wanneer noodkap

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

wanneer noodkap

Post by Hindry »

N.a.v. de AnneFrankBoom toch ff een vraagje over noodkap, wanneer vraag je die aan???
Ik heb nu voor de 3de keer een noodkap aangevraagd; bomen rondom in de reuzezwammen, korsthoutskoolzwam op de stam, veel dood hout binnen een jaar na de laatste doodhout snoeibeurt, klein blad en echt aftakeling ten top. Eigenaar ongerust, vraagt mij om te komen kijken en geef de boom geen toekomst meer. Mooie bomen in de omgeving die vrijkomen.
Zegt de Gemeente: bij ons is nog nooit een boom zomaar omgevallen. Dus geen paniek, vraag de kapvergunning aan en met 8 weken mag je 'm omhalen. Eigenaar blijft zorgplichtig en ongerust, Gemeente heeft geen verantwoordelijkheid.
Vraag ik welke criteria ze dan volgen met deze noodkapverordening, kenne ze die niet geven. 't Lijkt wel geheim. Wat moet ik hier mee?????
Ik ga toch echt twijfelen aan mijzelf en de opgedane kennis de afgelopen jaren. Kom toch net kijken!!!
Hebben jullie dat nou ook?? :? :? :? :?
Groet, Hindry
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by treespotter »

Uit onderzoek door een boomdeskundige (jij) is gebleken dat de boom (acuut) gevaarlijk is.
Jij geeft aan dat jij in dit geval omwille van de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van de boomeigenaar de gemeente wil verzoeken om een noodkapvergunning af te geven. Doen zij dit niet dan geef jij aan dat een tweede bedrijf de boom zal gaan onderzoeken. Jij geeft ook aan dat indien de boom ook door hen als acuut gevaarlijk wordt aangemerkt dat er omwille van de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van de boomeigenaar over zal worden gegaan tot kap van de boom. De gemeentelijke boombeheerder hoeft niet per se ter zake kundig te zijn. Wat hij waarschijnlijk wel wil zien is of jij niet mogelijk een inschattingsfout hebt gemaakt.

Wanneer er iets mis gaat omdat jullie wachten op een kapvergunning van een gevaarlijke boom dan is en blijft de eigenaar nog steeds verantwoordelijk en zal een gemeente niet aansprakelijk zijn voor geleden schade. Hierom zal na een second opinion over gegaan mogen worden tot kap.
Wanneer dit tot een rechtzaak zou komen dan trekt de gemeente zeker aan het kortste eind.
Zegt de Gemeente: bij ons is nog nooit een boom zomaar omgevallen.
Is erg kort door de bocht en dat geeft aan dat die ambtenaar eens van zijn eilandje af moet komen en verder dan zijn neus lang is om zich heen moet kijken.

Blijf wel communiceren met de ambtenaar van de gemeente en geef aan dat jij weet wat jou te doen staat en dat je weet wat wat de plichten zijn van de boomeigenaar om dit zorgvuldig af te handelen.
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: wanneer noodkap

Post by Hindry »

Bedankt Wolter, hier heb ik wat aan!
Heeft de Gemeente hierin ook plichten?
Ik kan absoluut een verkeerde inschatting maken, maar het eindbeeld zal toch hetzelfde blijven als ik een kapvergunning aanvraag. Waarom dan geen noodkap.

Als ik een second opinion laat doen door een 2de boomdeskundige en we komen allebei tot de conclusie dat de boom gevaarlijk is, heeft dat dan geen consequenties voor ons en de klant qwa boetes of andere problemen bij de sloop?
Werk binnen de gemeente heb ik al geen 10 jaar meer gehad. Dus veel te verliezen heb ik ook niet.
En af en toe geloof ik dat ik de enige in deze buurt ben die netjes kapvergunningen aanvraag, Dan zeggen 'ze' dat is politiek en de vergunning kunnen we ook achteraf wel aanvragen. Laatst moest ik nog een 40 stobbes uit een tuin frezen, waaronder een moerbei van 60cm doorsnede en een Liriodendron. Kwamen toch geen appels aan en hij had 'm zelf geplant. Welkom in de Betuwe!!!
Groet, Hindry
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by Pietje »

Hindry wrote:Zegt de Gemeente: bij ons is nog nooit een boom zomaar omgevallen.
Hmm, die ambtenaar werkt dan kennelijk nog niet zo lang bij de gemeente... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

he,...die ambtenaren toch elke keer,........volgens mij zijn dat in de regel een stel ondeskundige sukkels,..waar en hoop geld aan te verdienen valt
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: wanneer noodkap

Post by Philippe »

Beste Hindry,

Gewoon naar de ambtenaar toegaan en vragen als hij/ zij een papier wil tekenen waarin staat dat hij/zij verantwoordelijk is voor de eventuele gevolgen mocht deze toch omvallen.
Nu, het is niet de bedoeling om hiervan misbruik te maken maar als er wordt getwijfeld over onze kennis van bomen tja dat moeten ze maar zeker zijn over hun kennis en dan kunnen ze met een gerust hart het papier tekenen.
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: wanneer noodkap

Post by Hindry »

Heb jij wel eens een ambtenaar gehad die zijn ongelijk en doodvonnis gaat tekenen? Hier hebben ze echt verstand van boomverzorging, want ze hebben een cursus gedaan, opa heeft fruitbomen en bij de vrijwillige brandweer mag hij zagen!!!

Wat kom ik dan met nog maar een jaar of 20 ervaring in bosbouw/ boomverzorging, ETWer van bijna het eerste uur, bij diverse bedrijven in loondienst geweest en ook nog ruim 10 jaar zelfstandig. Mij vinden ze hier alleen maar vervelend en ik ben dan toch wel de zwarte piet hier. Maar daar kan je jezelf wel overheen zetten. Kwaliteit kennen ze hier niet. Ze laten graag nieuwe bomen 3 keer inboeten in 3 jaar, geen jeugdsnoei etc. etc. etc.
Voor mij is het hier echt missiewerk en die uitdaging om te knokken voor bomen zal zeker blijven. Genoeg vechtlust en bierkaai enzo. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groet, Hindry
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

Beste Hindry,

volgens mij ben je echt van het begin van de vorige eeuw,.......... mijn opa had geen fruitbomen en ik zit niet bij de brandweer want ik heb een hekel aan brand blussen en verzopen mensen uit het kanaal vissen,...... wat ik wel een leuke opleiding vond was motorzagen 1 en 2, ....lekker veel plat leggen egt topsport, daarom heb ik een paar jaar boombeheer gedaan met veel plezier.
Wordt eens wakker!!!!!!
ik geef toe dat het er niet veel zijn,...maar er zijn gemeentes die mensen in dienst hebben die wel verstand van zaken hebben of voor de goede zaak gestreden zijn. En weet wel dat in het dorpelijk of stedelijk gebied meer zaken spelen dan alleen bomen,........dat wordt vaak vergeten,........

grtz
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by treespotter »

Misschien moeten wij de boomdeskundige van een grote gemeente eens vragen wat de regels zijn wat dat betreft. Misschien een die niet echt in de buurt van de Betuwe zit maar ook weer niet te ver weg. Laat ik zeggen..... Tilburg?
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

nou daar ligt een uitdaging,....maar je kent mijn huidige positie,..toch?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by treespotter »

Maar jij moet toch als bijna afgestudeerde BB hier ook wel verstand van hebben :lol:

Nee even serieus Nelis. Ik weet niet beter dan dat je na een geweigerde kapvergunning een tweede onderzoek moet uitvoeren waarna je ongeacht het hebben van een vergunning mag vellen. Je bent en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid en wanneer een medewerker van de gemeente niet (om wat voor reden dan ook) mee wil werken dan mag je daar omheen werken.
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: wanneer noodkap

Post by tjeerd »

leg de ambtenaar het gevaar ui wat de boom in de openbare ruimte kan vernielen


staat deze langs de opnenbare weg of in welke valrichting sloopt hij van de buren
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

we hebben het nog steeds over noodkap,...toch?
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: wanneer noodkap

Post by tjeerd »

ik ga uit van dezlfde boom

maar wat zegt het nader onderzoek mits gedaan is

mvg tjeerd


maar wolter weet hier alles van :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by treespotter »

tjeerd wrote:maar wolter weet hier alles van :wink:
Mis ik iets?
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

nee hoor,...maar de term NOODKAP zegt volgens mij voldoende,...tis maar hoe je hem interpeteerd :wink: :wink:
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: wanneer noodkap

Post by Hindry »

Nelis, ik had niet verwacht dat jij je aangesproken zou voelen, ik voel me prima wakker en kom inderdaad uit de vorige eeuw, maar dat zijn de meeste.

Ik stel het even heel zwart wit, maar er zijn ook hele goeie gemeentes bij met prima boombeheer. Maar in mijn vrije tijd kijk ik ook wel eens naar bomen en weet een beetje hoe het beleid in onze gemeente is. Dan wordt ik niet vrolijk van hun boombeheer. Er wordt veel te makkelijk over gedacht, iedereen heeft hier een motorzaag en kan snoeien. Maar moet dan niet verwachten dat aan een beuk ook peren groeien. Dat mag ik dan hier proberen uit te leggen.
En de ene na de andere boom verdwijn hier of wordt kapot gespoten. Daar wordt niets van gezegd. En dan maken ze een heel drama over mijn noodkap. Dat zint mij niet.
Vandaar dit topic,
Bij de volgende (hopelijk niet) noodkap vraag ik een onafhankelijke boomdeskundige en maken we de regels duidelijk naar de gemeente toe.
Groet, Hindry
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by timo »

ziet er goed uit Baas :lol: :lol:
weer een beetje meer kennis int bedrijf 8) :D :D
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

nou,...dan is de vraag en opmerking toch beantwoord,.........geef het goede voorbeeld en velen zullen volgen,....maar snap jij nou,..dat ik als ambtenaar er nu ondertussen er genoeg van krijg om zo ongeveer een beetje de pispaal te zijn,....natuurlijk ken ik gemeentes die er een behoorlijk potje van maken,...maar gelukkig niet allemaal. En ik ben het met jullie eens dat ondanks alle goede bedoelingen er ook bij de goeie wel eens wat fout gaat
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: wanneer noodkap

Post by Hindry »

Nelis mijn excuses als je het wel persoonlijk zou willen opvatten. Is zeker niet de bedoeling van mij iemand af te zeiken. Maar een beetje meer richtlijnen en criteria waar iedereen wat aan heeft scheelt een hoop geouwehoer.
En als ieder in zijn vakgebied blijft en kennis van andere niet direct in twijfel trekt maar critisch bekijkt wordt het toch een beetje makkelijker, zeker in (gelukkig) weinig noodkapaanvragen. Laat ze liever veilig oud worden.
Groet, Hindry
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: wanneer noodkap

Post by Nelis »

ben ik het helemaal mee eens,.....en handhaaf hetgeen je opstelt aan regels,
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: wanneer noodkap

Post by Joris »

dit is duidelijk een groot verschil tussen BE en NL :roll: :mrgreen:
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: wanneer noodkap

Post by Philippe »

Nelis,

mss moet ik ook mijn excuses ook aan u aanbieden hetgeen ik zei over ambtenaren.
Nu, gene paniek want ik ben zelf ook eentje.
Echter is het hier zo dat zo ver ik weet veel ambtenaren in de groendienst volgens mij niet echt op de hoogte zijn ivm bomen.
Er wordt soms hier perfect gezonde bomen gewoon een kapvergunning verleend omwille van windworp gevoelig... en soms doen ze heel moeilijk.
Zo heb ik bij een klant het volgende meegemaakt.
Naast een woning staat een dode eik van zo'n 25 meter hoog.
IS al meerdere jaren doood.
Er zijn namelijk enkele takken die over het huis gaan.
De gemeente weigerd hiervoor een kapvergunning te geven.
Vandaar mijn opmerking van toen straks dat het mss beter is om dan de verantwoordelijkheid neer te leggen bij de betreffende ambtenaar.
Echter is het gevaar hiermee dat er natuurlijk misbruik van gemaakt kan worden.

Hopelijk bij deze ff recht gezet.

Greetz
Post Reply