eik/kastanje en vrieskou

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

eik/kastanje en vrieskou

Post by marrik »

Ok, een eik en kastanje kunnen tegen vrieskou. maar kunnen ze ook tegen een koude lange winter? bij ons in noord zweden komen ze niet voor. Maar dat heeft meer te maken met de korte zomer zodat de vrucht niet rijpt en dus ook geen vermeerdering. Maar zou een eik/kastanje tegen landurige strenge vorst kunnen? ik heb eikels en kastanjes maar ben benieuwd of ze het hier zouden doen. iemand een idee...
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: eik/kastanje en vrieskou

Post by densmee »

standplaatfactor temperatuur voor eik en beuk zijn:
Standplaatsfactoren uit Synbiosys
maar wat nog veel belangrijker is de bodem, wat is het voor een bodem dus pH en CEC
Korrelgrootte en dergelijke of een naam van een bodem vergelijkbaar met Nederland
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

Re: eik/kastanje en vrieskou

Post by marrik »

ph weet ik niet, los van de stenen is de grond pikzwart zoals in nl. berk, den en populier is hetgeen wat je hier het meest ziet. heb vandaag 15 denneboompjes geplant op een stuk waar ik eigenlijk bos wil. het viel me wel op dat er erg veel panen in de grond zaten. maar ja das ook een oud akkerveldje.

de eik en kastanje hoeven zich bij mij niet te vermeerderen, alleen maar te groeien
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: eik/kastanje en vrieskou

Post by densmee »

waar de berk en dennen groeien kan een eik ook groeien, een beuk verlangt een iets rijkere standplaats en zal dus meer tussen de berken en populieren komen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

Re: eik/kastanje en vrieskou

Post by marrik »

maar zou de stam ook tegen 2 maanden van -20 kunnen met pieken tot -35. overigens is het hier 6 maanden winter. de vorst begint nu pas uit de grond te gaan. dit jaar zat ie 1.80 m diep vorig jaar 3 meter diep
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: eik/kastanje en vrieskou

Post by densmee »

marrik wrote:maar zou de stam ook tegen 2 maanden van -20 kunnen met pieken tot -35. overigens is het hier 6 maanden winter. de vorst begint nu pas uit de grond te gaan. dit jaar zat ie 1.80 m diep vorig jaar 3 meter diep
eiken springen wel open bij strenge vorst op de stam, vorstscheuren
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply