Bomenstichting

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Bomenstichting

Post by Alexander »

Zou juist vernomen via de pers,, zeer triest nieuws voor boomlievend Nederland.

Bomenstichting moet deuren sluiten

De Bomenstichting stopt ermee. De stichting, die zich de afgelopen 41 jaar heeft ingezet voor het behoud van bomen, zegt door het wegvallen van subsidies geen „solide fundament” te kunnen behouden aan de grondslag van de stichting. Dat liet ze donderdag weten. Bij de stichting werken zeven mensen. Er wordt voor hen een ontslagvergunning bij het UWV aangevraagd.

PERSBERICHT http://www.bomenstichting.nl/content_fi ... 6b9689.pdf
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by ludovanmil »

dat is GEEN goed nieuws ! Toch een organisatie met een goede naam en een belangenbehartiger van onze bomen....
Heb recent het boek ' Bijzondere bomen in Nedeland' vd bomenstichting gekregen. prachtig informatief boek. Echt jammer dat die stichting verdwijnt.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by Marc »

Ik heb zo mijn vraagtekens bij dit persbericht van 'de Bomenstichting' en de attitude van de bestuurders van de Bomenstichting. Volgens mij doet de Bomenstichting een beetje zielig in het persbericht:

"...zegt door het wegvallen van subsidies geen „solide fundament” te kunnen behouden aan de grondslag van de stichting."

Wie even het financiële jaarverslag 2009 download ziet dat de Stichting slechts 32% inkomsten krijgt uit subsidies (iets meer dan € 200.000,-), de overige € 450.000,- inkomsten komt uit donaties, giften, legaten en particuliere fondsen.

Als je met 6 universitair geschoolde bestuurders niet in staat bent een creatief plan te bedenken om je subsidieverlies van amper 2 ton te compenseren, dan zit er iets niet goed in die Stichting.

Als je vindt dat je met € 450.000,- niks kunt betekenen voor de welstand van bomen in NL, dan kun je inderdaad beter de ww in gaan.

Voor een paar frisse ondernemende enthousiastelingen ligt er 4,5 ton klaar om een nieuwe Bomenstichting te starten.
Image
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: Bomenstichting

Post by Nelis »

jammer dat ze stoppen,...altijd een leuke haat/liefde verhouding mee gehad
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by treespotter »

Nelis wrote:jammer dat ze stoppen,...altijd een leuke haat/liefde verhouding mee gehad
:roll: Haat? Nou nee, dat heb ik nooit gevoeld.
Toch moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje eens ben met Mal.
Zie het dichtdraaien van de subsidiekraan niet als een probleem en gooi niet zomaar de handdoek in de ring. Zie het als een kans om eindelijk onafhankelijk van de staat de eigen broek op te houden.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by Pietje »

treespotter wrote: Zie het als een kans om eindelijk onafhankelijk van de staat de eigen broek op te houden.
Nee, los van "bouwend Nederland" :roll:

affijn, het opzeggen van mijn lidmaatschap gaat nu vanzelf :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
eikje
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 27 Dec 2010, 15:53
Location: Gent

Re: Bomenstichting

Post by eikje »

Blijkbaar ligt de volledige culturele sector in Nederland voor de bijl :?
Er wordt momenteel onderzocht of en zo ja welke onderdelen van het werk van de Bomenstichting in de toekomst kunnen worden geborgd.
Misschien inderdaad de ideale kans om niet meer afhankelijk te zijn van de overheid en terug puur op basis van vrijwilligers te functioneren.
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Bomenstichting

Post by ErikSint »

kan de kpb niet een deel van die taken overnemen. hebben ze er wat daadkracht bij en tis nog eens goed voor de kundige boomverzorgers.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by treespotter »

Ik zou zeggen neem het op je om de boel te organiseren.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by Pietje »

Als de helft van het budget van de Bomenstichting ook mee gaat... 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by Marc »

Pietje wrote:Als de helft van het budget van de Bomenstichting ook mee gaat... 8)
70% van het budget gaat mee. Ze hebben 450.000 euro inkomsten uit andere bronnen dan subsidies. Daar kan je een hoop van doen en hoeft niet eens met vrijwilligers.
Plus kun je nog kijken hoe je op andere wijze de 30% die je nu verliest kunt verdienen als stichting.
Image
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by Alexander »

Nou, ik vind het jammer...
Ze hebben veel bereikt afgelopen jaren.
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bomenstichting

Post by treespotter »

Toch heb ik het vermoeden Alexander dat Marjan de boel nog kan redden.
Dan gaat de Bomenstichting verder in de oude kneuterige opzet. EN DAAR IS HELEMAAL NIKS MIS MEE... :wink:
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Bomenstichting

Post by ErikSint »

ik ben te onervaren om zoiets over te nemen / opnieuw op te zetten
maar bedankt voor het aanbod treespotter ;)
daar kun je boom op zeggen
Post Reply