Telekraan gevaartje

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Telekraan gevaartje

Post by Pietje »

Hoi!

Als we toch in alle eerlijkheid onze fouten gaan bekennen heb ik er van vandaag ook nog een leuke.

Met de telekraan een lang geleden geknotte treurwilg afgebroken. Ik durfde vanwege de slechte aanhechtingen de haak niet op de jonge loten vast te zetten, dus: de tak kantelde bij het hijsen. Geen probleem, dacht ik, was voorzien dat het kon gebeuren dus ik zat lekker ver weg achter de stam. Maar.... het omhoog komende stamdeel raakte de klimlijn, deze bleef haken in de schors en ik hing zomaar een metertje hoger.

Niets erger dan dat, maar het had voor het zelfde geld een heel onplezierige ervaring kunnen zijn.

Goed, de kop is er af: wie biedt er meer!?

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

eeeh,...... :waar zal ik beginnen?........ :wink:
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Afgelopen week een zeer onplezierige ervaring gehad.
Op een ruig stukje terrein stonden een 20-25 essen die weg moesten. niks geen idioot werk maximaal 35 cm in doorsnee, plm. 17-20 meter hoog (echter sprieten). Geljik de versnipperaar in en wegwezen.
Ik laat één van de laatste bomen vallen, hij valt waar ik hem wil hebben en begin met het loszagen van de takken. Ik sta midden in de kroon, zie ik plotseling een wesp voor me langs vliegen. Mep hem weg, maar dan vliegt er al weer één, en nog één, en nog één enz. enz.
Volgens mij heb ik het wereldrecord 50 meter horden met kettingzaag gebroken, terwijl ik ondertussen mijn trui ook nog uitgetrokken heb.
Het uiteindelijk resultaat: 6 steken, een doktersbezoek, stijve rechterarm en nek van de bulten.

Kortom: geen leuke ervaring.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Silversan wrote:Misschien een tip voor de volgende keer, leg je kettingzaag neer en loop snel, maar niet rennend, weg.
Als Freerk dat gedaan had, dan had hij geen record gebroken. Je moet toch iets? Die steken gaan wel weer weg, maar dat record blijft natuurlijk staan! :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Pietje wrote:
Silversan wrote:Misschien een tip voor de volgende keer, leg je kettingzaag neer en loop snel, maar niet rennend, weg.
Als Freerk dat gedaan had, dan had hij geen record gebroken. Je moet toch iets? Die steken gaan wel weer weg, maar dat record blijft natuurlijk staan! :D
Always look on the bright side of live ?????? :roll:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ja zo'n wespennest is verdomme vrij irritant. Ik heb er laatst eentje opengezaagd bij de demontage van een catalpa. Geen wesp te zien toen ik in de boom klom en toen we de stam aan het demonteren waren zaag ik er een blok vanaf en dus middendoor de wespennest. Ze hadden hun nest in een hol gedeelte van de boom. Die beestjes werden daar wel erg boos van. Ik heb de motorzaag naar beneden gegooid en een zeer snelle fast-rope naar beneden gedaan, die zo snel ging dat m'n beal regate bijna voor de helft was doorgebrand. Nog een geluk dat ik de nieuwe treemotion gebruikte en die dus heel snel kon losmaken en zo snel kon wegrennen. Resultaat: 16 keer gestoken.

Sindsdien heb ik altijd een epipen in de EHBO kit. Dat is een pen die pure adrenaline injecteert in je been voor als het ECHT fout moest gaan. Het is enkel voor noodgevallen want het resultaat is dat je hart stevig in overdrive gaat voor een tijdje. Ook goed voor mensen die er allergisch aan zijn maar altijd eerst een dokter consulteren voor je er ééntje koopt.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

KIMME wrote:Sindsdien heb ik altijd een epipen in de EHBO kit. Dat is een pen die pure adrenaline injecteert in je been voor als het ECHT fout moest gaan. Het is enkel voor noodgevallen want het resultaat is dat je hart stevig in overdrive gaat voor een tijdje. Ook goed voor mensen die er allergisch aan zijn maar altijd eerst een dokter consulteren voor je er ééntje koopt.
Volgens mij is dat een serieus goed idee Kimme. Het is mij vorig jaar ook overkomen dat er in de struiken van één tuin maar liefst drie nesten van wilde bijen hingen. Ik had er twee gezien.... Maar die derde daar begon in eerste instantie alleen Jelte last van te krijgen tijdens het takken slepen. Ik was de kroon aan het verkleinen van een grote taxus en gooide de takken langs de kroon op de struiken en straat ernaast. Jelte hield het voor gezien na diverse aanvallen op zijn helm en toen begon ik toch ook 'nattigheid te voelen'. Maar ja, hoe kom je snel uit een dichte taxus met een klimlijn die nou niet echt in een mooie lijn naar beneden hing eindigend in dichte struiken waarin een nogal woedend volkje hing :shock:
Bij mij viel het gelukkig mee. Het waren er maar drie en ik heb er na ongeveer een halve dag al geen last meer van (zal wel met de adrenaline in mijn bloed te maken hebben tijdens het werk 8) ).
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Ook van angst krijg je adrenaline... :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

ivo wrote:Ook van angst krijg je adrenaline... :wink:
Volgens mij is dat de enige veroorzaker... Daarom zit ik ook altijd te fluiten in de boom :shock:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

dus er zijn er nog die dat fenomeen hebben. Als ik zelf aan een verontrustend stukje boom begin en ik heb het gevoel dat het op dat moment heel snel heel fout kan gaan dan begin ik altijd te zingen. Hehe ik kan het niet helpen en toch is het zo. En het rare is dat de grondmannen dit eerder door hadden dan ikzelf...

Nu is het wel zo dat ik altijd in elke situatie probeer vooruit te kijken en elk mogelijk scenario probeer te voorzien. Daarom heb ik voor iedereen die bij me werkt een extensieve EHBO kit heb samengesteld waar menig emergency room feitelijk jaloers op kan zijn. Het is toch soms vrij snel gebeurd, zo'n ongeval, en dan moet je maximaal voorbereid zijn. Voor het samenstellen van de set ben ik naar een apotheek gegaan en alle mogelijke materiaal gekocht voor extreme bloedingen, brandwonden, oog trauma's, wespen, breuken, verstuikingen, schaafwonden, dentale trauma's, enz enz.. Dat materiaal aankopen is natuurlijk één ding maar dan moet je natuurlijk je mensen ook wel scholen in het gebruik daarvan. Daarom houden we regelmatig oefeningen en heeft iedereen ervaring in het gebruik van de materialen. Men kan dat nu ervaren als extreem voorzichtig, maar we hebben al zo'n potentieel gevaarlijk beroep.
Ikzelf heb ook ervaring met bergredding, redding op hoogte, evacuatie van personen en de noodzakelijke procedures daarrond als aanvulling op het reddend klimmen voor boomverzorgers.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

En ik maar denken dat ik met een tekentang en een paar pleisters al goed uitgerust was !!! :roll:

Het vervelende in mijn geval is, dat ik altijd uitgeleend wordt aan verschillende bedrijven, en dus ook steeds weer met verschillende mensen te maken heb. Ik heb zelf een goed gevulde EHBO doos in de auto, en weet zelf ook wel hoe ik deze moet gebruiken. Maar er zijn zat bedrijven die hier iets minder aandacht aan schenken. Op het moment dat mij dus iets overkomt, ben je in zo'n geval veelal op jezelf aangewezen. Eerder ging ik dan ook (zonder enige kennis van gevaar) zonder een andere klimmer op pad. Even een boompje slopen voor een hovenier ed. Ben inmiddels (op dat gebied in ieder geval) iets wijzer geworden.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Over reddend klimmen gesproken; vergeet ook het grondpersoneel niet uit te leggen hoe de noodbediening van een evt. aanwezige hoogwerker bediend word, best makkelijk is mijn ervaring.. :?
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Freerk wrote:En ik maar denken dat ik met een tekentang en een paar pleisters al goed uitgerust was !!! :roll:

Op het moment dat mij dus iets overkomt, ben je in zo'n geval veelal op jezelf aangewezen. Eerder ging ik dan ook (zonder enige kennis van gevaar) zonder een andere klimmer op pad. Even een boompje slopen voor een hovenier ed. Ben inmiddels (op dat gebied in ieder geval) iets wijzer geworden.
Als ik alleen werk met ongeschoold grondpersoneel (tuinaannemers) geef ik hen volgende richtlijnen:

-ervoor zorgen dat ze het exacte adres kennen (desnoods op kaartje schrijven)
-ervoor zorgen dat ze een gsm in hun zak hebben en het noodnummer kennen (desnoods eigen gsm even aan hen geven)
-dat ze moeten zeggen tegen de hulpverlening wat er juist aan de hand is en dat er een boomklimmer in nood is en ongeveer op hoeveel meter, eventueel ook de situatie en indien gekend de verwondingen
-dat de brandweer met hoogwerker of ladderwagen direct moet meekomen (ongeacht nog nodig of niet)
-dat het kan voorvallen dat ik niet meer reageer en dat ze dan nooit mogen twijfelen om de hulpdiensten te bellen
-dat ze me vooral niet moeten proberen uit de boom te halen
-dat ze de weg vrij moeten maken voor de hulpdiensten
-dat ze de hulpdiensten moeten gaan opwachten om richtlijnen te geven zodat ze me snel kunnen vinden
-dat ze niet moeten panikeren (niet altijd makkelijk uit te leggen)
-dat in mijn bestelbus een rode zak hangt waarin mijn medische gegevens op een kaartje staan en ook ICE nummers, verzekeringsgegevens en richtlijnen, en dat alle klimmateriaal uit m'n bestelbus ter hunner beschikking staat (want vrijwillige brandweerkorpsen uit onze streken hebben dikwijls geen veiligheids of klimmaterialen

Ik heb zelfs een TO DO and NOT TO DO kaartje gemaakt met de te volgen stappen. Dat heb ik geplastificeerd en iedere grondman heeft er ééntje. Kost niets en kan je leven redden.

De tuinaannemers waarmee ik dikwijls samenwerk hebben soms wel wat kaas gegeten van het klimmen omdat ik hun personeel soms al eens een klimlesje geef onder de middag. Sommigen kunnen zelfs footlocken met een dubbele ascender en hebben hun eigen harnas. Zij mogen wel proberen te klimmen tot waar ik ben, indien ze denken dat te kunnen, en ze mogen een werklijn met een kleine karabiner boven m'n VT zetten. Als één dan de klimlijn vastneemt en een ander geleidelijk aan de werklijn trekt kom ik ook wel naar beneden, maar ze mogen in geen geval m'n klimlijn losmaken of lossnijden.
Indien ze het nodig achten en voor hen die het systeem kennen mogen ze daarvoor de GRCS als hulpmiddel gebruiken en dan kunnen ze het alleen.

Lijkt allemaal heel complex maar ik doe het meestal zo.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

klinkt allemaal heel goed!! maar hoevaak gebeurd het dat je het allemaal vergeet uitteleggen?
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

heel simpel... NOOIT
Post Reply