390xp of 395xp ?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
wim
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2007, 21:23
Location: Borchtlombeek

390xp of 395xp ?

Post by wim »

Ik ben van plan om mij een zware zaag te kopen maar weet niet goed de welke van de twee de 390xp is een getunde 385 en de 395xp gaat midden dit jaar uit het gamma verdwijnen en uit reactie van sommige forums is de 395xp een zeer goede zaag. Ik vind echter geen reactie van een 390xp heeft hier iemand ervaring met deze zaag, bestaat ze al lang in het gamma?
Ik zou ze vooral kopen voor afkortwerk en grote bomen ( bosbouw) te vellen.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Hallo Wim

Het enigste wat ik van die zaag weet is dat ie eind 2007 verkrijgbaar was. Volgens mij is het vermogen het enigste verschil. En hij zal waarschijnlijk aan meer milieueisen voldoen.

gr Roel
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Koop toch een stihl 066 :wink:

of bel een husqvarna dealer (bijvoorbeeld www.wassingmaat.nl)

wat husqvarna wel goed kan maken zijn crossmotors, naaimachines en hagelgeweren...... ha ha

groeten van een fervent stihl-ofiel
- climb fast, move slow -
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Tja stihl of husqvarna... Ik zat ook te twijfelen van wat ik nou precies wou. Ik heb nu maar gekozen voor husqvarna. Niet omdat het beter is ofzo maar puur voor de afstand. Een goede stihl dealer zit 22 km weg, en goede husqvarna dealer zit 9 km weg. Het is altijd makkelijk dat je een goede dealer hebt, en dat ie dichtbij zit. Het merk is voor mij niet belangrijk, alst maar werkt

En Wouter jou zaag he, die blijft nog steeds brullen :lol: :lol:

roel
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Ja roel, da's een fijn zaagje :wink:

Ik ben het helemaal met je eens, dat is ook de grootste reden dat ik stihl-ofiel ben want die dealer zit bij mij om de hoek en de husqvarna dealer hier in de buurt weet nog net hoe je husqvarna moet schrijven en daar houdt het mee op.

Je ziet dit met veel merken, de dealer in de omgeving bepaalt in grote mate het gebruikte materiaal. En daar is niks mis mee want als je voor iedere ketting effe 22 kilometer op en neer moet kost je met een paar zagen en heel wat aspen per jaar extra veel benzine en da's ook nog eens slecht voor het milieu.

En als ik heel eerlijk ben, stihl of husqvarna : het maakt elkaar eigenlijk niet zoveel (behalve de top-handle dan want die kan alleen stihl goed maken)

zaag ze, groeten wouter :roll:
wim
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2007, 21:23
Location: Borchtlombeek

Post by wim »

Het is reeds beslist het zal een 390xp worden vrijdag heb ik ze :D stihl of husqvarna het maakt ni uit als de ketting maar scherp is en de motor werkt , maar ik hou wel van de agressiviteit van een husky mijn dealer is wel 5min verder dan de stihl dealer maar ja ...
zeg heb jij zoveel stihl machinesin de hoop dat er eentje werkt als je op de werf komt. :wink: :lol:
grt wim
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

zeg heb jij zoveel stihl machinesin de hoop dat er eentje werkt als je op de werf komt.

Beste Wim dit is een foto van de stihls van 2 samenwerkende boomverzorgingsbedrijven (reinoud van 3work en wouter van boom&werk) Op een klus hebben we deze foto gemaakt voor onze plaatselijke stihl dealer.
Vind het wel lache al die zagen op een rij.

grtn wouter :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Wisten jullie trouwens dat Stihl in een ver en donkerbruin verleden ook tractors gemaakt heeft? Ik was vandaag aan het werk bij een oud mannetje, en we kregen het zo over de zagen (Stihl) en toen moest ik gelijk mee om zijn hobby even te bekijken. Een schuur vol oldtimers (tractors) en werktuigen. Staat er achter in de schuur een Stihl tractor.
Attachments
IMG_0306.JPG
IMG_0306.JPG (113.94 KiB) Viewed 13787 times
IMG_0305.JPG
IMG_0305.JPG (115.48 KiB) Viewed 13776 times
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ey wouter! opschepper :D allemaal gewonnen zeker haha

lache foto joh!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
wim
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2007, 21:23
Location: Borchtlombeek

Post by wim »

ik hoop ook zo ver te geraken maar waar een weg is is een wil mooie foto trouwens (stihlzagen)
User avatar
wisse
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 07 Jan 2008, 22:52

stihl

Post by wisse »

stihl is in de loop der jaren uitgegroeit tot een groote keten die alles aan zich zelf probeert te houden.
zelfs voor tekeningen van je eigen zaag moet je betalen.
bij domar vrij op de site(is maar een voorbeeld}

STIHLOHOLIC=iemand die verslaaft is aan produkten van andreas stihl
Attachments
beestje.gif
beestje.gif (3.9 KiB) Viewed 15438 times
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

als iemand nog belang heeft bij de sthil manuals. moet je ff pm sturen. alle type zagen bladblazers bosmaaiers enz. staan er op met reparatie handleidingen+plaatjes. onderdeel nr.s enz.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

Post by Patrick »

stihl gebruiksaanwijzingen zijn gewoon gratis verkrijgbaar bij alle stihl dealers het jammere is alleen dat sommige dealers ze misbruik maken en er geld voor vragen en het niet onder het stukje service laten vallen. Tevens zijn de manuals op de amerikaanse site dan wel engels vrij te bekijken. stihl zet technische tekeningen niet op het net om de service echt bij de dealer te houden en het doe het zelf werk aan zagen niet zelf uit te voeren maar de dealers te laten doen. dolmar heeft idd de tekeningen online staan.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Lijkt me logisch dat dolmar dat wel online zet, niet....
is toch al zo;n hobby apparaat waaraan je zelf toch niets meer kan verpesten ook al heb je een digitale blauwprint.....

Bij een echte zaag heb je dat soort ikea-handleidingen niet nodig.

grtn wouter

p.s. effe wat hout op 't vuur.....vind dit altijd lache discussies. Zoals mijn collega vandaag zei : bij die boeren hebben ze dezelfde discussies maar dan over 't merk trekker ....
- climb fast, move slow -
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Klopt zekers van die jonsered. Ik heb er tijdens mijn cursus lichte velling ook mee mogen zagen.
Het is een hele fijne zaag helemaal als je kwalitiet en geld vergelijkt. Het enige nadeel van deze zaag is dat
er maar weinig dealers zijn die deze zagen verkopen.
En voordat de dealer hier over ging op stihl, had iedereen een jonsered.

Ik heb een goeie week terug mijn MS 200T opgehaald en daar ben ik donders blij mee. :twisted: :D Zat eerst te twijfelen tussen een 192 T en een 200T. Maar dit zaagt echt geweldig
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Problemen met het starten van husqvarna's heb ik nog nooit echt gehoord... hoe zou het toch komen :D

Laatst nog met een oom gesproken die bij de heidemij heeft gewerkt (jaar of 20 geleden) en die zaagden met dolmar, maar die krengen kreeg je niet aan de gang zei die. Toen zijn ze over gestapt op husqvarna, de 2 series 254 272 enz. En die starte vlot en het waren goede zagen zei die

Klopt Wouter, bij die boeren is Fendt het van het (vaak) en bij boomverzorgers is stihl het van het :lol:

Roel
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Wat betreft het starten van husqies ben ik het ermee eens dat dat niet altijd even lekker gaat.
heb een 254 en een 272 gehad en die hadden beide meer start nodig dan een van mijn stihl's.
Heeft te maken met de koude start en de eerste keer dat de zaag wil aanslaan op de choke.
Daarna (warme start) is er geen verschil meer.
Bij een stihl moet je voor koude start ongeveer 1 a 2 keer op choke aantrekken en vervolgens op startgas nog een keer en het machinientje loopt. Bij husqvarna moest ik geregeld 5 keer starten met choke en dan 1 keer koude start en dan liep ie ook wel.

verder zijn het beide goede zagen, husqies liggen net wat hoger qua toerental en zijn iets agressiever, maar je drukt ze wel sneller stil.
Stihl kacheld gewoon lekker door en druk je niet zomaar stil.

dat zijn mijn bescheiden gebruikerservaringen tot zover over stihl vs. husqvarna

groeten wouter :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Ik denk dat het starten erg van de dealer afhangt. Met stage heb ik bij verschillende bedrijven gewerkt en ook met verschillende merken. Deze machines kwamen ook nog van verschillende dealers vandaan. De ene machine starte zo en de ander machine.... Toen heb ik ook stihl machines en husqvarna machines gehad die slecht starten.

roel
wim
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2007, 21:23
Location: Borchtlombeek

Post by wim »

Ik ben uiteindelijk voor de 390xp gegaan ,ze zaagt zoals je het verwacht van een nieuwe zaag maar geef mij toch maar mijn jonsered 2156 ook een heel toffe zaag wel van een ander caliber natuurlijk ,alletwee wel lekker agressieve zagen. :lol:
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: 390xp of 395xp ?

Post by Jan-Sietze »

Grapig dat je een verschil merkt tussen de Husky en Jonsered.
De onderstaande zagen zijn namelijk iedentiek...
Husqvarna 357 - Jonsered 2156
Husqvarna 359 - Jonsered 2159
Husqvarna 365 - Jonsered 2165
Husqvarna 372 - Jonsered 2171

En dan hier de onafhankelijke kettingzaagtest, 11 verschillende zware prof. kettingzagen.


Oja, ps. hoe bevalt de zaag na een jaartje Image
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: 390xp of 395xp ?

Post by densmee »

ik heb pas een 2e hands 395 gekocht maar hij komt toch niet snel uit de bus
ik pak dan toch veel sneller de 372 en het liefst nog de 254.
maar wat een vermogen zit er in zo een 395.
als ik de dieptestellers te hard vijl trekt hij de ketting in stukken als ik niet uitkijk
en dat met een 3/8 ketting :lol:
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Hairman
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 10 Apr 2008, 19:47
Location: Hulsel

Re:

Post by Hairman »

Patrick wrote:stihl gebruiksaanwijzingen zijn gewoon gratis verkrijgbaar bij alle stihl dealers het jammere is alleen dat sommige dealers ze misbruik maken en er geld voor vragen en het niet onder het stukje service laten vallen. Tevens zijn de manuals op de amerikaanse site dan wel engels vrij te bekijken. stihl zet technische tekeningen niet op het net om de service echt bij de dealer te houden en het doe het zelf werk aan zagen niet zelf uit te voeren maar de dealers te laten doen. dolmar heeft idd de tekeningen online staan.
Volgens de machinerichtlijn MOET er bij elke machine een handleiding geleverd worden en zelfs in de taal van het land van verkoop! (in het geval van een meertalig land in alle desbetreffende talen).
Een dealer die een kettingzaag verkoopt zonder handleiding is dus in overtreding en daarmee strafbaar.
Een dealer die je voor een handleiding laat betalen is een geldwolf en verdient het niet om iets te verkopen!!
Dit geld natuurlijk niet voor technische tekeningen voor zover deze niet in de handleiding nodig zijn...

Weest gegroet,

Hairman.
Post Reply