welke vijl voor welke ketting?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

welke vijl voor welke ketting?

Post by mvdlans »

Ola,

Sorry hoor, ik blijf jullie nog even lastig vallen met allerlei vragen. Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek, voor mij nog een beetje duister.

Ik heb een 3/8 rapid super comfort ketting op m'n stihl. Nou zie zijn er vijlen van 4 / 4,5 / 4,8 / 5 mm. Welke vijl diameter is nu geschikt voor deze ketting? Zijn hier vuistregels voor? (Ik heb net een nieuwe vijl maar wil het ook begrijpen).

Thx,

Michiel

ps, ik zal ook een mal voor de diepteaanslag kopen zoals jullie aanraadden.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by treespotter »

Zou het niet eens tijd worden om een adequate opleiding te gaan volgen zoals wij bijna allemaal hebben gedaan?
Voor ons heeft het ook de nodige jaren en euro's gekost om 'op dit punt' te komen.
Het is erg gezellig hoor om over materiaal enzovoorts te praten, maar het begint nu wel een beetje op een opleiding te lijken. Dus Michiel, wat zeg je van een uurtarief van € 70,00 voor de verdere diensten van dit forum? :evil:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by Pietje »

Ey, Wolter.... kom! Zo krijg je nooit nieuwe aanwas...! ;-)

Ketting / vijldiameter:
1/4" en 3/8"PM = 4.0mm (5/32)
.325" = 4.8mm (3/16)
3/8" = 5.2mm (?)
.404 = 5.5mm (13/64)

Heel verwarrend zijn de 3/8 kettingen: "hobbyzagen" en de 020 en zo hebben een 3/8" Pico, de zwaardere zagen (vanaf MS460 hebben een "normale" 3/8". Wie die maten bedacht hebben...? :?

Er zijn verschillende kalibers te krijgen voor de dieptesteller, maar die van Stihl (ca 10.- ex) zijn echt de beste.... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by treespotter »

Jij hebt toch ook gewoon een paar jaar in de klas zitten zweten. Waarom zou een ander dat dan ook niet gewoon kunnen doen en waarom moet de informatie om je werk naar behoren uit te voeren voor hun dan wel gratis (via het net) zijn. Soms zou ik willen dat ik moderator zou zijn (voor Treehugs absoluut beter van niet). Dan zou ik dit soort zuigers absoluut het recht tot deelname aan dit forum ontnemen.
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by mvdlans »

Tjsonge jonge Wolter, beetje kwaaie dronk ofzo??!!!

In de eerste plaats is een forum er om info uit te wisselen dacht ik zo. Zo werkt het tenminste bij verschillende landrover series fora die ik regelmatig bezoek. Daar wordt je niet zo afgebekt en doorverwezen naar de garage maar geholpen met een goed antwoord.

Ten tweede zoek ik eerst op het forum of de vraag eerder is gesteld of ergens anders te vinden op het net, maar helaas, kon niets vinden. Dus 'sorry' dat ik je lastig val.

En net als jij heb ik ook jarenlang in de schoolbank zitten zweten, alleen geen bosbouw. En ik ben er al helemaal niet van gediend om voor een zuiger uitgemaakt te worden!

Verder zou ik graag naar jullie info dag komen maar zoals eerder gezegd moet ik daarvoor 14 uur in de auto zitten en dat is me wat teveel. En een cursus in Frankrijk zie ik niet zo zitten. De meeste hier hebben nog nooit van oordoppen en gezichtsbescherming gehoord, laat staan van een zaagbroek!

Dus als ik jou kan helpen met constructieberekeningen of canyoningen kan je weer wat info van mij lospulken.....

Verder hou ik me aanbevolen voor een titel van een bosbouw of zaagboek. Heb even op bol gekeken maar kon zo snel niks vinden.

Greetz,

Michiel
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by Freerk »

Voor boeken ed. kijk ik meestal even op de site van het ipc in Arnhem:

http://www.ipcgroen.nl/index.html

Hier hebben ze een hele voorraad. Maar denk nu aub niet dat je zagen kunt leren vanuit een boekje!!Je kunt bij het IPC ook een praktijkcursus volgen voor het zagen van lichte boompjes. Hier kunnen ze je alle basisvaardigheden bij brengen die nodig zijn voor zaagwerk, je PBM's en het onderhoud van je zaag, enz.
Wat dat betreft moet ik Wolter wel gelijk geven, probeer zagen niet te leren op één of ander forum, maar ge hiervoor terug naar de schoolbanken :wink:
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by treespotter »

mvdlans wrote:Sorry hoor, ik blijf jullie nog even lastig vallen met allerlei vragen.
:roll:
Volgens mij ben jij prima van informatie voorzien door mij. Maar als jou posts telkens beginnen met een vraag die voor de meeste professionele boomverzorgers (waar dit forum voor opgezet is) toch redelijk gesneden koek zijn, dan ga ik mij toch een beetje zorgen maken. Het is niet persoonlijk bedoeld Michiel. Een forum van Landrovereigenaren zal vast opgezet zijn om iedereen die hierom vraagt van informatie te voorzien. Maar ik geloof vast dat het voor de gemiddelde Landroverfan niet de bedoeling is om op een forum van en voor professioneel Landrover monteurs continu vragen te stellen over bijvoorbeeld of je een ventieldopje moet aandraaien of niet.
Nogmaals Michiel, het is niet persoonlijk bedoeld en ik hoop dat jij echt een boomverzorger wilt worden om net als wij buiten van je vrijheid te genieten en dat je lang blijft rondhangen zodat ik je nog eens om een constructieberekening kan vragen 8)
Last edited by treespotter on 04 Oct 2009, 11:34, edited 2 times in total.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by Pietje »

Hmm. Ik snap Wolter wel, maar van de andere kant gun ik iedereen plezier in het zagen in plaats van ergernis van "hij wil het hout niet in"... Dus vragen over vijlen en zo wil ik graag beantwoorden. Bovendien komen mensen er vanzelf achter dat het goed vijlen van een ketting wel iets lastiger is dan "effe langs de tanden halen"... en ik denk dat je met eerlijke antwoorden meer bereikt dan met "afpoeieren". :D

Natuurlijk is er ergens een grens: als mensen vragen welke zaagsneden voor een bepaalde toepassing het meest geschikt is, dan haak ik ook af. Maar voor mij viel dit nog binnen de "marge".
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by Jan-Sietze »

mvdlans wrote:In de eerste plaats is een forum er om info uit te wisselen dacht ik zo. Zo werkt het tenminste bij verschillende landrover series fora die ik regelmatig bezoek. Daar wordt je niet zo afgebekt en doorverwezen naar de garage maar geholpen met een goed antwoord.

Ten tweede zoek ik eerst op het forum of de vraag eerder is gesteld of ergens anders te vinden op het net, maar helaas, kon niets vinden. Dus 'sorry' dat ik je lastig val.

En net als jij heb ik ook jarenlang in de schoolbank zitten zweten, alleen geen bosbouw. En ik ben er al helemaal niet van gediend om voor een zuiger uitgemaakt te worden!
Greetz, Michiel
+1 :wink:
Brutale vragen bestaan niet, brutale antwoorden wel :)
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by mvdlans »

Ola,

Ok, misschien is dit dan niet het juiste forum voor me.
Ik heb nl niet de ambitie om boomverzorger te worden. Het betekent echter niet dat ik niet kan zagen zoals sommigen stellen. Ik zaag vier jaar zonder problemen, dus ik weet hoe alles werkt. Ik wil gewoon m'n kennis verbreden in plaats van naar de dealer te gaan en te zeggen, doe mij een vijl voor deze zaag. Ik wil vaak het hoe en waarom weten, dus vandaar mijn vragen.

Ik mag gewoon graag zagen, en heb hier een paar hectare die a- voor het brandhout in de winter moeten zorgen en b- voor het oog ook een beetje aardig uit moeten zien. dat houdt dus in dat ik selectief kap en mooie bomen een kans krijgen om groot te worden en de kromme rommel eruit werk.

Niks geen treehugging dus voor mij. ;-) Gewoon de zaag er van onderaf in.

Greetz,

Michiel
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by Steven »

Die ronde!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by Pietje »

mvdlans wrote:Ik mag gewoon graag zagen, en heb hier een paar hectare die a- voor het brandhout in de winter moeten zorgen en b- voor het oog ook een beetje aardig uit moeten zien.
a. gewoon lekker blijven posten
b. een cursusje onderhoud motorzaag gaat bij jou zeker vruchten afwerpen. Niet omdat je nu niets kan, maar omdat je veel meer uit je zagen gaat halen dan je denkt dat mogelijk is.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: welke vijl voor welke ketting?

Post by arbol »

Heb net zaagmodule 1 en 2 achter de rug bij Inverde (via de bosgroepen) en ik kan enkel maar zeggen dat dit super was. 75 % praktijk en 25 % interessante theorie. Ik ben momenteel nog een leek in het vak, dus het meeste was nieuw en intersesant voor mij. Maar er zaten ook enkele ervaren mannen bij, en zij hebben blijkbaar ook heel wat opgestoken. Alles kwam aan bod : beetje motorkennis, onderhoud, vijlen, verschillende types zagen en kettingen, ergonomie, vellen, zagen onder spanning, gebruik lier, veiligheid, steken, trekkend en duwend zagen,...

De laatste dag konden we voluit bomen vellen in Limburg (vooral Amerikaanse eiken, wat dode en zieke bomen,...).
Post Reply