scheef zagende kettingzaag

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
lumberjekkie
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2009, 15:39

scheef zagende kettingzaag

Post by lumberjekkie »

misschien beginnersvraag, maar toch: ik heb een husq en een electrieke dolmar
Slijp ze af en toe conform de handleiding.
Beiden, maar vooral de Dolmar hebben sinds kort echter de sterke neiging scheef te zagen.
Wie weet hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by noel2512 »

zorg als je slijpt dat je de tanden van de zaag allemaal even lang houd,dus linker tanden net zolang als de rechtertanden, dat geld natuurlijk ook voor de dieptegeleiders en zorg ook voor een goede kettingspanning.Kan natuurlijk ook zijn dat het zaagblad scheef is.
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by noel2512 »

oh ja, mij is altijd geleerd op de cursus, ga je tanken dan gelijk de ketting even vijlen, dus niet af en toe volgens de handleiding en met een scherpe ketting word je ook minder snel moe, hoef minder hard op de zaag te duwen om door het hout heen tegaan.
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by Patrick »

kan ook zijn dat je geleider uitgesleten is normaal 1,5mm bij dolmar en husq en kleine modellen 1,3 mm of dat je geleider vol zit met vuil en daarop je ketting gaat zweven
lumberjekkie
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2009, 15:39

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by lumberjekkie »

Patrick wrote:kan ook zijn dat je geleider uitgesleten is normaal 1,5mm bij dolmar en husq en kleine modellen 1,3 mm of dat je geleider vol zit met vuil en daarop je ketting gaat zweven
bedoel je de diepte van de geleider of de breedte van de gleuf waar de ketting inloopt? :?:
Ik zal morgen de ketting er weer afhalen en de geleider eens inspecteren.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by Pietje »

Om te kijken of je geleider uitgesleten is, moet je de ketting er nog even op laten zitten... 8)
Je moet kijken of je de linker beitels even ver naar de linkerkant kan duwen als je de rechter naar rechts kan duwen. Dat kan verklaren waarom je scheef zaagt.
En verder: als je de linker beitel naar rechts duwt, mag de beitel niet verder naar rechts gaan dan de linker-rand van het zaagblad. Lekker duidelijk... (Geldt natuurlijk ook voor rechts. )
Succes!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by Freerk »

Ook moet je goed kijken of je de hoeken van de linker en de rechter beitels gelijk hebt. Bijvoorbeeld niet de ene op 27 graden en de andere op 32 graden.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
lumberjekkie
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2009, 15:39

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by lumberjekkie »

Kijk, dit is allemaal nuttige informatie.
Pietje: ik snap het - na 3 keer lezen - en ga dat straks bekijken.
geldt dat opzij duwen alleen voor rechtstandig of ook voor kantelen, want gisteravond viel me wel op dat ik de ketting aan de onderkant meer kan kantelen dan aan de bovenkant en dat er dus meer ruimte lijkt te zijn.

Als de geleider uitgesleten is kan ik dan de opening wat dicht knijpen of tikken of is mijn geleider afgeschreven??? :?

Freerk: ik vijl met de hand, ik heb geen parkinson - voor zover ik weet . Ik heb wel zo'n vijl met een fraaie gradenverdeling er op, maar ik kan niet op 5 graden exacte vijlen.

Allemaal bedankt voor het meedenken, hier kom ik veel verder mee dan die dombo in de winkel.....
lumberjekkie
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 04 Sep 2009, 15:39

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by lumberjekkie »

OK. Heb de ketting er afgehaald. Wat blijkt: er zat een kleine slag in ht blad, in de buitenbocht was de wang v d geleider afgesleten in breedte maar ook in hoogte!
Heb de boel met de slijpsteen gelijk getrokken, wat dichtgeknepen. Vooralsnog doet hij het weer goed maar ik denk niet dat het blad nog erg lang mee zal gaan.

Allemaal bedankt voor het meedenken! :wink:
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by Jan-Sietze »

Ik zou een nieuw blad halen, kosten niet een vermogen en is wel zo veilig.
Bij Oregon hebben ze bija alles voor vrijwel elke kettingzaag...

Oja, neem gelijk ook een nieuw ketting, de oude is waarschijnlijk niet beter geworden van een krom zaagblad.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: scheef zagende kettingzaag

Post by Pietje »

Jan-Sietze wrote:Oja, neem gelijk ook een nieuw ketting,
en een nieuw rondsel (aandrijfwiel) want die is ingesleten op de oude ketting...

... en als je dan toch bezig bent, koop een Stihl... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply