Silky japanse zagen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
jandc
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 07 Jul 2008, 14:17

Silky japanse zagen

Post by jandc »

Wie heeft er ervaring met handzagen van Silky?
De bigboy 360 lijkt me wel een goede
De zaag zou moeten dienen om kleine bomen te snoeien en evt. brandhout te zagen kan dat?
En waar zou ik deze zagen kunnen vinden in België of op een internetwinkel

groetjes,

jandc
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

beste jan,

ik denk dat veel van de klimmers hier zagen met de zubat 330 of met de sugoi.
maar over het algemeen kan je niet klagen over de zagen van silky!
het zijn degelijke zagen die op trek zagen waardoor bij normaal gebruik er geen druk op het blad komt
ze zijn vlijmscherp dus pas wel op je handen en armen.

zelf zou ik nooit een handzaag kiezen met een opklapbaar blad maar gewoon een vast blad.
daar zit een holster bij en die kan je makkelijk aan je gordel hangen bij het snoeien en dus kan je dan met 1 hand je zaag pakken en zagen en hoef je hem niet open te klappen
hopelijk heb je hier wat aan
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ik denk dat het grosso modo van de boomverzorgers met een Silky werkt en Grasshopper aka Steven is absoluut geen uitzondering met zijn Silky Zubat 330. 'k gebruik hem zelf ook naar volle tevredenheid. Weet wel dat je het hier over de Rolls Royce hebt wat betreft prijs (de kwaliteit van Silky overtreft een Rolls vele malen :wink: ). Dus als jij voor het brandhout zagen je zakken leeg wilt vorken dan zou ik zeggen kijk eens bij een van de vrienden van Treehugs. Je kunt ze vinden door bovenaan deze pagina te klikken op het 'selecteer' keuzemenu en dan op 'weblog'. Daar staan de vrienden aan de rechterkant van de pagina en is de hele range aan Silky's wel te koop.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

als ik me niet vergis verkoopt frans 2de hands silky sugoi's!
http://www.tarzan.eu
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ik vind de zubat ook helemaal top! ik slijp meestal wel het puntje eraf. kun je net wat beter ergens tussen komen.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

voor brandhout zagen heb ik diverse afmetingen kettingzagen... Gaat ook heel lekker.
Verder een silky 330, voor levend hout een perfecte zaag. Misschien nog wel gevaarlijker dan een kettingzaag.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Pietje wrote:voor brandhout zagen heb ik diverse afmetingen kettingzagen... Gaat ook heel lekker.
Verder een silky 330, voor levend hout een perfecte zaag. Misschien nog wel gevaarlijker dan een kettingzaag.
Ha ha, veeeeeel gevaarlijker. Een motorzaag hou je per slot van rekening keurig netjes met twee handen vast 8) 8) 8) toch? Hoe vaak ik in het begin van het handzaaggebruik niet in mijn andere hand hoekte :shock:
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

en dan een pok horen en denken hmmzzz..... was dat bot
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
wisse
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 07 Jan 2008, 22:52

Post by wisse »

dan ben ik gelukkig niet de enige
Attachments
smash computer.gif
smash computer.gif (20.58 KiB) Viewed 13885 times
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Post by Wout »

treespotter wrote:
Pietje wrote:voor brandhout zagen heb ik diverse afmetingen kettingzagen... Gaat ook heel lekker.
Verder een silky 330, voor levend hout een perfecte zaag. Misschien nog wel gevaarlijker dan een kettingzaag.
Ha ha, veeeeeel gevaarlijker. Een motorzaag hou je per slot van rekening keurig netjes met twee handen vast 8) 8) 8) toch? Hoe vaak ik in het begin van het handzaaggebruik niet in mijn andere hand hoekte :shock:
net daarom gebruik ik zoveel mogelijk m'n zaagmouwen ook als ik met die silky aan het werken ben. Want idd als je die dingen in het begin gebruikt valt het wel voor dat je eens keurig op je andere hand zit... Beter voorkomen dan....


Grtzz
jandc
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 07 Jul 2008, 14:17

Post by jandc »

Het is uiteindelijk een Kobiki geworden met een 330mm blad
http://www.razorsaw.co.jp/english/seihin/namaki2.htm

werkt zeer goed.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re:

Post by treespotter »

jandc wrote:Het is uiteindelijk een Kobiki geworden met een 330mm blad
http://www.razorsaw.co.jp/english/seihin/namaki2.htm

werkt zeer goed.
Jammer hè. Nou moet je weer langer wachten voordat je toch uiteindelijk een Silky mag kopen. Silky's hebben een andere legering waardoor zij zo buitengewoon lang superscherp blijven. Daar kan geen andere Japanse zaag (laat staan andere) tegenop. Je was nogwel zo op het goede spoor geholpen hier. :(
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by Pietje »

Kom, kom, wijsheid komt met de jaren. En dat zou jij moeten weten....! :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by treespotter »

Struikrover wrote:Als je een tak hebt afgezaagd is de wond zo glad dat het net lijkt of iemand de wond geschuurd heeft. Is de boom ook blij mee, minder kans op infecties of inwatering.
Mmmm. Lul je daar maar eens uit Struikrover.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by treespotter »

Nou niks terminologie hoor Struikrover. Ik wil wel eens weten waar jij het inwateren van een wond vandaan hebt. Ik hoop toch niet het boek 'Bomen laten leven' van Jörn Copijn.

Het maakt voor de 'wondgenezing en infectiedruk' namelijk niets uit hoe rafelig een wond is. De schade die je toebrengt tijdens het snoeien is altijd 'schadelijk' en zal door de boom van binnenuit vanuit het achterliggende weefsel worden afgegrendeld (zo goed en zo kwaad als dat gaat). In Engeland gaan er zelfs stemmen op voor de zogenaamde Crowncuts. Crowncuts zijn opzettelijk aangerichte rafelige snoeiwonden waarop de boom schijnbaar beter 'reageert'.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by Tamil »

Struikrover schreef:
Als je een tak hebt afgezaagd is de wond zo glad dat het net lijkt of iemand de wond geschuurd heeft. Is de boom ook blij mee, minder kans op infecties of inwatering.


Ik denk dat je nog niet geheel op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen de boomverzorging Struukrover!

Even voor de duidelijkheid

Inwateren: N.V.T (dus geen drains en schuine wonden meer)
Wondbehandeling: N.V.T
Rotte plekken uitfrezen :N.V.T
Stale verankeringen: N.V.T (zelden)


Dynamische verankeringen W.V.T
Takkraag in takt laten( dus geen vlakke wonden): W.V.T

Anderen laat even horen als ik op het eerste ogenblik nog wat vergeten ben!
Misschien ben je nog geen lid van de KPB (onze vak organisatie)
http://www.kpb-isa.nl/

Misschien is dit hierboven niet van toepassing, maar het kan maar beter weer eens te veel worden gezegd :wink: .
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by Alexander »

Zou dit niet beter via de PM kunnen gaan?
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by Tamil »

Jep dat kan, maar je hoeft je toch niet te schamen om iets fout te hebben!?

Mijn allereerste tak zaagde ik met de beugelzaag van mn pa, en trok een lip van 1,5 meter, de halve stam lag in tween. En na het insmeren met carboleum(we dachten dat dat dan beter zou zijn) konden we de boom na 2 jaar platzagen, want de berk luste dat niet zo. Dus ja, :? jaren geleden zorgde ik voor enorm veel onbedoeld zonlicht in de tuin.

Nu kan ik er om lachen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by treespotter »

Alexander wrote:Zou dit niet beter via de PM kunnen gaan?
Alex,
Ik val Struikrover niet aan en hoop ook niet dat hij denkt dat ik dat doe.
Wij weten geen van allen alles en ik hoop dat als ik weer eens een twijfelachtige uitspraak doe, dat iedereen dan ook 'over mij heen valt'.
Volgens mij gebruik je de PM voor berichten waar een ander niets aan heeft of waarbij het niet in het belang van het forum is dat 'iedereen' dat bericht leest.
db.
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 12 Dec 2008, 14:19

Re: Silky japanse zagen

Post by db. »

Ik dacht het altijd zelf al uit praktijkervaring maar vind het toch prettig even te zien bevestigd.

Valt er nog wat te zeggen over het gedeelte wat afsterft, bugs ,.extra voer voor vogels in de winter.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Silky japanse zagen

Post by honda_power »

zo afgelopen zondag nog een sliky stokzaag op de kop getikt hagelnieuw 2keer gebruikt was die voopr 150euro :D is er een van 6,30 meter :D
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
planB
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Sep 2009, 23:54

Re:

Post by planB »

Pietje wrote:voor brandhout zagen heb ik diverse afmetingen kettingzagen... Gaat ook heel lekker.
Verder een silky 330, voor levend hout een perfecte zaag. Misschien nog wel gevaarlijker dan een kettingzaag.
Werken de meesten hier met de zubat? zaagt deze beter als de gomtaro of is dit personal preference?


alvast dank,

Gert
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Silky japanse zagen

Post by honda_power »

heb zelf een zubat en vind dit goed werken op de zaak hebben gomtaro zaagt ook goed is mischien iets makkelijker met terug hangen in holster omdat die recht is
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by treespotter »

De laatste jaren Zubat. Maar als ik leilinden en platanen aan het knippen ben dan heb ik er een kleine 270 Gomtaro bij.
De Zubat zaagt lekkerder uit zich zelf (ok, ok je moet de zaag natuurlijk wel heen en weer bewegen in lengterichting van het zaagblad over het door jou gewenste takje).
De Gomtaro heeft naar mijn idee meer moeite met het beginnen met zagen. Alsof hij meer hapert (schokt over de tanden) op de eerste zaagsnede.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Silky japanse zagen

Post by treespotter »

Silversan wrote:Er zijn ook veel boomverzorgers die voor de Gomtaro kiezen omdat die nu eenmaal via beide kanten in het holster te steken is.
Ja dat mis ik wel een beetje bij de Zubat. Maar ja, soms mis ik ook wel extra holsters om mij heen voor wanneer ik in een onbeholpen positie hang en mijn holster weer eens niet kan 'vinden'.
Post Reply