SRT keuze

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

SRT keuze

Post by Viridis Mundis »

Het is een beetje stil op dit forum! Misschien dat mijn vraag weer iets leven brengt. :Geek

Ik klim vanaf het begin van mijn klimcarriere met een Prusik. Een naar mijn idee veilige SRT techniek met minimale middelen. Less is more. Natuurlijk geen speedabseil maar dat is meer voor de recreatieve tak.

Waar ik al een tijd tegen aanloop is dat ik soms te hard moet werken om de prusik verschoven te krijgen over het touw. De knoop moet dan even open gepelt worden om weer in beweging te krijgen. Het materiaal is nat en vies van de boom. Regelmatig spoelen dus in de wasmachine. Het probleem blijft echter steeds terugkomen terwijl het gebruikte materiaal in orde is.

Vraag:
Wie klimt met welke SRT techniek?
Welk voordeel heeft jou techniek?
Graag met toelichting en liefst met foto of schets afbeeldingen zodat iedereen er ook iets aan heeft.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: SRT keuze

Post by geert7 »

Wat postst gezien wel rustig inderdaad, over het aantal lezers: is constant rond de 15000 pagina vertoningen per maand.

Wil je SRT of wil je een lagere belasting voor je karkas? Dat kan namelijk ook heel goed zonder SRT. Misschien wel makkelijker omdat je voordelen in stappen kan toevoegen aan je systeem.

Begin bv met kunstmatig topanker met grote poelie, dan een beter schuifsysteem met betere knoop. Vervolgstap: voetascender. Kan allemaal heel goedkoop.

Op onderstaande blog veel mogelijkheden in stappen en met demo-opstellingen:

https://www.boom7.nl/boomverzorging/kli ... ieken.html

Voor mij is SRT niet het fijnste systeem, ik heb voorkeur voor de zelfschuivende knoop met een voetascender.

En voor zover ik weet is de 'Camp Turbofoot' de fijnste footascender.

Note: onze adverteerder the De Treeclimbing Company heeft een korte cursus geavanceerde klimtechnieken. Met kort bedoel ik klein aantal dagen:

https://thetreeclimbingcompany.com/voor ... omklimmen/
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: SRT keuze

Post by Viridis Mundis »

De methode die afgebeeld staat op jou site is puur bedoelt om boven te komen? Hierna stap je over op een ander systeem als je meerdere touwen gaat gebruiken?
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: SRT keuze

Post by geert7 »

Hoeft niet, mooiste is met bigshot (met opspanmechaniek & laser) lijn precies op juiste plek installeren. Schieten en lijn installeren met kunstmatig topanker kost veel tijd. Zeker een half uur. Maar het is niet vermoeiend, dus je verdient het terug. Dan in de boom uitlopen met redirect of nog een lijn.

Het is vooral zinvol bij heel hoge bomen. Dat komt niet heel veel voor.

20 meter met prusik is echt niet te doen, met een beter systeem op beenkracht echt wel.

Een redirect kan heel simpel zijn, stropje met karabijn of poelie.

Dat uitlopen gaat echt makkelijker met zelfschuivende knoop, Je hebt immers een hand vrij voor vasthouden tak/arm. Ook kan je je grondman vragen wat spanning op je klimlijn te zetten, scheelt weer paar kilo (eigenlijk Newton). Dat kan alleen als je een poelie bovenin hebt.

Met een kunstmatig topanker kan je ook gered worden, grondman kan je laten zakken met de schuifknoop beneden.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: SRT keuze

Post by Viridis Mundis »

Hey Geert,

Ik gebruik alweer een tijdje een Big shot. Fenomenaal! Heel af en toe om zelf naar boven te komen en soms om een lierlijn te bevestigen.

Af en toe om naar boven te komen omdat ik nu vaak even de eerste 6 mtr pak met de ladder. Vandaar heb je vaak de eerste takken al zitten waaraan je een tussen punt kan maken. Hierna klim ik verder en wissel regelmatig het vaste punt dat ik steeds hoger ingooi.
Alleen bij hoog opgekroonde bomen is het een lijntje schieten. De grondvrouw red zich wel met de ladder als die vrij is.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. (zal wel leeftijd zijn :lol: )

Je tip om bij je bovenste punt een redirect via een katrol te maken is wel een goede. Dat scheelt slijtage en vervuiling van je touw en het haalt soepeler door. Alle beetjes helpen.

Vandaag maar een klimstrop en D-karabiner bestellen en aan de gang gaan. Scheelt tijdens het klimmen (met Petzl Pantin) doorschuiven van de Prusik.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: SRT keuze

Post by geert7 »

Oh ja, 2 boeken:

- The Tree Climber's Companion 2nd edition
- Knots at Work, a field guide for the modern Arborist

Heel duidelijk, vooral door de tekeningen van Bryan Kotwica, zelf een klimmend boomverzorger.

Daar staan ook dingen als redirects in - heel simpel eigenlijk.

Als je langs Meppel komt kan je ze wel lenen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: SRT keuze

Post by Viridis Mundis »

Tof, ik zag dat ze bij Buxtons niet al te duur zijn.

Ik kom de 15e langs Meppel, dus wie weet.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: SRT keuze

Post by geert7 »

laat maar weten
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
joost
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 25 May 2008, 12:07
Location: Hengelo

Re: SRT keuze

Post by joost »

Ik klim nu ruim tien jaar en sinds 'kort' (1,5 jaar) aan het srt-en.
Grootste gedeelte de gewone pruis en later vt+hitchclimber.
Mijn set-up voor srt is dan ook een hitchclimber met een knoop naar keuze (knut, vt, michoacan, distel)
en dat gecombineerd met de ropewrench. Dat samen met een ISC Stryder voetklem en een Camp turbo
als knieascender is voor mij een goeie combi.

Moest heel erg wennen aan alle prulletjes maar voor mij is de grootste winst ERGONOMISCH!
door srt heb ik meer vertrouwen in het langer volhouden van iets wat ik het liefste doe.

Veel succes in het ontdekken!
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: SRT keuze

Post by Viridis Mundis »

Gisteren van Poel mijn knee ascender binnen gekregen. Eerst hier maar wat mee gaan werken. Mijn gevoel zegt me dat dit wel goed gaat komen. Moet veel efficienter gaan.

Volgende stap is misschien wel de hondenriem van Geert met een uitschuifbare reikstok
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: SRT keuze

Post by geert7 »

Ik zou niet meer weten wat ik zonder zou moeten - hoewel ik nog wel uitgelachen word - he, ga je Fifi uitlaten in de boom?

maar goed ooit werd ik ook uitgelachen om mijn accukettingzaag - heb je Geert weer met z'n stofzuiger...
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: SRT keuze

Post by Viridis Mundis »

:lol:
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
Post Reply