Geert een boel overwegingen.

Dat je geen 5 dagen volmaakt als klimmer dat is gewoon een feit. En ik wil nog zeker tien jaar.

Ik ben zelf niet echt een hoogwerker persoon. Mij net iets te.... geen goed gevoel bij. Nee hoor geen hoogtevrees, voelt alleen niet goed.

Als klimmer ben je al te productief willen de slepers het bijhouden. Mijn overweging is meer of het financieel uit kan in verhouding tot het fysieke.

Een telekraan vindt ik eigenlijk ook wel een mooi alternatief.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by geert7 »

Ik denk dat inschatten materieel, wat de beste oplossing is, een van de lastigste keuzes is voor de boomverzorgert.

En hoogwerker... net op NOS journaal, de machinist welke de hoogwerker bestuurde in Dalfsen wordt vervolgt.

viewtopic.php?f=10&t=5370&p=47553&hilit ... ker#p47401

Wat een gevolgen voor de betrokkenen!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by Bouman »

Ik denk dat het nog een verschil is in de volgorde van aanpak. Je stelt namelijk de vraag of een hoogwerker uit kan qua kosten, maar heb je al een prijs doorgegeven of ga je dat nog doen?

Als je al een prijs hebt doorgegeven en je nu gaat twijfelen of je een hoogwerker in zal zetten, snap ik je vraag of de kosten niet te hoog zijn. Maar als je nog een prijs moet geven kun je toch de kosten van een hoogwerker doorberekenen?

Ik denk zelf dat een telekraan (ken de situatie natuurlijk niet) of torenkraan het werk pas écht versnelt, en qua kosten valt dat vaak in verhouding (starttarief en kosten per uur hoog, maar wel snel werken) wel mee.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by geert7 »

Of ik hoogwerker inzet laat ik altijd afhangen van situatie. Kies ik voor hoogwerker dan bereken ik uiteraard kosten door. Let op bij huur hoogwerker, komen ook extra kosten bij:
- brandstof
- verzekering

Ook altijd opletten of je er platen bij krijgt voor afstempelen, dan beschadig je de verharding niet.

Moderne HW kunnen ook een helft van de steunen gebruiken, scheelt ruimte.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hoogwerker inzetten of gewoon klimmen?

Post by geert7 »

En... de bak kan fikken!

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blmpe_03054280

Niet leuk om zonder klimuitrusting in een boom te zitten.

Meer Belgisch bomennieuws in het kader van gewoon klimmen...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170906_03056208

Zelf vind ik het al irritant om zonder lange mouwen te klimmen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply