Uit de oude doos

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Uit de oude doos

Post by treespotter »

Zelfs de oude baas kwam tot inkeer dat een boom niet geneest.

http://www.treedictionary.com/DICT2003/ ... index.html

maar een verwonding inkapselt.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Hey Wolter,

Wie is die oude baas?? En na even er vluchtig doorheen gescrold te zijn kwam ik tot de conclusie dat we dit al (zouden moeten) weten. Maar opmerkelijk vond ik zijn "conclusie" (de laatste vijf punten)

1. voorkom wonden bij een boom (ja 's logisch)
2. maak de wonden schoon.......door beschadigde bast weg te halen en de wond ellips vormig te maken??!!!??? (voor je het weet staan we weer beton in een boom te storten (dit is toch niet gebaseerd op de het werk van shigo of zit ik er volledig langs?))
3. verwijder de dode, half dode en gevaarlijke takken. (dat omschrijft aardig mijn meest voorkomende werkzaamheden)
4. Geef de boom water en voeding (zal die fijn vinden (niet sarcastisch bedoeld))
5. neem contact op met professionals voor meer info (zou ik bovenaan het lijstje zetten)

Dus de grote vraag is hoe oud is dit stukje (is de flessenpost uit Amerika aangekomen?)

Grrr Zjoske
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Post by Wout »

Zjoske, wolter bedoeld denk ik met oude baas dr. Shigo. Althans dit denk ik toch uit wat ik uit dit stukje tekst kan afleiden:
The information and illustrations are based on the Pioneer Forestry Research Project of Dr. Alex L. Shigo, a Forest Service Plant Pathologist, stationed at the Forestry Sciences Laboratory in Durham, New Hampshire. This booklet was originally issued by the Northeastern Forest Experiment Station, Forest Service, U.S. Department of Agriculture, in 1973 under the same title.

This publication is part of a USDA Forest Service program designed to provide information on the wise use and care of trees-some of our most versatile and renewable natural resources. Other booklets in this series include Your Tree's Trouble May Be You, AIB-327; Rx For Wounded Trees, AIB-387; Compartmentalization of Decay in Trees, AIB-405; and Tree Decay-An Expanded Concept, AIB-419.

grtz
Last edited by Wout on 08 Jul 2007, 11:37, edited 1 time in total.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

:D Dank je Wout.

Dit was inderdaad het leesvoer wat wij niet mochten lezen vroeger 8) . Stel je voor dat we tot inkeer kwamen en de wonden niet meer uit wilden frezen. Nee hoor, geintje.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Dus de boomverzorgers geschiedenis in een notendop en kort door de bocht:

In de vroege middeleeuwen wisten mensen hoe ze bomen moesten vormen en snoeien. Dit houden ze lang vol en de boom heeft een hoog aanzien.
Mens leert meer bij over hoe alles werkt. Kennis van en over bomen word in het vuilisvat gegooid en boom wordt alleen nog maar gezien als gebruiks product. (houtbewerkingskennis groeit wel sterk) Rond 1700 begint men opnieuw met het vervaardigen van allerlij kennis waaronder ook kennis over bomen. Mens voelt zich boven natuur en deze kennis loopt dan ook uit dat wij denken het beter te weten dan de boom en beginnen rustig in het rond te fresen en mooie tunnels te maken in grote bomen etc.
1903 uitvinding van het beton die ook z'n weg weet te vinden naar de boomverzorging.

in 1973 komt dr Alex Shigo :idea: tot de conclusie hoe het nu echt zo'n beetje gaat in een boom en hoe de boomverzorger daar het beste mee kan omgaan. Vervolgens doet hij dit op de flessenpost naar Nederland e.o. (die daar 10 jr over doet) zodat wij na nog eens 5 jaar twijfelen en discussieren toch besluiten dat hij gelijk heeft en eind jaren 80 de woorden omzetten in daden. :D

GR Zjoske
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ja, klopt helemaal.

Ik heb Pius wel eens horen vertellen dat wij nu (dit was een jaar of 10 geleden) nog niet zo ver zijn dan in de Meester/Gezel tijd. Hij had toen een heel sprekend verhaal over het doorgeven van kennis. Kennis die verloren ging toen het hele Leermeester/Gezel principe door een paar oorlogen verloren is gegaan.

Ik weet niet of ik Pius helemaal goed quote, maar misschien dat hij (mocht het niet goed zijn), dit verhaal nogmaals uit de doeken kan doen voor de 'nieuwe lichting' boomverzorgers.

Vergeet niet dat vroeger alles 'met de hand' moest gebeuren.
Kale noestvrije stammen ontstaan niet door lekker lang te wachten met opkronen. Er werd voor gezorgd dat er geen dikke takken ontstonden in het gedeelte waaruit de planken moesten worden gezaagd. Een beetje dezelfde methode maar bij ons mogen er geen grote wonden worden gemaakt omwille van de 'gezondheids' problemen die het verwijderen van dikke takken met zich meebrengt. Takken die er bij ons niet vanaf gaan omdat het mooi zaaghout moet worden, maar omdat de bomen op van die hoerige plaatsen geplant moeten worden door de 'politiek?' (stijf langs de weg of tegen een hoog gebouw).
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

nou Wolter,

ik weet ook niet of je Pius goed quote maar ik weet wel dat er in de 16e of 17e (hoe zat dat ook al weer) er een grote behoefte was aan exacte wetenschap of wat ze daar in die tijd van maakte. Als wetenschapper had je aanzien en ze zijn letterlijk begonnen met het weggooien van eeuwenoude documenten omdat ze dat achterhaalde rotzooi vonden. Dit is dezelfde tijd dat er verschillende mensen zijn geëxecuteerd omdat ze het niet met de toenmalige gevestigde orde van de wetenschap (lees: arrogante kliek) eens waren. Mensen die vonden dat de aarde rond was en niet plat b.v. Gooi hier i.d.d. nog eens de tot as vergane dokumenten bij als er weer eens een rijk/gevestigde orde was gevallen en zo houd je weinig info over. Best triest maar wel erg boeiend.

En dan vinden wij ons intelligente wezens omdat wij 3x het wiel hebben uitgvonden.... :?

Oplossing: praat eens met hele oude bomen over hoe het toen is gegaan :)

Grrr Zjoske
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

GEschiedenis

Post by tarzan »

Joske IK ben zwaar onder de indruk.

Geschiedenis gestudeerd??

Zie je volg. week za bij mij!!!

f
groet van Tarzan
Post Reply