100% boomverzorger?
100% boomverzorger?
Dag allemaal,
Zo mijn volgende topic. Als jullie mijn topics op een gegeven moment een beetje zat zijn: laat het me aub weten! Dan beperkt ik dat weer iets.
Momenteel zit ik vooral vol vragen: vandaar.
In het topic over een goede boomverzorger kwam naar voren dat het iig niet iedereen lukt om full-time boomverzorger te zijn.
Hoe komt dat? Boomverzorgers zijn volgens mij regelmatig nodig.
Een aantal redenen die ik kan bedenken:
1. Er zijn een aantal grote partijen die vrijwel de gehele markt in handen hebben.
2. Er wordt minder gebruik gemaakt van boomverzorgers dan dat ik denk (maar dan wordt er denk ik ook meer risico gelopen dan wenselijk).
3. De ZZP-ers (er vanuit gaande dat die hier veel aanwezig zijn) zijn bij opdrachtgevers onvoldoende in beeld.
En mogelijk (/waarschijnlijk) zit er ook nog een groot verschil tussen Nederland en België...?
Ik ben benieuwd!
Zo mijn volgende topic. Als jullie mijn topics op een gegeven moment een beetje zat zijn: laat het me aub weten! Dan beperkt ik dat weer iets.
Momenteel zit ik vooral vol vragen: vandaar.
In het topic over een goede boomverzorger kwam naar voren dat het iig niet iedereen lukt om full-time boomverzorger te zijn.
Hoe komt dat? Boomverzorgers zijn volgens mij regelmatig nodig.
Een aantal redenen die ik kan bedenken:
1. Er zijn een aantal grote partijen die vrijwel de gehele markt in handen hebben.
2. Er wordt minder gebruik gemaakt van boomverzorgers dan dat ik denk (maar dan wordt er denk ik ook meer risico gelopen dan wenselijk).
3. De ZZP-ers (er vanuit gaande dat die hier veel aanwezig zijn) zijn bij opdrachtgevers onvoldoende in beeld.
En mogelijk (/waarschijnlijk) zit er ook nog een groot verschil tussen Nederland en België...?
Ik ben benieuwd!
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
Re: 100% boomverzorger?
naar steden en gemeente toe (in belgie) een aantal groottte bedrijven waar je niet tegen op kan .
bij de particuliere teveel(in belgie) zwart en goedkoop werk .
alhoewel ik de laatste tijd merk dat de klanten toch net iets meer opzoek zijn naar vakkennis .
maar door die 2 punten is het soms moeilijk als beginnende boomverzorger je weg te vinden .
en denk (bij mij toch ) dat het daardoor is dat de combinatie van tuin en boom gekozen word .
en vind het leuk dat ik vorige week nog een tuinarchitect die al jaren toonaangevend is toch dingen heb kunnen bijbrengen en dat hij toch rekening wil houden met wat ik als starter hem duidelijk gemaakt heb .
bij de particuliere teveel(in belgie) zwart en goedkoop werk .
alhoewel ik de laatste tijd merk dat de klanten toch net iets meer opzoek zijn naar vakkennis .
maar door die 2 punten is het soms moeilijk als beginnende boomverzorger je weg te vinden .
en denk (bij mij toch ) dat het daardoor is dat de combinatie van tuin en boom gekozen word .
en vind het leuk dat ik vorige week nog een tuinarchitect die al jaren toonaangevend is toch dingen heb kunnen bijbrengen en dat hij toch rekening wil houden met wat ik als starter hem duidelijk gemaakt heb .
laat een oen niet zomaar doen !
- callum-aan
- Treehugger
100% ervoor gaan....
Ik denk dat je zelf ook wel wat werk van werk moet maken. Ik ben nu 2 1/2 jaar bezig als zelfstandige. Het eerste jaar te weinig verdient om van te leven het 2de jaar een omzet verdubbeling en dit jaar kan ik weer een omzet verdubbeling verwachten. (Leuk voor de PT) Dat is niet vanzelf gegaan. Elke klus moet bij de klant een goed gevoel achter laten want dat praat door en dat levert weer werk op.
Een goede website betaalt zich heel snel terug. Netwerken is essentieel want zeker als de particulieren en gemeentes op zich laten wachten zorgt je netwerk er meestal voor dat je aan de slag blijft. Daarbij doe je veel ervaring op door met collega's te werken.
Maar het belangrijkste is enthousiasme. Passie en lol in je werk dat moet ervan afstralen. Dat onthouden mensen. Op dit forum zijn meer mensen die vol passie hun werk doen en die hebben volgens mij meestal een prima boterham. En dan komt er een punt dat er teveel werk op je afkomt. En dan ga ik de collega's die mij tot hier geholpen hebben werk geven wat ik zelf niet kan doen of collega's inhuren. Zo helpen we elkaar.
Ik heb wel eens gehoord dat met name dit gunnen en samenwerken wel iets gebruikelijker is in Nederland dan in Belgie. Of heb ik dat mis?
Ik denk dat je zelf ook wel wat werk van werk moet maken. Ik ben nu 2 1/2 jaar bezig als zelfstandige. Het eerste jaar te weinig verdient om van te leven het 2de jaar een omzet verdubbeling en dit jaar kan ik weer een omzet verdubbeling verwachten. (Leuk voor de PT) Dat is niet vanzelf gegaan. Elke klus moet bij de klant een goed gevoel achter laten want dat praat door en dat levert weer werk op.
Een goede website betaalt zich heel snel terug. Netwerken is essentieel want zeker als de particulieren en gemeentes op zich laten wachten zorgt je netwerk er meestal voor dat je aan de slag blijft. Daarbij doe je veel ervaring op door met collega's te werken.
Maar het belangrijkste is enthousiasme. Passie en lol in je werk dat moet ervan afstralen. Dat onthouden mensen. Op dit forum zijn meer mensen die vol passie hun werk doen en die hebben volgens mij meestal een prima boterham. En dan komt er een punt dat er teveel werk op je afkomt. En dan ga ik de collega's die mij tot hier geholpen hebben werk geven wat ik zelf niet kan doen of collega's inhuren. Zo helpen we elkaar.
Ik heb wel eens gehoord dat met name dit gunnen en samenwerken wel iets gebruikelijker is in Nederland dan in Belgie. Of heb ik dat mis?
Me transmitte sursum Caledoni!!
In de ecologie wereld is dit iig heel erg gebruikelijk. We zijn allemaal collega's van elkaar, tot op het moment dat je beide een offerteverzoek van dezelfde opdrachtgever hebt liggen.callum-aan wrote: Ik heb wel eens gehoord dat met name dit gunnen en samenwerken wel iets gebruikelijker is in Nederland dan in Belgie. Of heb ik dat mis?
Ook geen probleem: op dat moment heb je het er gewoon niet over, maak jij je offerte en feliciteer je de ander nadien met de klus (en kun je er inhoudelijk lekker over kletsen).
Uiteindelijk helpen die collega's je absoluut verder, een voorbeeld in mijn branche is het Samenwerkingsverband Ecologie
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
het ligt soms gevoelig paul die samenwerking sommige denken echt in termen van concurentie .
moet zeggen dat ik met een aantal mensen samenwerk en dat dat wel lukt .
en als er nieuwelingen bijkomen dan krijgen die een kans maar als ze die vergooien en voor het snelle geld gaan dan vliegen ze er snel uit .
moet zeggen dat ik met een aantal mensen samenwerk en dat dat wel lukt .
en als er nieuwelingen bijkomen dan krijgen die een kans maar als ze die vergooien en voor het snelle geld gaan dan vliegen ze er snel uit .
laat een oen niet zomaar doen !
Hier in Belgie wordt er ook samen gewerkt, alle boomverzorgers die ik ken werken regelmatig ( heb de indruk meestal ) samen met collega's.
Ik heb ook het gevoel dat het zo is dat ieder zijn specialiteit heeft, waardoor we bij elkaar te rade gaan.
De een kent veel van bodemverbetering, de ander van taxatie van bomen, of heeft een grote versnipperaar, of doet trekproeven , enz.enz.enz. ...
Het is echt een heel sociale wereld, en iedereen is bereid om elkaar te helpen.
(Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat zal overal wel zo zijn, denk ik.)
Ik heb ook het gevoel dat het zo is dat ieder zijn specialiteit heeft, waardoor we bij elkaar te rade gaan.
De een kent veel van bodemverbetering, de ander van taxatie van bomen, of heeft een grote versnipperaar, of doet trekproeven , enz.enz.enz. ...
Het is echt een heel sociale wereld, en iedereen is bereid om elkaar te helpen.
(Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat zal overal wel zo zijn, denk ik.)
Zal het dan streekgebonden zijn??
- treespotter
- Prinses Irene
Nee. Ik denk dat het meer beroepsgroepgebonden is. Wanneer ik om mij heen kijk zie ik dat bijna alle kleine boomverzorgers samenwerken en dat de hoveniers elkaar de tent uitconcurreren.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ben 100% boomverzorger, al vanaf het begin af aan
Heb het redelijk druk en huur diverse collega's in om de klussen te klaren. Daarbij heb ik wel voorkeur voor enkele vaste collega's die dan ook vanzelfsprekend op mijn website tussen de links vermeld staan.
Collega's zijn in dit vak als ZZP er heel belangrijk en zorgen ervoor dat je als "kleine jongen" ook de grotere werken kunt klaren.
Daarnaast klimt het veel prettiger en leer je enorm veel van elkaar - zo heb ik zelf ook het vak geleerd
De enige concurrenten zijn die f*cking eekhoorns die sneller kunnen klimmen dan ikzelf. Maar ook die ga ik nog wel eens inhalen

Heb het redelijk druk en huur diverse collega's in om de klussen te klaren. Daarbij heb ik wel voorkeur voor enkele vaste collega's die dan ook vanzelfsprekend op mijn website tussen de links vermeld staan.
Collega's zijn in dit vak als ZZP er heel belangrijk en zorgen ervoor dat je als "kleine jongen" ook de grotere werken kunt klaren.
Daarnaast klimt het veel prettiger en leer je enorm veel van elkaar - zo heb ik zelf ook het vak geleerd

De enige concurrenten zijn die f*cking eekhoorns die sneller kunnen klimmen dan ikzelf. Maar ook die ga ik nog wel eens inhalen

- climb fast, move slow -
Ik ben nu bezig met mijn derde jaar als boomverzorger af te werken, het voorjaar en de zomer bieden me steeds voldoende werk maar de herfst en winter blijken telkens vrij zwaar. Juist omdat ik het toppen en kandelaren/beren weiger. Heel vaak krijg ik de mensen wel overtuigd van mijn beweegredenen hieromtrent maar de feitelijke uitvoering is dan nog een ander verhaal. Dit is ook zeer streekgebonden heb ik al gemerkt. Bij mij in de buurt heerst nog steeds een boerenmentaliteit van ' het is maar een boom' zaag hem om en stook hem op.Silversan wrote:. In België kan je ook direct 100% beginnen, maar dan "moet" je ook toppen en kandelaberen (als je niet zo'n sterke overtuiger bent zeker) omdat dat hier de maatschappelijke toon is. Als je dit weigert zal je in het begin harder je best moeten doen om je boterham te verdienen en vaak het deksel op je neus krijgen. .
Ik woon ook in een zeer weinig beboste streek. En de mensen zijn hier nog niet echt bekend met boom'verzorging', wekelijks doe ik de uitleg dat ik geen boskapper, houthakker of dergelijks ben, dat ik bezig ben met behoud en verzorging is in deze streek een moeilijk te bevestigen begrip.
Maar ik bijt door!! hopelijk brengt volgend jaar weer wat meer werk.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
he Wolter,
je maakt een vergissing ! Ik werk zowel als boomverzorger als hovenier. Als hovenier werk ik zeer regelmatig met 2 andere zelfstandigen samen; en...heel plezierig samen !
Dus dat kapot concureren herken ik totaal niet. Bovendien hebben ze regelmatig mooie klimklussen die hoveniers....hou ze te vriend.
Wat het item betreft: ik zit in mijn 3e jaar met mijn bedrijf en mijn tweede jaar wat boomverzorging betreft.
Ik deel de mening van een vorige collega; hij noemt het netwerken, ik noem het een praatje maken ( is hetzelfde hoor). Gewoon collega hoveniers (mijn beste klanten) vertellen wat je doet. Ik maak overal praatjes, op de stort, bij mjn boomkweker, anywhere
en als ik straks mijn diploma heb ga ik gemeenten en andere organisaties benaderen. Dat heet je papier te gelde maken. Of m.a.w. die dure opleiding terug verdienen.
Daarbij moeten we niet vergeten dat we nog een relatief jonge en niet zo bekende bedrijfstak zijn
we doen er zeker goed aan ons vaak uit te dragen aan eenieder die het wil horen
er is mijns inziens werk ZAT
We moeten het alleen nog vaak aanboren.
Ondernemen is.... doen wat je echt leuk vindt. Succes en geluk volgen dan meestal van zelf
Collegiale groeten
ludo
je maakt een vergissing ! Ik werk zowel als boomverzorger als hovenier. Als hovenier werk ik zeer regelmatig met 2 andere zelfstandigen samen; en...heel plezierig samen !
Dus dat kapot concureren herken ik totaal niet. Bovendien hebben ze regelmatig mooie klimklussen die hoveniers....hou ze te vriend.
Wat het item betreft: ik zit in mijn 3e jaar met mijn bedrijf en mijn tweede jaar wat boomverzorging betreft.
Ik deel de mening van een vorige collega; hij noemt het netwerken, ik noem het een praatje maken ( is hetzelfde hoor). Gewoon collega hoveniers (mijn beste klanten) vertellen wat je doet. Ik maak overal praatjes, op de stort, bij mjn boomkweker, anywhere
en als ik straks mijn diploma heb ga ik gemeenten en andere organisaties benaderen. Dat heet je papier te gelde maken. Of m.a.w. die dure opleiding terug verdienen.

Daarbij moeten we niet vergeten dat we nog een relatief jonge en niet zo bekende bedrijfstak zijn

er is mijns inziens werk ZAT

Ondernemen is.... doen wat je echt leuk vindt. Succes en geluk volgen dan meestal van zelf
Collegiale groeten
ludo
- treespotter
- Prinses Irene
Dat is hier in de buurt toch echt anders. Maar ik werk regelmatig voor enkele hoveniers en heb daar een erg goed contact mee. Alleen wanneer ze het dan hebben over hun collega's dan praten zij over hun concurrenten.ludovanmil wrote:he Wolter,
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Dat is niet alleen in jouw buurt
Hier zijn er ook veel die elkaar redelijk in de haren zitten, maar ook enkele die goed samenwerken maar dan vooral de ZZp ers
ooit is het dan lastig schipperen als ingehuurde boomklimmer

Hier zijn er ook veel die elkaar redelijk in de haren zitten, maar ook enkele die goed samenwerken maar dan vooral de ZZp ers

ooit is het dan lastig schipperen als ingehuurde boomklimmer

- climb fast, move slow -