Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Jef, ik ben 20 jaar en zit tegen me 21ste aan te duwen. Ik woon in het o zo verre zuiden van Limburg namelijk Maastricht. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar van mijn MBO niveau 4 uitvoeder/hoveniersopleiding op het Citaverde college in Roermond (Nieuwe naam voor het oude AOC Roemond).
Ik heb al een aantal blokstages bij verschillende stagebedrijven achter de rug. Heb al een aantal keer bij hoveniers stage gelopen, bij een stratenmaker, en nu zit ik op het hoofdkantoor van Gemeente Maastricht. Aangezien ik een theoretische opleiding heb, heb ik veel praktijk ervaring opgedaan op me stages. Ik ben buitenpersoon, of de zon nu schijnt of als het nu regent, ik zit niet graag binnen. Maar goed, ik zit nu 13 weken op kantoor bij de gemeente en doe dus echt alleen maar bureau werk, en heb het gevoel alsof ik helemaal knetter gek word. Kan niet wachten tot het zaterdag is zodat ik eindelijk weer buiten voor mezelf kan gaan werken.
Door het aantal verschillende stage bedrijven heb ik kunnen zien wat me nu ligt, en wat ik leuk vind om te doen. Bestraten vind ik leuk om te doen, maar het groen trekt me veel en veel meer, met namen de bomen. En het lijkt me echt de droombaan om boomverzorger te worden.
Op school heb ik hele minimale basis cursus gehad, je mag het eigelijk niet eens een cursus noemen, hoe je in een boom doet klimmen, met namen ophoog en omlaag klimmen. Dus geen uitlopen, wat voor een knopen er allemaal zijn, reddingsklimmen. Wel jammer maar het klimmen sprak me heel erg aan. Dus ik heb mezelf flink in de onkosten gegooid en een verzorgersgordel gekocht en touw, en wat overige benodigdheden om een beetje normaal te kunnen klimmen. Ik doe in de wekende als het lekker weer is, oefen klimmen voor de fun. Maar het nadeel dat ik het liever met 2 man doe, mocht er eens wat fout gaan ect etc.
Gelukkig heb ik een vriend waar ik mee samenwerk ook een klimgordel, en daar doe ik dan af en toe mee klimmen. We doen ook samen kleine klusjes aannemen als er een boom(pje) gesnoeid moet worden.
Maar om een veels te lang verhaal kort te maken, had ik een vraag. Ik sta op het punt om een HBO vervolgopleiding te gaan doen. Dat ga denk ik Groen management worden in Belgie. Het klinkt heel economisch enzo maar dat is het niet

---
De HBO opleiding doen, en de stages lopen bij boomverzorgers, en daar de echte werkervaring opdoen. En als ik mijn HBO diploma heb, voor mijn ETW cursussen gaan, en dan voor mijn ETW examens.
Of geen HBO doen en gelijk voor de ETW cursussen gaan, en dan vervolgens voor de ETW diploma.
---
Op het HBO krijg ik ook lange blokstages en die wil ik dus gaan volgens bij een boomverzorger, maar ik weet niet of dat te combineren is.
En dan had ik nog een vraag betreffende stageplekken. Wat ik ook ga doen, ik moet dus ergens een stageplek hebben. Hebben jullie, of weten jullie ergens een goede stageplek bij een boomverzorger voor me? Ik woon in Maastricht, maar het maakt mij helemaal niets uit als het ergens boven in Holland stage te gaan lopen. Al moet ik me blokstages in een hotelkamer slapen. Als ik naar mijn oude stage ervaringen kijkt, lijkt het me fijner om bij een eenmanszaak te werken, omdat daar meestal het werk echt 1 op 1 is, en daar word het meestal van geleerd. Maar heb ook geen problemen om bij grotere bedrijven te werken. Ik heb vanuit me huidige school verschillende cursussen gehad op het IPC in Arnhem, waaronder ook werken met de kettingzaag. Zelf heb ik thuis 2 kettingzagen liggen waar ik rond deze tijd van het jaar redelijk veel mee werk. En ik heb ook mijn eigen klimgordel en overige spullen, mocht dat nodig zijn.
Zo, nu begin ik pijn aan me vingers te krijgen van al het typwerk. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. En als jullie willen kan ik ook wat klimfoto’s posten, kunnen jullie beoordelen of ik het goed of helemaal ram verkeerd doe

Alvast bedankt voor al het leeswerk