Verzekering

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Verzekering

Post by Frederik »

Hoi iedereen,

volgende maand begin ik als boomverzorger in bijberoep, hier komt echter veel bij kijken, zoals onder andere de verzekering. Kan iemand mij vertellen wat voor een verzekering ik best neem of waar ik zeker op moet letten?

Andere tips zijn ook altijd welkom

Groetjes
Frederik
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Verzekering

Post by Frederik »

en ohja, mensen die een beginner kunnen gebruiken bij een job, je mag het altijd laten weten, heb men eigen gerief
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Verzekering

Post by boomverzorgingbruno »

in belgie heet zoiets een bedrijfpolis . je moet wel degelijk vermelden dat je hoger dan 2 meter gaat dit kost je veel meer bij de verzekering . maar het dekt dan ook wel jou schade en ook degene die jij gaat aanrichten .
meestal ga je wel een franchise moeten betalen .je kan je best bij een verzekeringskantoor informeren. maar ga best bij een degelijk kantoor . en laat je goed informeren ga zeker niet voor een goedkopere versie . dat kan zwaar tegenvallen als je ooit schade
maakt
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Verzekering

Post by Pietje »

Frederik,

Een check om te beoordelen of een verzekering nodig is of niet: wat zijn de gevolgen als het me overkomt? En kan ik dat betalen?
Verzekeringsfirmas maken veel winst, en dat komt omdat er veel te veel verzekerd wordt. Laat je dus niet verleiden dingen te verzekeren die misschien niet prettig zijn, maar wel overkomelijk. Want over het algemeen is de premie hoger dan de dekking... :D

De beste verzekering is een sommetje op de bank :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Verzekering

Post by boomverzorgingbruno »

whow pietje dit vind ik echt een rot opmerking . ga jij echt te weinig verzekeren en je spaar geld opzij zetten voor een ongeval .
hoop dat je goed spaart .
heb ooit een blok gehad die op een tegel blauwe steen gerolt was die hol lag
gevolg tegel gebarsten .
nieuwe tegel + plaatsing 780 euro valt wel mee he .
klant vond het wel geen zicht een nieuwe tegel tussen zijn oude tegels . dus op polijsten die handel .
kost prijs van heel deze stomme tegel 2300 euro . ben ik blij dat in een verzekering heb .
ik steek liever men geld in nieuw materiaal dan in een schade geval of in een grondman in jou geval :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Verzekering

Post by -WOUTER- »

Pietje wrote:Een check om te beoordelen of een verzekering nodig is of niet: wat zijn de gevolgen als het me overkomt? En kan ik dat betalen?
Verzekeringsfirmas maken veel winst, en dat komt omdat er veel te veel verzekerd wordt. Laat je dus niet verleiden dingen te verzekeren die misschien niet prettig zijn, maar wel overkomelijk. Want over het algemeen is de premie hoger dan de dekking...

De beste verzekering is een sommetje op de bank
So heé,

Jij durft......das geen goed advies in mijn ogen maar een behoorlijk verkeerd advies.
Laat jezelf als professional, altijd maar dan ook altijd, verzekeren voor schade die je zou kunnen aanrichten/aanbrengen aan derden en materiele zaken. Want als je per ongeluk eens persoonlijk letsel zou toebrengen aan een toevallige passant die door de afzetting en voorbij je grondman is gelopen en geheel buiten jou vooruitziende blik een tak op z'n donder krijgt zul je de rest van je leven moeten werken om die man af te betalen en te zorgen dat z'n rolstoel ieder jaar een grote beurt krijgt.
Dan zit je mooi met je gezinnetje te kijken Peter.

Verzekeren van persoonlijk letsel en arbeidsongeschiktheid lijkt me heel erg verstandig, maar dat is een persoonlijke keuze en daarmee doe je alleen je zelf tekort.

Sorry Peter dat ik je weer "aanval" maar ik vind je advies niet echt geschikt voor een beginnend klimmer - welkom trouwens - die hier netjes om info vraagt en verwacht van de profi's een goed onderbouwd en gedegen advies te krijgen.

Ik weet niet hoe de verzekeringen in belgie zijn, maar hier heb je een aansprakelijkheidsverzekering die de schade dekt tot >2 miljoen euro per geval en daarnaast zijn er diverse arbeidsongeschiktheidsverzekerningen en persoonlijke ongevallen verzekeringen die je zo goedkoop of zo duur als je zelf wilt kunt afsluiten.

belangrijkste bij een arbeidsongeschiktheid is dat deze beroepsafhankelijk is - anders kun je altijd een passende job vinden en krijg je dus niets uitgekeerd. Bij beroepsafhankelijkheid is de premie vanzelfsprekend bij lichte verwonding al uit te keren.

Succes met klimmen en groeten wouter
p.s. welke hoek van den anvers zit je ?
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Verzekering

Post by Pietje »

Hmm, ik merk dat ik niet goed overkom... No hard feelings, ik zal me gewoon iets duidelijker moeten uitdrukken.

Ik heb een vette WA-verzekering, omdat als ik iets veroorzaak (met name persoonlijk letsel), dan kan ik dat niet ophoesten. Verzekeren dus.

Ik heb een opstal verzekering, want als daar iets mee gebeurd, dan kan ik dat niet ophoesten. Verzekeren dus.

Ik heb geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, want ik betaal me blauw en als me iets overkomt, krijg ik pas geld als ik
1. volledig in de kreukels lig (en dat lig je nooit helemaal)
2. geen vervangend werk kan doen (en je kan altijd ander werk doen :roll: )

dus die verzekering heb ik niet. Ik heb die premie elk jaar (4.500.-) op de bank gezet en dat sommetje is mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. De eerste paar jaar lijkt dat natuurlijk spannend. Maar als er in die paar jaar iets naars gebeurd zijn er heus oplossingen.

En zo richt iedereen zijn/haar leven in naar zijn/haar overtuigingen.

Philippe, excuus als mijn goedbedoelde advies je op een verkeerd spoor zou brengen...

@Wouter: no hard feelings. Ik hoop dat ik nu duidelijk heb gemaakt dat ik geen reclame maak voor NIET verzekeren, maar enkel voor "verzeker enkel wat nodig is".
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Verzekering

Post by boomverzorgingbruno »

god wat is de aov duur in nederland .
ik betaal een premie van goed 800 euro /jaar.
en word zelfs na 1 maand ziekte al 1500 euro uitbetaald .
en daarvoor moet je niet echt dood zijn .
maar er lopen weer 2 dingen door elkaar .
aov is gewoon een eigen keus . (ik kan het alleen maar aanraden er 1 te nemen)
maar frederik je moet je echt verzekeren tegen schade die jij toebrengt of die jou grondman veroorzaakt .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Verzekering

Post by -WOUTER- »

Oke peter,

jij hebt het alleen over je eigen hachje...
dan snap ik 'm - :wink:

heb zelf een persoonlijke ongevallen verzekering die zeer uitgebreid is en totaal beroepsafhankelijk en me een uitkering tot m'n 65e garandeert.
Heb alleen pech als ik dus gewoon "ziek" wordt zonder dat er sprake is van een ongeval - maar dat is het risico dat ik neem.

Doe hetzelfde als jij - spaar behoorlijk iedere maand om een appeltje voor de dorst te hebben als het nodig zou zijn. maar je weet het he. Appelbomen groeien niet zo snel.... :lol: :lol:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Verzekering

Post by thomas »

Welke verzekeringmaatschappij heb jij Wouter? Ik kreeg gisteren een aanbod voor een ongevallenverzekering (Cardif, 675 premie per jaar) maar dan moet ik wel ongeschikt worden voor mijn werkzaamheden of vergelijkbare werkzaamheden waartoe ik ook in staat ben, rekening houdend met ervaring, opleiding en scholing. Als ik niet meer kan klimmen dan kan ik altijd nog achter de computer, maar dat wil ik niet en premie daarvoor betalen is dus zinloos.
Zo'n verzekering is dus alleen de moeite waard als je echt niets anders kan. Of hebben jullie betere kleine lettertjes?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Verzekering

Post by treespotter »

Die kleine lettertjes lezen wij allemaal altijd te laat. Ook ik dacht dat ik een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering had. Totdat Tamil uit de boom kwam rollen en bleek dat hij wel een uitkering(kje) kreeg maar daarnaast gewoon zijn premie door moest betalen. Ik zei toen nog met een grote mond "oooo, maar dat is bij mijn verzekering niet zo hoor" :roll: Toch maar even de verzekeringsagent gevraagd of dit doorbetalen van premie tijdens uitkeren ook het bij mij het geval was. En wat denk je.... Precies. Je mag van je uitkering (en die is natuurlijk niet echt hoog) weer € 500,00 per maand terugstorten.
Ik weet zeker dat ze dat niemand vertellen als je de verzekering afsluit. :?
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Verzekering

Post by Frederik »

@ wouter,

Ben van Wilrijk, randgemeente van antwerpen. Bedankt voor je advies alvast, ik ga eens horen bij men verzekeringsmakelaar wat het mij gaat kosten, maar verzekeren ga ik me zoizo doen...

ik moet zeggen, er komt veel bij kijken :)
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: Verzekering

Post by arbol »

Frederik,
Gezien je in bijberoep als boomverzorger werkt, heb je nog je sociale zekerheid van je werkgever (vb in geval van ziekte, ongevallen,...) Uiteraard dekt dit niet jou aansprakelijkheid tegenover derden (inclusief toevertrouwd materiaal) die even belangrijk is. En je moet al een groot spaarpotje hebben om jezelf daar tegen in te dekken. Een tak op een veranda van een buur laten vallen kan al snel boven de 10.000 eur oplopen.
Ik ben verzekerd bij DVV (als bijberoep) voor burgerrechterlijke aansprakelijkheid (1.250.000 eur), toevertrouwd goed (12.500), waarborg BA na levering (1.250.000), rechtsbijstand (25.000) ,persoonlijke verzekering (12.500 eur). Dit kost me ongeveer 500 eur per jaar.
Hopelijk heb je hieraan iets wanneer je naar je eigen verzekeringsmakelaar stapt. Succes.

ps om aan te sluiten bij voorbije discussies, ben hier al half jaar gerigstreerd maar vooral als lezer en (nog) niet te veel als betrokkene in het forum gezien ik nog maar net begonnen ben als boomverzorger in bijberoep met een collega. Volg wel al sinds vorig jaar enkele cursussen ivm kettingzaag, vellen, ... bij Inverde en sinds september boomverzorger bij Syntra en pik hier en daar nog wat extra cursusdagen op bij BBB, Inverde, of wat dan ook. Samengevat : nog altijd volop in leerfase (komt daar wel ooit een einde aan) maar dan met 100 % enthousiasme en gedrevenheid.
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Verzekering

Post by paskal »

Gefeliciteerd met je eerste post dan maar :wink:

En volgens mij is dat een aardig zinvolle post geweest, als antwoord op de vraag van Frederick. Wees niet bang om je in discussies te mengen, ik geloof dat er zojuist is afgesproken dat men elkaar hier niet meer zal afzeiken, en alleen reageren als men daar motivatie toe heeft. Dus als je berichten worden genegeerd weet je dat het niet in de smaak viel wat je daar gezegd hebt :lol:
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Verzekering

Post by Frederik »

arbol wrote:Frederik,
Gezien je in bijberoep als boomverzorger werkt, heb je nog je sociale zekerheid van je werkgever (vb in geval van ziekte, ongevallen,...) Uiteraard dekt dit niet jou aansprakelijkheid tegenover derden (inclusief toevertrouwd materiaal) die even belangrijk is. En je moet al een groot spaarpotje hebben om jezelf daar tegen in te dekken. Een tak op een veranda van een buur laten vallen kan al snel boven de 10.000 eur oplopen.
Ik ben verzekerd bij DVV (als bijberoep) voor burgerrechterlijke aansprakelijkheid (1.250.000 eur), toevertrouwd goed (12.500), waarborg BA na levering (1.250.000), rechtsbijstand (25.000) ,persoonlijke verzekering (12.500 eur). Dit kost me ongeveer 500 eur per jaar.
Hopelijk heb je hieraan iets wanneer je naar je eigen verzekeringsmakelaar stapt. Succes.

ps om aan te sluiten bij voorbije discussies, ben hier al half jaar gerigstreerd maar vooral als lezer en (nog) niet te veel als betrokkene in het forum gezien ik nog maar net begonnen ben als boomverzorger in bijberoep met een collega. Volg wel al sinds vorig jaar enkele cursussen ivm kettingzaag, vellen, ... bij Inverde en sinds september boomverzorger bij Syntra en pik hier en daar nog wat extra cursusdagen op bij BBB, Inverde, of wat dan ook. Samengevat : nog altijd volop in leerfase (komt daar wel ooit een einde aan) maar dan met 100 % enthousiasme en gedrevenheid.
deze druk ik gewoon zo af en daar ga ik mee naar de verzekering :)

Thx for the info!!
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Verzekering

Post by NannoB »

Heeft er iemand een lijstje zoals Arbol heeft geschreven voor de Nederlandse markt?
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Verzekering

Post by paskal »

Frederik wrote:
deze druk ik gewoon zo af en daar ga ik mee naar de verzekering :)

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :lol:
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 61
Joined: 17 Jan 2010, 19:23
Location: Antwerpen (BE)

Re: Verzekering

Post by Frederik »

@ paskal

Klopt maar een nee heb je en een ja kan je krijgen eh :wink:
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Verzekering

Post by paskal »

Zo is't! En een goed voorbeeld doet goed volgen :wink:
Ludwig
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 06 Mar 2010, 11:46
Location: Wellen (B)

Re: Verzekering

Post by Ludwig »

Hallo Treehuggers !
Na 'n tijdje enkel te lezen heb ik me maar eens ingelogd. :)

Nu vond ik dit wel interessant omdat:
Ik hakselwerkjes zou willen doen. Dit echter occasioneel (af en toe), en bij Unizo staat er dat je dan niet in bijberoep moet gaan.
Nu heb ik reeds enkele mails gestuurd met de vraag hoe het dan zit met de verzekering daarvoor. Stel dat ik slechts 3X per jaar 'n dagje ga hakselen vb.
Nu heb ik daar nog steeds niets van gehoord.
Zijn er nog (Vlaamse) Treehuggers die daar ooit mee geconfronteerd geweest zijn ?
En evt. , hoe zit het dan met de btw :?

Gtn. Ludwig
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Verzekering

Post by KIMME »

als jij onder de 2500 euro aan inkomsten blijft, kan je zelfstandige in bijberoep zonder btw plicht worden. Je moet dan geen btw verrekenen (en dan ben je dus weer goedkoper dan echte boomverzorgers jongens die er echt hun beroep van hebben gemaakt), maar kunt ook geen btw terugvorderen als je iets aankoopt. Maw je verdient hetzelfde maar je betaalt veel meer voor je benzine en machines en zo.... De btw dienst in belgië is daar groot voorstander van, want zo hebben zij minder werk terwijl ze je inkomsten toch kunnen controleren.

Ik raad aan gewoon btw plichtige te worden.

Qua verzekering is voor elke zelfstandige een BA uitbatingsverzekering verplicht. En nu is dan de vraag... Wat zijn de risico's van "hakselwerkjes"? Een paar verzinsels...

Jij uitwerper van je hakselaar komt per ongeluk los te zitten en draait een kwartslag zonder dat je het hebt gezien... De eerstvolgende snippers vliegen tegen 1000 km/uur op de nagelnieuwe bentley van je klant en er zijn krasjes op...

Jij bent je van geen kwaad bewust en je klant zegt dat de snippers best op een gigantische hoop tegen een gigantische beuk mogen liggen. Na een dag snippers afschieten op die beuk ligt natuurlijk de hele schors en het cambium eraf. Die beuk blijkt achteraf niet van hem te zijn maar van de buurman of de gemeente... Iets later wordt de schade getaxeerd en blijkt dat jij die schade hebt toegebracht. Het bedrag blijkt ergens rond de 12.000 euro te liggen die jij dus mag betalen...

Of je steekt per ongeluk de tuinkabouter, die handgeschilderd werd door picasso hemzelve en op dat moment een erfstuk is met onschatbare waarde , mee in jouw chipper...Alles wat je stukmaakt blijkt trouwens altijd van onschatbare waarde te zijn...

Of je laat je klant meehelpen met hakselen waardoor die een tak tegen 300 km/uur op z'n neus krijgt...

Of na het opeenhopen van negentig kubieke meter haksel blijkt de hond ineens vermist. Twee weken later blijkt er dan een hond die opgewarmd is op 70 graden gedurende twee weken onder de hoop chips te liggen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Ludwig
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 06 Mar 2010, 11:46
Location: Wellen (B)

Re: Verzekering

Post by Ludwig »

Ivm. het werken als zelfstandige:

Moet ik starten als zelfstandige voor een occasionele activiteit?

Je moet het onderscheid maken tussen een winstgevende bezigheid met beroepskarakter en een occasionele of toevallige verrichting zonder beroepskarakter.

Voor een occasionele activiteit zonder beroepskarakter moet je niet starten als zelfstandige.

Dit onderscheid is niet altijd eenduidig te bepalen en is in de praktijk vaak voor discussie vatbaar. Het is vooral de fiscus (en de RSVZ) die dit gaat beoordelen aan de hand van een aantal criteria. Deze zijn:

* de frequentie van de verrichtingen wanneer deze zich over verscheidene jaren uitstrekken;
* het aantal gestelde handelingen;
* de onderlinge verbondenheid;
* de aard en de snelle opeenvolging van de gedane verrichtingen;
* de belangrijkheid van de verrichtingen en de organisatie die ze impliceren;
* de omstandigheid dat ertoe is overgegaan met behulp van ontleende gelden;
* een samenwerking tussen twee of meer personen en het feit dat een nevenactiviteit nauw verband houdt met de hoofdactiviteit van de betrokken belastingplichtige of in het verlengde van diens beroepsactiviteit ligt.

Hoe meer van deze elementen aanwezig zijn, hoe groter de kans op het bestaan van een beroepsactiviteit in fiscale zin. In de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.



De bedoeling is dus niet als zelfstandige te starten, omwillen van bovenstaande redenen. Je moet dan dus ook geen bedrijfsbeheer gedaan hebben.

Ivm. de verzekering: Goede punten die je post, maar daar heb ik met m'n Eliet geen last mee. Snippers vallen op de grond :)
Ludwig
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 06 Mar 2010, 11:46
Location: Wellen (B)

Re: Verzekering

Post by Ludwig »

Voorlopig is het de bedoeling om enkel een advertentie te zetten.
Komt er 'n reactie hebben we "werk", komt er niets, doen we ook niets.
Dus om dan 'n verzekering te nemen voor iets wat we misschien niet nodig gaan hebben...

Het is meer een hobby dan een beroep.
Komt er binnen ettelijke jaren veel werk, kan ik wel overstappen naar een bijberoep.
Misschien is het een optie om enkel te verzekeren op de dag dat ik werk heb ? :? zoals je dat doet waneer je dat voor 1 dag bij 'n wagen nodig zou hebben.

En bij Unizo langsgaan is wel een optie ja, maar op 'n eerste mail konden ze antwoorden na 'n uur. Na de 2de en 3de duurt het weken... Toch niet zo moeilijk om te zeggen of ik voor heel af en toe mijn familiale kan inschakelen als er wat schort of een aparte moet afsluiten zoals zelfstandigen dat hebben. (dacht ik) :)
Post Reply