Koolzaadolie

Op zoek naar een nieuwe stokzaag of nog 1800 liter bio-olie liggen?

Moderator: geert7

Post Reply
Sequoia
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2010, 09:14

Koolzaadolie

Post by Sequoia »

Ik heb hele goeie milieuvriendelijke olie voor mijn kettingzaag gevonden. Het is koolzaadolie, hij wordt geslagen in de Kildonkse molen, een water-/windmolen. De koolzaadolie kost 5,25 euro per liter. Het is wel duur maar super milieuvriendelijk. Het is de moeite waard om bij deze molen te gaan kijken (dit kan op zondagen) hoe de olie geslagen wordt.
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: Koolzaadolie

Post by chestnutnut »

milieuvriendelijk ok maar inderdaad buitensporig duur. koolzaadolie voor mijn kettingzagen koop ik gewoon in de supermarkt à 1,2€/liter
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Koolzaadolie

Post by treespotter »

En dan is de olie niet gekookt zoals bij de molenolie. Ik heb die molenolie gebruikt en was niet onder de indruk omdat deze olie een dik hard gel residu in mijn zagen achterliet. De goedkopere supermarkt koolzaadolie is koud geperst en heeft die nare bijwerking niet.
Sorry Sequoia, niet voor mij.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Koolzaadolie

Post by Roel »

Dus voor de ketting te smeren van de motorzaag kun je alleen maar gekookte (bewerkte) koolzaadolie gebruiken?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Koolzaadolie

Post by treespotter »

Roel wrote:Dus voor de ketting te smeren van de motorzaag kun je alleen maar gekookte (bewerkte) koolzaadolie gebruiken?
Nee juist niet. Voor de zaag gebruik je de koudgeperste koolzaadolie. Met andere woorden, de koolzaadolie die je in België gewoon in de plaatselijke buurtsuper kan kopen.
Mijn antwoord was een reactie op Chestnutnut. Lees zijn en mijn reactie nog maar een keer en je zal zien dat ik het heb over de koudgeperste olie om als zaagolie te gebruiken.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Koolzaadolie

Post by Roel »

Heb het goed doorgelezen, te snel een vraag gesteld.
Post Reply