Type handschoenen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Type handschoenen

Post by Viridis Mundis »

Vanaf het begin werk ik in de bomen met handschoenen.

1. Ik heb meer grip
2. Ik heb minder verwondingen
3. Ik belast mijn polsen minder

Echter ik verslijt ze ook snel. Ik ben begonnen met dunne flexibele goedkope handschoenen. Deze sleten snel en kwamen door de flexibilietijd en stroefheid vaak in mijn Prusik terrecht.
Ik heb de laatste tijd veel geklommen met Stihl handschoenen. Een soort dun leer en ermee werken is fijn. Zweet wordt wel goed opgenomen misschien wel te erg. Het vervelende is dat ze ook heel snel slijten en eigenlijk al na 5-6 klimdagen. Deze zijn best prijzig (+/- €30)

Wie heeft er goede ervaring met een bepaald type handschoen?
:?:
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Type handschoenen

Post by R Schra »

Voor zaagwerk en versnipperen gebruik ik graag de Honeywell dura task. Gaat voor klimmen ook maar dan kan dat rubber wel eens in de prussik schieten ;-) Bij klimmen heb ik het meest plezier van de lichtere PolyTril Air Comfort handschoenen. Deze hebben een betere pasvorm, dunner en naar mijn idee lopen ze daardoor minder makkelijk in de prussik. Daarnaast hebben we ook kalfsleren monteurhandschoenen. Tegenwoordig zonder pols afdichting. Vroeger hadden we de oxon nippon met klitteband dat waren ook erg fijne.

Leren handschoenen beginnen na een weekje toch wel te slijten. Kan je dan met wat gaatjes in de vingertoppen nog wel een extra weekje mee doen. De Honeywell dura task gaat weken mee, kan je uitwassen, en gebruik ik soms tot de blauwe coating eraf is en je enkel de stoffen handschoen over hebt. De polytril is minder duurzaam maar als je na klimmen voor het versnipperen even wisselt dan verleng je de levensduur aanzienlijk.

Voor het grondwerk is de maat wat minder belangrijk, we hebben standaard de 10 liggen en voor een enkele 9 of 11 op bestelling. Voor het klimmen moet ik duratask maat 11 hebben. de 10 klemt dan mijn nagels af en dat is na een dag alsof je er met een hamer op geslagen hebt. Met de polytril kan ik wel probleemloos in 10 klimmen.
Ronald,

European nogwat
User avatar
SanderSchotten
Nieuw
Nieuw
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2016, 12:32
Contact:

Re: Type handschoenen

Post by SanderSchotten »

Ik gebruik altijd Oxxa Armor skin. Een handschoen van synthetisch nep leer.
Pasvorm is erg fijn, ze worden niet te glad als ze nat worden, goede grip en prima levensduur.
Ik betaal 8,50 per paar en doe een aantal weken met de handschoenen.
Werk wisselt dan van snoeien met hoogwerker, klimmen en grondwerk/versnipperen.
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Type handschoenen

Post by Viridis Mundis »

Ik heb een tijdje de handschoenen Oxxa X-Mechanics gebruikt. Deze versleten redelijk snel bij mijn vingers. Ga denk ik toch even de laatste suggestie eens proberen.

In verhouding Stihl handschoen versus Oxxa handschoen slijten ze even snel en is het kosten technisch interessqnter om die van Oxxa te kopen.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Type handschoenen

Post by Viridis Mundis »

Ik zat er niet ver naast.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Oxxa Armor skin deze is verkrijgbaar in oranje en zwart. Voor het grondwerk heb ik goedkopere handschoenen bestelt van Oxxa
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
Post Reply