Welk soort klimlijn

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
joostvanderboon
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 11 Nov 2017, 19:40

Welk soort klimlijn

Post by joostvanderboon »

Goedemorgen allen,

Sinds enige tijd volg ik met grote interesse dit forum en alles wat er zo nu en dan gezegd wordt.

Eerst maar eens een stukje over mezelf:

Ik ben Joost, 28 jaar en in woon in Ommen. Met een aantal andere enthousiastelingen ben ik vrijwilliger bij buitenterrein de Ada's hoeve en sinds een jaar of 2 zijn we daar bezig met klimmen in bomen. We hebben ondertussen met professionele begeleiding 4 cursusdagen gehad en dus heb ik besloten zelf maar eens wat apparatuur aan te schaffen.

Een klimgordel heb ik gisteren gekocht bij Wolfswinkel, maar toen ik vroeg wat voor lijn ik zou moeten hebben vertelde de man mij eerlijk dat een gewone klimlijn misschien voor mij wel net zo geschikt zou zijn als een (duurdere) boomklimlijn.

Nu volgt mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik zal waarschijnlijk maar een keer of 10 per jaar enige tijd in een boom doorbrengen maar ik wil wel dat alles veilig gebeuren kan, met het oog daarop is de prijs niet het belangrijkste criterium.

Ik zit eraan te denken om een Grigri2 te gebruiken in combinatie met een handstijgklem en voetband om snel en makkelijk omhoog te kunnen komen. Daarvoor zit je vast aan een bepaalde diameter lijn, maar dat zou volgens mijn niet zo'n punt moeten zijn.

Een hoop informatie ineens misschien, maar ik hoop dat iemand me een beetje verder kan en wil helpen.

Alvast bedankt :)
joost
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 25 May 2008, 12:07
Location: Hengelo

Re: Welk soort klimlijn

Post by joost »

Welkom,

Vreemd advies, want het is niet voor niks dat er verschillende lijnen gebruikt worden. De lijnen in de bergsport zijn vaak dunner en dynamischer.
Ik zou in jou geval dan ook bij een andere winkel advies gaan vragen (poel, safety green ofzo)

De grigri2 is volgens mij wel gelimiteerd aan diameters en is denk meer een bergsport-zeker-apparaat dan iets waar je jezelf goed mee door een boom kan bewegen.
Het zou zeker mijn keuze niet zijn voor een leerling.

Maar het soort lijn is erg persoonlijk en hangt samen met hoe je gaat klimmen en wat voor materiaal je daarvoor gebruikt.

Als je dan toch advies wilt zou ik echt wel voor een goede boomverzorgingslijn gaan en zorg dat je simpel, laag en langzaam begint en vandaaruit gaat uitbouwen.
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Welk soort klimlijn

Post by Viridis Mundis »

Je hebt in de basis twee soorten klimlijn.
1. Recreatief - bij sportklimmenkomt komt het geregeld voor dat je valt in je touw. Daarom zit er veel rek in. Je klimt ook met een slap touw omdat je anders er last van hebt. Het is wel zo dat er aan dit vallen een maximum aan is gesteld. Daarnaast leer je bij sportklimmen dat je touw voornamelijk door metalen instrumenten laat lopen. (Op prusik ed na). De normering is ook anders. Breeksterkte is vanaf 20KN maar is minder belangrijk ivm de dynamiek van het touw.
Ook in de gordels zie je een wezelijk verschil. Bij sportklimmen gebruik je eigenlijk 1 lus op je buik. (Uitgezonderd harnassen)
2. Proffesioneel - Het gebruik is anders en intensiever. Die zie je oa terug in het materiaal dat gebruikt wordt in de mantel. Het touw wordt naast beveiliging tegen vallen ook gebruikt om steun te vinden bij het uitlopen en prusikken. Hoewel je veel technieken hebt om je touw niet over takken te laten lopen is de praktijk wel dat dit gebeurt. Er zit minder rek in het touw in vergelijkinging tot sportklimtouw. (Ik wil er niet aan denken dat ik een val van 1 mtr in dit touw moet meemaken.) In proffesioneel touw zitten vaak ook al oogsplitsen in. Breeksterkte is vanaf 30KN
Bij gebruik door meerdere mensen ben je ook verplicht het touw regelmatig te laten keuren door een keuringsbedrijf.
De gordel bestaat meestal uit een buiklus en twee heupogen.

Je hoeft niet spastisch te doen mbt klimlijnen. In NL worden bijna alleen maar gecertificeerde lijnen verkocht. Ook de niet gecertificeerde verkrijgbare lijnen zijn van goede kwaliteit.

Mbt de Grigri2 dit is een sportklimapparaat bedoelt voor toprope klimmen. Daarom is hij ook beperkt tot bepaalde diameters touw.

Er is trouwens niets mis met het advies en materiaal bij Wolfswinkel. Sommige bedrijven dikken bepaalde aspecten aan. Dit zie je dan ook terug in prijzen.

Touwen kopen is een kwestie van goed orienteren en weten waarvoor je het wil gaan gebruiken.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Welk soort klimlijn

Post by geert7 »

Welkom, joostvanderboon

Ada's Hoeve, daar stonden ooit heel hoge populieren...
obj_8521.jpg
obj_8521.jpg (108.93 KiB) Viewed 11198 times
obj_8752.jpg
obj_8752.jpg (449.13 KiB) Viewed 11198 times
2014-02-11 13.54.24-3 (2).jpg
2014-02-11 13.54.24-3 (2).jpg (260.93 KiB) Viewed 11198 times
2014-02-12 11.50.55-2 (2).jpg
2014-02-12 11.50.55-2 (2).jpg (202.67 KiB) Viewed 11198 times
Zijtak van Amerikaantje...
obj_8423.jpg
obj_8423.jpg (175.56 KiB) Viewed 11198 times
Staat die enorm dikke populier naast de Vecht er nog?

Klimsport gebruikt lijnen als valbeveiliging, boomverzorging gebruikt lijnen als positionering.
Los daarvan, in de boomverzorging heb je nog een ander probleem: zaagsel, heel veel.
obj_8066.jpg
obj_8066.jpg (279.67 KiB) Viewed 11198 times
Kan je systeem daar tegen? Schuifknopen wel.

Met een positioneringssysteem gebruik je statische lijnen, zonder rek en meestal met een split (oog). Je mag volgens de richtlijnen ook maar heel kort of zelfs helemaal niet boven je ankerpunt klimmen. Dat wil je ook niet, als je in je lijn zou vallen, een meter boven je ankerpunt dat val je 2 meter, met een statisch klimsysteem kan dat je dag verpesten.

Gebruik daarom een fliplijn. Zaag altijd met 2 klimsystemen. Ik zaag zelf ook met de handzaag als ik dubbel gezekerd ben.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
joostvanderboon
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 11 Nov 2017, 19:40

Re: Welk soort klimlijn

Post by joostvanderboon »

Allereerst bedankt voor alle reacties :)

Ik heb inmiddels een keuze gemaakt, het word een Yale XTC 37 meter met 2 ogen, is wel makkelijk denk ik.
De diameter van die lijn is te groot voor een grigri2, dus die optie valt helaas af dan.

De enige reden dat ik daarvoor wilde gaan was ook het gemak van omhoog en omlaag komen, daarbij heb ik niet stil gestaan bij de vraag hoe zo'n apparaatje met (grote hoeveelheden) zaagsel om zal gaan.


@Geert7, Fliplijn hebben wij ook al een paar keer mee geklommen, maar dan steeds icm met klimsporen. Dat is een fijne manier van klimmen, maar niet als de boom moet blijven staan toch? Daar komt nog bij dat die investering nog een stuk pittiger is dan deze. Daardoor heb ik daar eigenlijk niet over na gedacht. Of heb ik dit helemaal mis?

de pupolier waar jij op doelt is volgens mij gesneuveld om ruimte te maken voor de Koeksegeul. Dat snoeiwerk kan ik me ook nog wel herinneren, was net rond de tijd dat ik daar actief begon te raken met boswerkzaamheden. Nu bijna 3 jaar geleden denk ik?
Post Reply