Luchtwortels?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Steven
Moderator
Moderator

Luchtwortels?

Post by Steven »

Hoe komt het dat dit gebeurt?
dit kwam ik tegen
en ik vroeg me af hoe het komt dat een boom op deze plek wortels aanmaakt

ben benieuwd

Groetjes,

Steven
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Het cambium is om wat voor reden dan ook (meestal honingzwam) afgestorven. In het 'medium' onder de losse bast heerst een prima klimaat om een wortel te laten ontspruiten. Na een aantal jaren verdwijnt de bast doordat de diktegroei van de nieuwe wortel de bast 'wegbreekt'. Lijsterbes, gouden regen, linde en populier zijn bomen waarbij dit regelmatig voorkomt.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

grappig!
ik had het nog nooit eerder gezien
werkt zo'n bovengrondse wortel ook als wortel of is hij op dat moment "rudimentair"?
sterft ie naar bepaalde tijd af als wortel?
of hangt ie daar maar een beetje te hangen?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Deze "adventief" wortels hebben wel degelijk een functie zoals alle andere wortels van de boom.

Ik heb enkele jaren geleden samen met een collega een rijtje italiaanse populieren moeten snoeien waarbij er 1 exemplaar zwaar was aangetast door de tonderzwam en deze zou worden geveld i.v.m. veiligheid t.o.v. de omgeving.
Deze boom had vanuit een meter of 2 hoogte een zeer zware adventief wortel en na vellen bleek dat dit ook maar de enige levende wortel van de gehele boom was !!
De kroon was zeer subtiel en de bladeren zeer klein maar toch wist die ene wortel de gehele kroon van toch zo'n 5 meter hoogte en 2 meter rond te onderhouden.

Vond het eigenlijk achteraf jammer dat ik de boom niet fors heb gesnoeid en aan de buurman heb verankerd om te kijken hoe lang dit geheel kan blijven staan en hoe de ontwikkeling zou zijn geweest, maar ja volgende keer beter...

groeten wouter
- climb fast, move slow -
AstreinLeo
Nieuw
Nieuw

Post by AstreinLeo »

Ik kwam laatst zulke wortels IN een oude linde tegen. De stam is ingerot en deze adventief wortels zijn in de holle stam gegroeid waar ze denk ik maar hun werk doen in het rottende hout, prima omgeving om wortels te schieten.

Image
High in the Sky!!
Post Reply