Rose verkleuring in beuk

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Rose verkleuring in beuk

Post by Pietje »

Hoi!

Weet iemand hoe het staat met de roseverkleuring in beuk? Ik had vandaag (ja, nat geworden...) een beuk waar op 1 tak de laatste centimeter spinthout rose was. De rest van de boom niet gezien. De grond van deze beuk is 3 jaar geleden opgehoogd, dat gaan ze komend weekend weer ongedaan maken. Conditie van de boom is goed, geen verminderde groei, dood hout oid. Maar met dat rose hout, daar was iets mee.

Groetjes,

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Jazzjerry
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 01 Oct 2007, 22:52
Location: Arnhem

Post by Jazzjerry »

Het weefsel van de takkraag van een beuk wil wel eens roze zijn. Mischien heb je te dicht tegen de stam gesnoeid?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Het gebeurde bij het uitlichten van een tak van zo'n 12 cm. Aan de dikke kant, maar deze tak was een buitensporige uitschieter. En de buren zijn er erg blij mee :D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Niets aan de hand jongens, zoek er geen duistere zaakjes achter. Het is gewoon een rode beuk. Deze rode verkleuring zal je niet aantreffen in de 'groene' variant.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

De boom had geen blaadjes meer en de blaadjes die op de grond lagen waren geel... :D

Maar ik zal volgende week even navragen of het inderdaad een rode beuk is.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

rode beuk,

Post by tarzan »

mee eens, rode beuk
groet van Tarzan
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Beste heren boomverzorgers,

Ik heb toevallig vandaag een behoorlijk mooie groene beuk moeten vellen en heb daarvan 1 schijf en een stam van circa 2 meter meegenomen omdat deze geheel roze verkleurd was, en in mijn ogen prachtige schaaldelen gaat geven. De roze verkleuring was zoals mij ooit lang geleden is geleerd alleen kenmerk van de rode beuk. Navraag bij de klant leerde mij dat deze beuk 25 jaar geleden als zijnde "groene wilde beuk" is verkocht.

Deze klant heeft een landgoedje van circa 7 hectare met daarop zeer diverse bomen en ongeveer 100 stuks beuken die die beste man zelf heeft geplant. daarvan zijn er verschillende rode. Deze man weet dus waar hij over praat, lijkt mij. Ik heb de boom geveld (vandaag) en geen blad meer gezien, maar ik ga in deze op de bomenkennis van deze particuliere bomenkenner af en dan is het dus een groen beuk.

De roze verkleuring is geconcentreerd in de buitenste centimeter maar zit in het kernhout om en om door de jaarringen heen. De verkleuring trekt wel weg bij drogen (heb al eens eerde zo'n schijf bewaard).
Ik meen uit diverse velklussen dat deze verkleuring erger wordt naarmate de boom zijn blad verliest en voeding (wellicht met kleurstoffen tezamen) uit zijn blad retour trekt in zijn energie-voorraadje.

Al met al zal ik proberen van deze schijf een net plaatje te schieten en die op deze site plaatsen.
Ben benieuwd of er nog meer mensen hun licht op willen schijnen en verklaringen omtrent de roze kleuring van rode of groene beuk hebben.

grtn

wouter :idea:
- climb fast, move slow -
Post Reply