Staaldraad bekabeling verankering

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Staaldraad bekabeling verankering

Post by R Schra »

Hallo,

ik zag onlangs een landelijk opererend bedrijf werkzaamheden aan bomen uitvoeren. Ik dacht snoeiwerk maar nu zag ik dat op die lokatie ook zeer recent een bekabeling is aangebracht. 1+1 ga ik maar van uit = dezelfde firma.

Er is een staalkabel gebruikt welke met 1 klem gemonteerd zit. Dat is niet correct aangezien het mij standaard draadklemmen lijken te zijn.

Volgens de normering (DIN 741) mogen draadklemmen niet voor 'dynamische' toepassingen gebruikt worden. Enkel voor statische toepassing als tui of in ieder geval op 'spanning'. Bij dynamische belasting kan door rek en strek de kabel zich loswerken uit de klem. Om aan de belastingindex van de kabel te voldoen (er van uitgaande dat je de kabel op een bepaalde belasting hebt gedimensioneerd) moet je ook meerdere klemmen gebruiken. Voor 8 of 10 mm kabel zijn dat 4 klemmen per lus om aan 80 tot 85% van de breekbelasting van de kabel te voldoen. Let op het aantrekmoment want vaak worden ze te vast gezet met risico dat bij een piekbelasting de draadeindjes afknappen.

Gebruik genoeg draadklemmen en liefst hoogwaardige (eureka of corrosie beschermde) draadklemmen. Met gewone draadklemmen als star anker en met eureka draadklemmen zou het 'los' of dynamisch belast kunnen worden.

Doe het goed of doe het niet.

In dit geval met een abeel op de slootkant -> kappen
Attachments
westdorpe01.jpg
westdorpe02.jpg
Ronald,

European nogwat
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by Bouman »

Ik neem aan dat je dit ook naar het betreffende bedrijf hebt gestuurd, zodat ze daar lering uit kunnen trekken en eventueel actie kunnen ondernemen?
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by R Schra »

Dat wordt maandag een belletje naar de bedrijfsleider aldaar. Met de opdrachtgever hebben wijzelf ook een relatie mocht dat nodig zijn. Sturen we er de volvo met greentec knipper op af. :mrgreen:
Ronald,

European nogwat
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by dick »

Mijn gevoel zegt,waarom die arm er niet afgezaagd.

Word de boom eerder mooier van,
Zwarte Den
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 01 Jan 2016, 17:07

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by Zwarte Den »

Ik denk dat het geen arm of plakoksel is, maar het zijn gewoon 2 bomen. Lijkt minder gevaarlijk, maar die zou ik ook omzagen. Die kunnen namelijk nauwelijks wortels hebben aan een kant.
Boseigenaar met Pinus nigra laricio bomen
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by R Schra »

stamvoet kan goed bestaan uit twee afzonderlijk doorgeschoten wortelopslag.
Attachments
westdorpe03a.jpg
westdorpe03a.jpg (729.71 KiB) Viewed 13373 times
Ronald,

European nogwat
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by geert7 »

Ja, bij uitwijking krijg je een shockload, bovendien insnoering. Zou op zich best voor kunnen stellen dat je bij een MagNietsKosten oplossing met enkel DIY spulletjes naar staal gaat - maar dan wel met gaten boren.

Da's in Verenigde Staten nog heel gangbaar, zelfs door de ISA genormeerd.

Hier in de omgeving heb ik vorig jaar gezien dat staalkabels vroeger te dun waren, vorig jaar een arm uitgebroken na breuk staaldraad.

Ben nog altijd op zoek naar foto's of goede waarnemingen waaruit blijkt dat boren voor ankers houtrot geeft.

Zo'n boom op de foto zonder risico voor de omgeving, lekker experimenteren met staal! Iets is beter dan niets, boom is toch al ver heen.

Die ISA norm is in boekje beschikbaar, best handig als je af en toe oude ankers tegenkomt, controleer dan of de diameter van de staalkabel nog wel dik genoeg is. Zou zonde zijn dat dat de oorzaak is of wordt van ellende.

Titel: Tree Support Systems, Cabling, Bracing, Guying, and Propping (Revised) 2007(!)

Is jullie bekend dat Cobra verankeringen ook een super statische versie kent? (voor oa ingescheurde plakoksels?)
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Staaldraad bekabeling verankering

Post by R Schra »

Na een onderhoud met mijn concullega van de andere firma wordt e.e.a. rechtgezet. Ze gaan intern na wat er is misgegaan want het verhaal was duidelijk en daar draaiden ze dan ook niet omheen.
Ronald,

European nogwat
Post Reply