Neustandwiel smeren

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Neustandwiel smeren

Post by mvdlans »

Ola,

Ik blader ff in de Stihl catalogus en zie achterin een vetspuit voor het neustandwiel. Ik was er altijd in mijn 'bleuheid' :roll: vanuit gegaan dat dit ook door de kettingolie gesmeerd zou worden.

Hoe smeer je nou zo'n tandwiel? Ik heb hier voldoende smeermiddelen op de plank staan dus dat speciale vet van Stihl hoeft niet. Gewoon met de spuitbus met wit vet of is dat weer te dun?

Thx voor het meedenken,

Michiel
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by callum-aan »

Ik smeer mijn neus tandwiel eigenlijk nooit. Ik vraag me af of dat wel nodig is?

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by Jur »

Zo af en toe ff wat WD40 der in spuiten?!
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Neustandwiel smeren

Post by Roel »

Mijn dealer raad het af. Vanwege het vet, met mogelijk wat zand gaat schuren en dus slijten???

Maar dat is met olie ook hetzelfde dus ik snap het niet helemaal. Ik gebruik het al een tijdje niet meer en heb er ook verder geen problemen mee.
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Neustandwiel smeren

Post by Jan-Sietze »

Ik heb een vetspuit van Oregon gekocht (€ 2,50) en gevuld met gewoon kogellagervet.
Ik smeer het neuswiel sinds de eerste 'vastloper', ik heb m'n zaagblad nog kunnen redden en gebruik 'm nogsteeds.

Naar zeggen loopt het neuswiel van een hoogtoerige machine / ketting met hoge omloopsnelheid eerder vast omdat de zaagolie uit het lager wordt geslingerd.
Klinkt logisch :wink:
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

Re: Neustandwiel smeren

Post by Patrick »

bij stihl is het niet nodig je neustandwiel te smeren deze word idd gesmeerd door de ketting olie E matic genoemd.stihl werkt namelijk met een dicht rollager. bij oregon en husqvarna bladen is dit anders die werken met open rollager waarbij er dus een smeer gaatje in het neus gedeelte van de geleider zit. hierbij is het wel nodig deze af en toe te smeren afhankelijk van gebruik maar ook niet te veel want dan word slijtage ook te hoog van en trekt het vuil aan.
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Neustandwiel smeren

Post by Jan-Sietze »

Niet ze vreemd dat ze gelijk zijn...
Husqvarna koopt z'n zaagbladen gewoon bij Oregon :wink:
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Re: Neustandwiel smeren

Post by mvdlans »

Bedankt voor het meedenken jongens.

Gelukkig gaat de smering bij mij dus vanzelf. Ik kon namelijk ook geen smeergaatje ontdekken.

Daarentegen zal ik m'n oude 36 eens smeren, zal die fijn vinden.

Greetz,

Michiel
Hakholt
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 31 Oct 2009, 20:33

Re: Neustandwiel smeren

Post by Hakholt »

Ik smeer het neustandwiel (Husqvarna) wel af en toe door, dat is met blauw vet dat in zo'n oregon vetspuit hoort. Nog nooit een vastloper gehad.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by KIMME »

als ik een nieuwe zaag koop (stihl) is het eerste dat ik doe het oliedebiet op het maximum open draaien. Die blijft ook zo staan tot de dag dat hij is afgeschreven.
twee tankjes gelijk leeg en alles blijft lekker lopen.
Neustandwiel smeren doe ik nooit. heb ook nog nooit eentje kapot gehad. Ik zie anders wel erg veel mensen met kettingzagen waarop dan een blad staat dat al een jaar vervangen had moeten zijn. Een week geleden ofzo heb ik eens zo'n neustandwile zien kapot springen, maar was bij iemand anders.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by -WOUTER- »

In een vaag en ver verleden toen ik nog een husqvarna 272 XP had en een 254 XP weet ik nog dat ik het neustandwiel regelmatig moest smeren met de vetspuit. Ik heb bij husqvarna ook verschillende zaagbladen versleten doordat het neustandwiel vastliep.
Nu al jaren geen vet meer hoeven gebruiken omdat je neustandwiel bij stihl niet extra hoeft te smeren. Moet wel zeggen dat ik ook bij stihl een keer een tandwiel om zeep heb geholpen met te laag (zand) bij de grond zagen....
Zaagbladen van stihl gaan wel opvallend langer mee dan de (oude) husqvarna bladen (maar dat kan ook oostindisch denken zijn :wink: )

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by callum-aan »

Vorige week mijn eerste stihl blaadje gemold. (rollomatic mini) Ook het neuswiel. Ketting vloog er ook af. Bende! Blad was een half jaar oud. En geheel tegen de gewoonte in geen reserve zaag bij me %^$@#^.

Toch is dit de eerste keer dat ik een blad kapot heb gemaakt. Dus blijf tevreden over de Stihl bladen.

Ben het met Kimme eens dat bladen vaak te lang gebruikt worden. Niet alleen het risico van een defect neuswiel maar een uitgesleten geleider zorgt ook voor lelijk zaagwerk.
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by treespotter »

callum-aan wrote:Vorige week mijn eerste stihl blaadje gemold. (rollomatic mini) Ook het neuswiel. Ketting vloog er ook af. Bende! Blad was een half jaar oud.
Is dat zo'n 1,1mm hobbyzaagblaadje Paul? Deze zijn eigenlijk niet gemaakt voor onze dagelijkse marteling. Je moet met die zaagblaadjes één ding afleren en dat is het zagen met een duwende ketting. Door met een MS200 met een duwende ketting te zagen belast je het dunne/smalle neuswiellager te zwaar.
Ga je consequent zagen met de trekkende ketting dan kan het blaadje het enorm lang volhouden.
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by callum-aan »

Ik ben er erg enthousiast over eigenlijk.Zeker over de Picco Micro Mini ketting. Stihl adviseert dit ook als een garnituur voor de boomverzorging. (o.a.)
Heb ook een 200 met een dikker Stihl blad en een "normale" ketting maar daar zaag ik toch minder graag mee. Heb het gevoel dat ik met het smalle blad/ketting meer feeling heb. En minder zaagsel op te vegen voordat ik naar huis mag. :D

Ik zaag toch best regelmatig met duwende ketting. Dat het blad daar dan sneller van slijt wist ik niet maar is voor mij eigenlijk geen issue. Als ik nu een jaar met 1 blad van 33 euro doe of 1 1/2 jaar? Kan ik eigenlijk niet echt van wakker liggen.
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by boomverzorgingbruno »

hey paul wat ik niet begrijp is dat jij zolang met een blad doet leg jij af en toe eens een vijl tegen jou ketting zodat je kan zien of er nog spatie tussen je tanden en je blad zit . bij mij is het zo .
4 kettingen ,1blad en 1 tandwiel . en die gaan heus geen jaar mee als je die intensief gebruikt.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by Pietje »

Goed slijpen, goed smeren, goed schoonmaken, jaren plezier van een blad.
Ik rouleer met twee kettingen, met meer kettingen is mijn aandrijfwiel eerder aan gort dan de rest.
Aan een blad geregeld de bramen vijlen en de bovenkant plat vijlen als de kanten schuin inslijpen. En omdraaien natuurlijk :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
skognissen
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 23 Sep 2007, 21:37
Location: N-9050 Storsteinnes

Re: Neustandwiel smeren

Post by skognissen »

Wij (bosbouwinstrukteurs) leren in Noorwegen deelnemers al sinds 1979 op cursussen "onderhoud van de motoraag" dat het neuswiel niet gesmeerd hoeft te worden met vet.
Als je dat wél had gedaan (elke keer als de tanks gevuld werden) en er mee op wou houden, werd aanbevolen om vet (grease) rond het neuswiel te verwijderen met benzine e.d om het op te lossen. Daarna werd het neuswiel gewoon door de kettingzaagolie gesmeerd. Nooit moeilijkheden hehad met warmlopen van neuswiel-lager. De andere zaagmerken zouden eigenlijk net als Stihl het smeergaatje op het neuswiel verwijderen.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Neustandwiel smeren

Post by Philippe »

Bij mijn weten zal het tandwiel snel beschadigd worden wanneer er veel met de punt van het zaagblad wordt gewerkt.
Hierbij bedoel ik als u veel hartsteken geeft waarbij u ook hard de zaag probeert in te duwen.
Hierdoor wordt de neuswiel sterk belast.
Ik heb zo al enkele zaagbladen zowel van Stihl als van Oregon zien kapot gaan bij collega's.
Vandaar dat Stihl ook zaagbladen heeft met een harde top.
Echter heb je hierdoor meer gewicht van het zaagblad en meer slijtage van uw ketting
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by callum-aan »

Idd schoon houden is belangrijk maar een scherpe ketting het allerbelangrijkste. Voor je blad en de zaag maar ook voor je zelf.
Ik slijp vaak. Mijn ketting moet altijd super scherp zijn. Ik doe dat altijd uit de losse hand en tussen de knieën. Ook de diepte stellers horen daarbij. (wel een vijlhouder) Je kan dan voelen of het blad versleten is. Daarbij zaagt een uitgesleten blad niet netjes en oncomfortabel, trillingen, zwabberende ketting, enz. En het is juist in ons vak toch wel belangrijk om netjes en comfortabel te kunnen zagen.
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by callum-aan »

boomverzorgingbruno wrote:hey paul wat ik niet begrijp is dat jij zolang met een blad doet leg jij af en toe eens een vijl tegen jou ketting zodat je kan zien of er nog spatie tussen je tanden en je blad zit . bij mij is het zo .
4 kettingen ,1blad en 1 tandwiel . en die gaan heus geen jaar mee als je die intensief gebruikt.
Toch wel en langer heb het nooit bijgehouden maar afgelopen jaar zeker 6 kettingen versleten voordat mijn neuswiel kapot ging, geleider was nog niet aan vervanging toe.

Zal met mijn 200 alleen nooit rotzooi zagen daar heb ik een andere zaag voor. Misschien dat daar het verschil zit?
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by boomverzorgingbruno »

nu komt het zie

dat de olie die door je geleider je neus wiel smeert vergeet het maar .
het zijn allemaal dichte kogellagers . dus moet niet gesmeert worden gaat ook meestal niet kapot tenzij je blad begint open te komen dan kan er zand in .en gaat ie eraan
en die die je wel moet smeren zijn voorzien van een gaatje . doe je er geen vet in (geen vet = plaats voor vuil)dan gaat ie er aan . en meer is het niet . en dit is dus gewoon getest en wetenschapelijk onderbouwd jongens. 8) :!:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Neustandwiel smeren

Post by Roel »

zit opzich wel wat in. Aan de andere kant is het wel weer zo dat zand er toch nog bij kan komen en plakt aan het vet, vet met zand gaat lekker scheuren en zorgt voor extra snelle slijtage.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by boomverzorgingbruno »

je moet het zo bekijken de lager is rond en tussen de lager en het blad zit aan weerskanten een duizenste van een mm anders kan hij niet lopen de olie die tegen hoge snelheid rond gaat kan dus naast de lager naar beneden maar kan niet in de lager(moet maar eens op een bol voorwerp olie gieten het loopt eraf maar niet erin) maar zand zijn korreltjes en rond of driehoekig en kunnen dus wel in de lager gerolt worden . en vandaar .
laat een oen niet zomaar doen !
bart
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 30 Sep 2008, 21:28
Location: waarland

Re: Neustandwiel smeren

Post by bart »

wij zagen met oregon bladen en smeren het neuswiel nooit. maar in het zware velwerk klapt het neuswiel wel al na 3-4kettingen en word het blad een bananenschil. zal dat nou gewoon door tekort olie komen of intensief gebruik?
gr. bart
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Neustandwiel smeren

Post by treespotter »

Intensief gebruik of niet. Het blijven 3 tot 4 kettingen. Of je dat blad er nou binnen een maand doordraait of pas na 15 jaar.
Volgens mij hoeven de Oregon en Stihl bladen zich niet te schamen als zij 4 kettingen over zich heen hebben gekregen.
Post Reply