Vleermuizen in de bomen van Abcoude

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

De plakoksels in de platanen zijn groot. de onderste tak is na de takaanzet zeker dikker dan mijn hoofd.
Het is zeker niet nodig de platanen te vellen omwille van het matige onderhoud en de resulterende kroonopbouw.
Wat ik bedoelde te zeggen en wat Batgirl voor mij deed is dat ik niet overtuigd ben van de kwaliteit van onderhoud van de eventueel nieuw aan te planten bomen (tenzij de gemeente op een wel heel onverwachte manier zijn 'snoei'leven gaat beteren). Als de reden om tot vellen over te gaan de stabiliteit van de bomen is, dan kunnen alle bomen blijven staan op één na. Ik ben tijdens de VTA één boom tegengekomen waarvan ik overtuigd ben dat deze geveld dient te worden (oude wond en vergevorderd rot in de stam) en één boom waar ik mijn twijfels over had. Deze boom (een wilg) had onder andere een zogenaamde 'naakte driehoek' op de stam. Om een goed gefundeerd en in een later stadium te nogmaals beoordelen veladvies te kunnen geven is mijns inziens een nadere inspectie gewenst.

Ik zou nog wel even willen reageren op Zjoske's 500 bomen.

Stel je voor dat alle bomen in de meest ideale omstandigheden 150 jaar oud kunnen worden, dan betekend dit dat er bij een evenwichtige leeftijdsopbouw iedere 150 jaar de boom vervangen zal worden.
Gemiddeld 150 jaar is in het stedelijke gebied absolute utopie, maar ga hier toch even vanuit.
500 vellingen per jaar maal 150 jaar is een bomenbestand van 75.000 bomen. Het lijkt mij niet dat er in de stad Haarlem 75.000 bomen staan.

Ga nu eens uit van een beter GEMIDDELDE. Laten we zeggen dat de bomen GEMIDDELD 50 jaar worden. Dan komt het sommetje uit op 25.000 bomen.

Laten wij dan voor het gemak even een gemeente als De Bilt nemen. Hier was men er vanuit gegaan dat er zo'n 18.000 bomen zouden staan (schatting voor de inventarisatie). Het uiteindelijke aantal lag ongeveer de helft hoger.
Als er in een kleine gemeente als De Bilt al zoveel bomen staan, dan kan ik mij voorstellen dat er in Haarlem VEEEEEEL meer staan.

Is het aantal van 500 te vellen bomen in dit perspectief dan echt zo onredelijk? Volgens mij is het een zeer bescheiden aantal.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Roel wrote:Ook dit plan klink leukt:

http://www.tuinenlandschap.nl/nieuws/id ... anten.html

maar dan moeten ze ook rekening houden met onderhoud daarvan :?
Hier hebben wij toch de Nationale Boomplantdag al voor? Het klinkt weer als zo'n nobele CO2 actie. Kijk ons eens bomen planten. Goed Hè. :cry:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

treespotter wrote:Kijk ons eens bomen planten. Goed Hè. :cry:
Wat zeur je nou? Die bomen zijn straks voor ons allemaal WERK! :D

Oh ja, ik snap het, jij bent dan al met pensioen. :(
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Nee Pietje, Het gaat er om dat die bomen sowieso al geplant zouden worden.
De zogenaamde CO2 compenserend bedrijven planten geen bomen op locaties waar niet al bomen gepland waren. Dit is geen CO2 compenseren, dit is het planten van bomen sponsoren om een schoon geweten te kopen.

Hier gaat 't nou net niet on het idee maar om de twijfelachtige uitwerking van zelfverrijkende organisaties die een beeld scheppen van zichzelf dat zij wereld verbeterend zijn.
Oh ja, ik snap het, jij bent dan al met pensioen. :(
Nou Pietje, dat duurt nog wel dertig jaar hoor, en tegen die tijd is er heus nog wel wat te 'zagen' hoor 8)
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik had het in "hoe groen is jouw auto" al over Volvo die gemeenten benaderd, wat inderdaad "schoon geweten kopen" is. Of klanten bedotten.
Toevallig heb ik mot met een gemeenteambtenaar over de compensatie van 200 bomen die in Geldrop gekapt moeten worden voor een inbreidingsplannetje. Tussen deze 200 bomen zitten 80jarige beuken en eiken. Schandalig. Maargoed. Ik vraag hem steeds naar hoe de compensatie geregeld is en hij blijft zeggen dat er veel bomen (= 33) terugkomen. Dat is volgens hem compensatie. Als ik hem uitleg dat compensatie is dat je iets EXTRA doet, maar "dat is jouw mening".

-- zucht -- :roll:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

Even niets gehoord vanuit Abcoude, toch is er veel gebeurd...De bomen staan nog steeds en de werkzaamheden zijn stilgelegd onder de bomen...Volgende week donderdag wordt er definitief besloten wat er gaat gebeuren, of een laag asfalt over de beton platen of de platen worden alsnog kapot gebeukt en dan moeten de bomen ook weg....
Enige punt is.....ik blijf sterk de indruk houden, dat de gemeente de bomen niet wil onderhouden. Er is geen geld voor?????? Dus dit gebeurt niet met de bestaande, maar ook niet met de eventuele nieuwe bomen. Probleem blijft dus eigenlijk altijd bestaan...Dan liever nog tien jaar met deze.
Op de een of andere manier is het vleermuizen verhaal naar de achtergrond gegaan..toch heb ik ze nog steeds over mijn hoofd vliegen als ik 's avonds de hond uitlaat....We zien wel...
Nieuws tot zover..
Batgirl
User avatar
bat girl....
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 13 Sep 2007, 11:29

Post by bat girl.... »

@ Silversan
Waarom confused ( :?)en sad ( :cry: )? Ik zelf ben redelijk optimistisch, dat we de bomen kunnen "redden" en daarbij de de dieren die er in huizen..
Post Reply