diploma?

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
Houthakker Bas
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 18 Aug 2009, 21:43

diploma?

Post by Houthakker Bas »

Nog een vraagje voor jullie allen...

Welke diploma's of licenties hebben jullie in handen ivm vellen van bomen?
Het gaat niet over klimmen in bomen enkel over het vellen vanaf de grond.
Waar hebben jullie ze behaald, in België dan wel te verstaan.

Inverde geeft opleidingen maar krijg je er ook echt een diploma ofzo van?
Ze hebben verschillende modules kettingzaag waaronder die voor het vellen van omgevallen en scheef hangende bomen.

Als jullie nog zoiets hebben gezien laat maar weten dan!

Groeten!
sentron
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 20 May 2009, 19:07

Re: diploma?

Post by sentron »

Ik heb het getuigeschrift van inverde module 1&2. na het volgen van de cursus krijg je een email die een link doorgeeft. hierop moet je een enquête invullen en dan krijg je een pdf file toegestuurd van je getuigeschrift. zo was het bij ons in elk geval toch.

ik heb die cursus gekregen tijdens de praktijkweek van mijn school.
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: diploma?

Post by NannoB »

Inverde geeft ook een intensief variant van de cursus. 4 dagen (met overnachting) waar in de avonden nog wat extra kennis over bomen en natuur wordt gegeven. Na afloop inderdaad een link via de email naar een enquête. Na invullen wordt het certificaat aangeboden. intensief beslaat deel 1 en 2. Hout onder spanning is deel 3.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: diploma?

Post by KIMME »

Ik heb een aantal jaren geleden in twee belgische scholen alle modules doorlopen(ik heb ze dus allemaal dubbel op één na). Na m'n diploma's gekregen (ja gekregen... zoals je soms een sticker bij een pak afwasmiddel krijgt...) Omdat ik van mening was dat het beter kon ben ik het dan nog eens bij een andere school gaan doen en dat was ietsje beter. Ik moet zeggen dat in alletwee de gevallen de instructeur er zelf niks van kon.
Toen ik die cursussen ben gaan volgen had ik al een paar jaar ervaring, en ik ben er dus geen zak beter van geworden....
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: diploma?

Post by Pietje »

KIMME wrote:Ik moet zeggen dat in alletwee de gevallen de instructeur er zelf niks van kon.
Leuk werk voor jou...? ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: diploma?

Post by KIMME »

nee dank u... niet als er een directeurtje van een schooltje me komt vertellen dat ik op 3 uur tijd iemand moet leren hout onder spanning te zagen en dan direct daarna een attest af te leveren zodat ie ergens kan gaan vertellen dat hij het "kan".

Hout onder spanning is elke keer weer anders, en het duurt minstens een week voor je iemand wat kan leren. De meesten die het "diploma" hebben begrijpen en lezen het hout niet en zien het niet eens dus hoe weten ze dan in godsnaam wanneer welke techniek toe te passen? Als de zaag al vastzit of wanneer je al een stam tegen je voorhoofd aan voelt knallen...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: diploma?

Post by Nelis »

Belgisch onderwijs,......staat hier in de buurt toch redelijk goe aangeschreven,..blijkt anders,...... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: diploma?

Post by Nelis »

o ja,....enne,..niet iedereen met een rijbewijs is een goeie chaufeur,...toch?
Jim
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 01 May 2008, 13:28

Re: diploma?

Post by Jim »

Tegenwoordig heb je gewoon voor alles een papiertje nodig ... Net het zelfde met het rijbewijs hier in België, gewoon eventjes een halfuurtje - uurtje braafjes rijden en je hebt een volwaardig rijbewijs... Van het ene moment op het andere kun je dan rijden en alle risico's goed inschatten... Ja Bye! Net als mensen die 1 keer per jaar de auto van stal halen en dan een permanent rijbewijs bezitten. Kan mij in het weekend soms doodergeren :lol:

Ik kan je sommige hun fustratie wel begrijpen omtrent kettingzagen en boomverzorging, maar het zal helaas wachten zijn op een degelijke wetgeving... Meestal moet dan zo eerst iets grondig fout gaan.

Offtopic één van de vereisten voor het ETW examen bij INVERDE is ook zo vaag:

1 jaar ervaring als boomverzorger ... Persoonlijk vind ik dit nogal een raar regeltje mits het hier gaat over een examen die de vakkennis moet toetsen! :lol: Maar dat is mijn opinie!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: diploma?

Post by boomverzorgingbruno »

hey bas ik heb bij inverde de intensieve kettingzaagopleiding gedaan . als je geen of weinig kennis hebt van kettingzagen dan kan deze cursus wel een goede basis zijn het attest dat je erbij krijgt is mooi om in te kaderen maar is voor de rest geen bal waard het is eigenlijk een bewijs van deelnemen.zagen en vellen leer je door te doen . als je de basis hebt en je kan dan is een paar jaar voor een bedrijf werken die dit veel doet en jou het ook laat doen daar kan je leren met vallen en opstaan.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply