Verkeerd advies?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Verkeerd advies?

Post by Pietje »

Op boomverzorging.startpagina.nl / prikbord heeft iemand een vraag gesteld over een overhangende tak van een boom van de gemeente. Deze tak raakt namelijk soms het dak van het huis. Ene Erwin Boomadvies geeft een antwoord waarvan hij vindt dat "innoverende boomverzorging" is. Wat vinden jullie van zijn reactie:

Beste Angel,
Mijns inziens hebben jullie geen ombudsman, gemeente en/of juridisch adviseur nodig maar een stokzaag van een meter of 6.
Niemand kan jullie beboeten indien je deze tak netjes inkort.
De wet stelt dat jullie de boomeigenaar 2 weken de kans moeten geven om aan de situatie iets te doen.
Zo niet mogen jullie tot aan de erfgrens op eigen terrein dus de tak wegnemen maar wel zelf het afval afvoeren natuurlijk.
Mijn advies is om deze ene tak in te korten zodanig dat deze gelijk valt met de ernaast hangende takken (welke geen last geven).
Gewoon innemen die tak en verder niet teveel woorden aan vuil maken.
Informeer anders even bij een plaatselijke boomverzorger of die wil assisteren.
Groetjes erwin.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1728&i=858&t=847

Groetjes,
Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 04 Apr 2007, 19:05
Location: haarlem
Contact:

Post by joren »

hadden ze maar niet bij die boom moeten gaan wonen vind dat je gelijk heb silversan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

joren wrote:hadden ze maar niet bij die boom moeten gaan wonen vind dat je gelijk heb silversan
Leg mij eens één ding uit. Stel. Langs jou tuinpad heb je mooie struiken geplant. Je woont er al jaren en geniet met volle teugen van de mooie struiken. De jaren verstrijken en het tuinpad wordt smaller en smaller tot het moment dat zelfs Sonja Bakker jou niet meer kan helpen om tussen de struiken door te wurmen. Wat zeg je dan? "Had je maar niet aan het eind van het tuinpad moeten gaan wonen, of had je de struiken maar niet moeten planten?

Stel je nou eens het volgende voor.... Je kan een prachtig huis kopen aan een mooie laan met eiken van een jaar of veertig. Jij zegt natuurlijk direct NIET KOPEN. Stel je voor dat de takken straks boven het dak gaan groeien. Je klaagt de laatste tijd al over slapeloze nachten en moet er toch niet aan denken dat over 25 jaar de eikels op je dak gaan vallen. Toch?

Waarom wordt er soms zo lekker rechtlijnig gedacht over mensen die overlast denken te hebben van bomen.
Het is per slot één van onze inkomstenbronnen toch? Het snoeien van bomen bedoel ik dan.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ik zou niet durven....

Het is voor mij toch echt alweer acht jaar geleden dat ik een boom gesnoeid heb in opdracht van de 'buurman'. Dit doe ik echt nooit meer. Er gaat een enorme hoeveelheid tijd in zitten en voor beide partijen is de uitkomst onbevredigend (voor de eigenaar is er te veel af en voor de opdrachtgever is er niet genoeg af). Nee, dat doe ik nooit meer. Alleen maar voor de eigenaar werken is ook goed uit te leggen. "Als u wilt dat ik de boom voor u snoei, dan moet de eigenaar van de boom contact met mij opnemen en dan is hij ook de partij waarmee ik de afspraken maak" Na zo'n uitspraak hoor je dan meestal niets meer en blijft de boom ongesnoeid.

Ik snap trouwens sowieso niet hoe die knaap aan zijn wijsheid komt. Als jij als 'buurman' de eigenaar te kennen geeft dat hij iets aan de boom moet doen dan moet dit schriftelijk gebeuren. Hierna moet je hem/haar twee maanden de tijd geven om zelf actie te ondernemen. Maar ook hierna ga je als buurman nog niet vrijuit. Dit alles geldt alleen maar voor buren onderling. Een boom van de gemeente MAG tegen of zelfs OP de erfgrens geplaatst worden en je hebt er als 'buurman' gewoon af te blijven. Zelfs als de takken over jou dak naar de tuin van de volgende achterbuurman groeien.

Het is natuurlijk wel zo dat een gemeente hiermee in alle redelijkheid moet omgaan en een redelijk verzoek mag natuurlijk gehonoreerd worden. Het schijnt zo te zijn dat een woonhuis een vastgesteld aantal Lumen binnen moet kunnen krijgen (vraag mij niet wat de ondergrens is want dat weet ik niet). Het kan dus zo zijn dat een buurman van een gemeenteboom de gemeente kan dwingen (via een gerechtelijke dwaling :wink: ) om er voor te zorgen dat er meer licht in het huis kan binnentreden.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

klinkt bekend, dat verhaal van treespotter, heb al meerdere malen bomen van de 'buurman'gesnoeid, en nog steeds gebeurd het zo nu en dan.(werk voor een baas, vandaar;die zit er blijkbaar niet zo mee...)en altijd ,en ik zeg ALTIJD gezeik!!!!
Dus bezint eer ge begint!
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Jammer dat er geroepen moet worden dat je van bomen kanker kunt krijgen. Zeker als je je uiterste best doet om bomen meer in positief daglicht wil zetten. Dat je van Taxus ziek kunt worden als je het binnen krijgt was mij wel duidelijk. Daarin is de Taxus een bijzonder exemplaar want het is een van de weinige bomen waar een heel hoog gehalte van giftige stoffen inzit. En als je dit vaak binnen krijgt zou het misschien wel kunnen dat je er kanker van krijgt, maar dat kan natuurlijk ook komen van: mobiele telefoons, roken, slecht eten, uitlaatgassen, hoogspanningskabels, stress, computers, alcohol en andere drugs, zwemmen in russische rivieren, wonen op verontreinigde grond, asbest, wierrook, speelgoed uit china, regelmatig likken van postzegels, uranium houdende materialen, orale sex, verschillende medicijnen, werken in kolenmijnen, niet door de e.g. goedgekeurde smaakversterkers, binnenkrijgen van veel suiker voor lange tijd, verschillende plastic soorten, en nog een hoop spullen waar dit na onderzoek nog moet blijken.
Gelukkig is er ook nog bewezen dat je minder kans op kanker hebt als je in een boomrijke omgeving woont en/of je vaak gaat wandelen in de bossen tussen de bomen! :D

Bomen zijn goed! :D

Zjoske
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Maar goed dat jij dan nog niet in een kolenmijn langs een Russische rivier hebt gewerkt anders zou het plaatje voor jou compleet zijn geweest en zou de gevreesde ziekte toeslaan.

Wordt het misschien hoog tijd dat je in een bosrijke omgeving gaat wonen Zjoske. Die Haarlemse lucht en al dat werken in Amsterdam kan toch echt niet gezond zijn :lol:
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Ik denk er zelf meer aan op een mooi tropisch eiland te gaan wonen. :D
Naar het schijnt doet frisse zeewind ook wonderen. Net zoals stoppen met roken....
Post Reply