heb hiervoor wel eens gereageert maar mij nog niet echt voor gesteld
ik ben frans en ben een boomverzorger in opleiding en werkzaam in de uitvoering
voor een boomverzorgings bedrijf uit provincie utrecht
en doe mijn opleiding op helicon eindhoven.
nou leer ik onweis veel van mijn collega's maar ook veel op mijn opleiding
en dat komt meestal wel overeen maar 1 ding tot op nu totaal niet
ja u raad het al spint-snedes>>
tijdens mijn dagen lichte velling vertelde de hr Roest dat spint-snedes
niet nodig waren bij het vellen van bomen in stedelijk gebied waarbij goed gericht moest worden en dat die eigenlijk alleen bedoeld zijn voor productie hout bij het vellen
en wij hebben dan ook 2 dagen gewoon zonder spintsnedes geveld wel een markering van waar de spintsnede normaal zou komen als richtlijn voor de velsnede
in plaats daarvan deden wij steken om de breuklijst al op maat te hebben ten tijden van het om vallen van de boom.
nou vond ik dat zeer overtuigend omdat je bij het maken van spint-snedes eigenlijk je schanier punt versmald en je dus een dikkere breuklijst zal moeten laten staan voor de zelfde stuur mogelijk heden. Bij komend is dat spinthout zo heerlijk taai is en je heerlijk mee kan sturen.
Is het niet dat mijn collegas hebben geleerd altijd spintsnedes te zetten bij het vellen van bomen.
Mijn evaring tot nu to is dat er soms wel een stukje barst en spinthout word mee getrokken maar van echt opscheuren geen spraken is
zeker de moeite waard om gelijk te vermelden ik weet als je zelf in de stam hangt er heel anders gezaagt moet worden, en waarschijnlijk wel spintsnedes want ook ik zie geen ballooos leven voor me

zou graag jullie mening en ervaringen horen over dit onderwerp,
mvgr, Frans