appelboom snoeien na verplaatsing

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

appelboom snoeien na verplaatsing

Post by marrik »

Hallo ff een vraagje,

Ik heb 3 jaar geleden een appelboom verzet en wil hem nu snoeien. Het gaat om een boom met 2 verschillende enten op 1 stam (granny en cox volgens mij). Na de verplaatsing heeft de boom een flinke klap gehad. Dit jaar heeft de boom voor het eerst op beide enten weer appels gehad. Nog niet zo veel als voor de verplaatsing, maar we zijn op de goeie weg. Nu wil ik hem op de beste manier snoeien. Vraag is dus wanneer kan ik het beste snoeien en hoeveel.

Alvast bedankt voor de info,
marrik

ps. voor degene die mijn vorige topic hebben gelezen; deze boom staat niet in zweden maar bij mijn moeder in nl.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: appelboom snoeien na verplaatsing

Post by Tamil »

Wat voor maat boom gaat het om?

Persoonlijk laat ik zware verplante (fruit)bomen de eerste 4 a 5 jaar zelfs met rust maar misschien heeft je boom het super naar zijn zin.

Heb je een foto? zoals hij er nu bij staat.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: appelboom snoeien na verplaatsing

Post by Marc »

Je kunt de appelboom snoeien vanaf het moment dat het blad gevallen is, half november / begin december.
De rechtopgaande twijgen kun je allemaal afknippen, dat zijn concurrerende takken. Vervolgens naar eigen dunken uitdunnen zodat er licht bij kan. Probeer een beetje zo te snoeien dat de appelboom hangende takken krijgt, dwz dat als je bij het uitdunnen de keuze heb tussen het weghalen van een tak die schuin omhoog wijst of schuin omlaag, haal dan de eerste weg.
Image
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

Re: appelboom snoeien na verplaatsing

Post by marrik »

hallo, vast bedankt voor de reactie. De enting zit onder het maaiveld waardoor het lijkt als of het 2 verschillende bomen zijn. Maar ze zitten wel degelijk op dezelfde stam/wortel. Doordat het 2 verschillende types zijn is de ene wat dikker dan de ander. 5 en 9 cm vanaf de enting. We hebben de bomen 3 jaar geleden eind oktober verplaatst. Van de ene op de andere dag de boom uit de grond gehaald en verplaatst. Liever had ik de zijdelingse wortels voor de winter door willen doen en de boom na de winter er pas uit te halen, maar de nieuwe eigenaar van het huis wilde absoluut niet dat die boom heel de winter bleef staan. Dus ging het op een vrij grove manier. De eerste zomer na de verplaatsing was er weinig vrucht en klein blad. Alle energie dus naar de wortels. Deze zomer zijn er normale bladeren maar nog niet veel vruchten. Daarom dus de vraag of we nu al kunnen snoeien of nog langer moeten wachten en hoe we het beste snoeien zodat de boom niet weer schade oploopt. Graag wil ik goed snoeien zodat ie ook goed gaat bloeien.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: appelboom snoeien na verplaatsing

Post by Marc »

@ Marrik

Is de ene stam niet gewoon de wilde loot van de onderstam? Het doel van enten is om een goede vruchtdrager op een krachtig wortelstelsel van een andere soort te zetten, zodat je goede eigenschappen verenigt. Twee verschillende enten lijkt me onlogisch, dus de andere, waarschijnlijk gewoon een tak uit de onderstam, zou weg moeten. Ik heb de boom niet gezien, dus kan het echter ook niet met zekerheid zeggen.

De reden dat de boom een tik heeft gekregen is vermoedelijk te vroeg rooien. Eind oktober zit er nog volop groei in de boom, met name diktegroei. Bomen kun je probleemloos verplanten zolang de sapstroom stil ligt, i.e na het vallen van het blad, ongeveer half november. Je kan 'm zelfs 2 maanden in de schuur leggen met een zak om de wortels. Van de ene op de andere dag verplanten is dus geen probleem, mits in de juiste tijd van het jaar.

Voor snoeiadvies, zie wat ik eerder schreef.

gr MAL
Image
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: appelboom snoeien na verplaatsing

Post by WiPe »

marrik wrote: Na de verplaatsing heeft de boom een flinke klap gehad.
marrik wrote:De enting zit onder het maaiveld waardoor het lijkt als of het 2 verschillende bomen zijn.

Als de enting onder het maaiveld zit, hoe diep zit de wortelhals dan? Hoe diep zitten de bovenste wortels dan onder de grond?

Te diep planten is een veel voorkomende fout die ervoor zorgt dat pas geplante bomen slecht tot zeer slecht aanslaan of zelfs dood gaan.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Post Reply