Wat is dit??
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Wat is dit??
Beste collega's,
zag deze week deze berk (zie foto). Zowel op de stam,als op enkele grotere takken lag de bast en het cambium in grote lappen eraf.
Enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt ??/
Graag een reactie.
ennuh....bedankt.
Ludo van Mil
Boomverzorger uit Den Dungen (N.B.)
zag deze week deze berk (zie foto). Zowel op de stam,als op enkele grotere takken lag de bast en het cambium in grote lappen eraf.
Enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt ??/
Graag een reactie.
ennuh....bedankt.
Ludo van Mil
Boomverzorger uit Den Dungen (N.B.)
- Attachments
-
- foto boom.doc
- (853 KiB) Downloaded 137 times
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
Re: Wat is dit??
mij lijkt het de soort die haar schors verliest .
of zonnebrand? maar vermoed dat wolter hier meer kan opzeggen .
of zonnebrand? maar vermoed dat wolter hier meer kan opzeggen .
laat een oen niet zomaar doen !
het zal wel aan mijn digibete vermogen liggen, maar zie maar de helft van je foto
de linkerhelft van jou foto doet mij denken aan bliksem inslag, heb het (resultaat) alleen nog nooit bij een berk gezien
Bij een eik knalt de bast er vaak rondom af en populieren worden lange splinterstukken.
de linkerhelft van jou foto doet mij denken aan bliksem inslag, heb het (resultaat) alleen nog nooit bij een berk gezien
Bij een eik knalt de bast er vaak rondom af en populieren worden lange splinterstukken.
ik klim liever ... dan werken
is dit geen vandalisme
(kon de helft maar van je foto zien
)

(kon de helft maar van je foto zien

http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Wat als er toch een schepper is?!
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ziet er op de halve foto uit dat deze boom bij zware wind is doorgebogen en de bast eraf is geklapt. Kan tevens een blikseminslag zijn maar je foto is helaas slechts voor de helft zichtbaar.
Het onderliggende hout ziet er absoluut niet aangetast uit en ik zie lengtescheurtjes wat zou duiden op oftewel te zware windbelasting waarbij scheuren ontstaan of een blikseminslag.
Dat de buitenste schorslaag los hangt is puur gevolg van het feit dat de bast (rechts van de loshangende buitenste schorslaag) eraf is gerukt en deze het 'papier" heeft meegescheurd.
Bij slordig afvangen krijg je ook van dit soort plekken
succes ermee grtn wouter
Het onderliggende hout ziet er absoluut niet aangetast uit en ik zie lengtescheurtjes wat zou duiden op oftewel te zware windbelasting waarbij scheuren ontstaan of een blikseminslag.
Dat de buitenste schorslaag los hangt is puur gevolg van het feit dat de bast (rechts van de loshangende buitenste schorslaag) eraf is gerukt en deze het 'papier" heeft meegescheurd.
Bij slordig afvangen krijg je ook van dit soort plekken

succes ermee grtn wouter
- climb fast, move slow -
Kom Ludo,
Laat die rechter helft zien. Dan is de puzzel compleet en kunnen we er een reeel oordeel over doen
P.S. vindt het wel knap dat je een halve foto kan doorzenden, mij lukt het helemaal niet
Laat die rechter helft zien. Dan is de puzzel compleet en kunnen we er een reeel oordeel over doen

P.S. vindt het wel knap dat je een halve foto kan doorzenden, mij lukt het helemaal niet

ik klim liever ... dan werken
- treespotter
- Prinses Irene
De schors eraf en de kleine vezeltjes in lengterichting van de stam lijken mij samen met de enkele
blikseminslagen van de laatste dagen in eerste instantie ook op blikseminslag in die boom. Maar volgens mij staat er rechts uit beeld nog een 'verrassing'.

hier de hele foto...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Van een heeeeeeeeeel klein stukje van de boomPietje wrote:hier de hele foto...

Waren het meerdere gesteltakken Ludo of Pietje, of zijn de schades opeenvolgend achter elkaar waargenomen.
Sorry Wolter, verder kon ik em niet oprekken... 

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Verrek, de rest zat inderdaad gewoon verstopt achter de kantlijn. En ik maar denken 'hoe komt hij nou weer aan die foto'. 

- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Nogmaals...beste collega's,
zover alvast bedankt voor de reacties, by the way.
Maar zoals ik al schreef ( en ik zal volgende keer meerder foto's maken !!!) zaten op meerdere gestel takken gelijke beschadigingen.
De suggestie van blikseminslag is logisch, maar zou er dan ook geen sprake moeten zijn van zwarte verkleuring / blakering? En Wolter....de beschadigingen zijn gelijkertijd opgetreden.
Blijft bij mij de vraag hangen was het de bliksem of de zware wind ???
Groeten
Ludo
zover alvast bedankt voor de reacties, by the way.
Maar zoals ik al schreef ( en ik zal volgende keer meerder foto's maken !!!) zaten op meerdere gestel takken gelijke beschadigingen.
De suggestie van blikseminslag is logisch, maar zou er dan ook geen sprake moeten zijn van zwarte verkleuring / blakering? En Wolter....de beschadigingen zijn gelijkertijd opgetreden.
Blijft bij mij de vraag hangen was het de bliksem of de zware wind ???
Groeten
Ludo
- treespotter
- Prinses Irene
Nee, zwarte verkleuring heb ik eigenlijk nooit gezien. Door de elektrische lading gaat de boom in één klap (letterlijk) koken. De boom is vochtig en gaat niet verkolen.
Niet alleen de schors vliegt eraf maar soms ook stroken van het hout.
Niet alleen de schors vliegt eraf maar soms ook stroken van het hout.
of zoals wij ooit een eik hebben gehad waar na een blikseminslag niets meer van over schoot, in een klap helemaal gekloven, alleen jammer dat het hout ook niet direkt gestapeld was
de stukken lagen overal in een straal van 30m.

de stukken lagen overal in een straal van 30m.

- treespotter
- Prinses Irene
Ha ha, Zoiets? Deze reus was ook in één klap kachelhout.
hey! ben jij foto's komen nemen bij ons!
alhoewel...
dat klein wezentje stond er bij ons niet bij...

alhoewel...
dat klein wezentje stond er bij ons niet bij...

- treespotter
- Prinses Irene
Dat is een oude foto en dat kleintje staat de laatste jaren ballonnen te draaien voor de kleintjes op de klimevenementen (en is met zijn 12 jaar al groter dan zijn moeder
).

en voor je het weet is hij sneller boven in de boom als jou!
hou maar in de gaten!
hou maar in de gaten!

- treespotter
- Prinses Irene
Wanneer wij in de toekomst de bomen digitaal gaan snoeien misschien wel, maar tot die tijd hoef ik vanuit die hoek geen hulp te verwachten.

Wolter Sr wordt met de loop der jaren steeds gebrekkiger (sorry!) en Wolter Jr steeds sterker (naar ik mag hopen), dus er komt een moment dat...

- treespotter
- Prinses Irene
En bedankt hoor allemaal voor jullie onvoorwaardelijk vertrouwen in mij

Jr. hangt tijdens een klimdag graag een beetje rond te hangen in de boom, maar bij het zien van takken en het idee alleen al dat er fysieke energie in 'het werk' moet worden gestoken is er ineens niemand thuis.
Nee, ik denk toch echt dat hij met zijn 'hoofd' gaat werken en niet met zijn 'handen'. Dan wordt er in ieder geval toch iemand rijk in de familie

Jr. hangt tijdens een klimdag graag een beetje rond te hangen in de boom, maar bij het zien van takken en het idee alleen al dat er fysieke energie in 'het werk' moet worden gestoken is er ineens niemand thuis.
Nee, ik denk toch echt dat hij met zijn 'hoofd' gaat werken en niet met zijn 'handen'. Dan wordt er in ieder geval toch iemand rijk in de familie

- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
toch eentje die slim genoeg is om met zijn hoofd te gaan werken

laat een oen niet zomaar doen !
geld maakt niet gelukkig...
maar veeeeel geld anders wel!

maar veeeeel geld anders wel!