Robinia 'Frisia' met bundelzwam

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Robinia 'Frisia' met bundelzwam

Post by Pietje »

Via kennissen van mijn ouders kwamen er foto's bij mij terecht van een Robinia met bundelzwam. Op basis daarvan besloot ik dat het de moeite was de boom te snoeien: de aantasting was behoorlijk maar de conditie nog best aardig. Boven in de boom aangekomen toch wel heel veel dood hout, dode schorsbanen, beschadigingen... Hmm! Veel hout er uit gehaald, behoorlijk uitgelicht en er nog best een mooie boom van kunnen maken.
Aan het eind van de dag hoorde ik dat een paar maanden eerder -WOUTER- was langsgekomen: "Omzagen" was zijn (terechte) oordeel.

Nu een jaar later wordt de tuin opnieuw aangelegd en de boom is (vanwege de levensverwachting) niet in het plan opgenomen; hij mocht er uit. Hier een foto van de boom, een jaar na het snoeien, en een foto van de doorsnede van de stam. Een paar randjes levend hout nog maar...

(De amberboom had last van plakkende takaanzetten. Ik had hem vorigjaar ook behoorlijk uitgelicht, maar van de zomer brak er toch de top nog uit. Die mocht dus ook weg. Koop je een huis met twee mooie bomen... :-( )
Attachments
gewat1.jpg
gewat2.jpg
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
bigbird
Treehugger
Treehugger

Re: Robinia 'Frisia' met bundelzwam

Post by bigbird »

ik moet eerlijk zeggen dat dat er nog niet eens zo gek uit ziet de boom heeft het tot nog toe goed kunnen afgrendelen lijkt mij en is veel verduurzaamd niet verteerd hout te zien dus hij zou het nog wel even uitgehouden hebben of zie ik dit nu zo verkeerd
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

ik snap het enerzijds wel, maar blijft toch altijd jammer vinden zo'n mooie boom naast het huis. Wat zal dat huis in ' zijn blote kont staan' zonder de fraaie aankleding van die bomen.
Ben nog wel benieuwd naar Wouter zijn afweging....die ken ik toch niet direct als een bomenzager....
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

toen ik daar indertijd ging kijken trof ik rhizomorfen van de honingzwam aan rondom de stamvoet en reeds onder de schors in de cambiumlaag. Daarnaast was een forse top compleet afgestorven en waren diverse delen van de stam inmiddels niet meer functioneel oftewel afgestorven.

mijn visie op snoeien van een boom is dat deze minimaal nog een bepaalde periode gezond moet kunnen blijven staan waarbij ik niet het ene jaar wil snoeien en het opeenvolgende jaar de boom wil kappen.

Dus advies : vellen die boom en snel een andere aanplanten.

Peter heeft de boom ook niet "live" bekeken maar aan de hand van foto's (coorect me if i'm wrong peter) een advies gegeven en de boom gesnoeid, het was erg mooi geweest als de Robinia het toch had gewonnen van zijn belager, maar helaas heeft Peter de boom keurig en netjes met HMS afvangsysteem weten te ontmantelen.

that's it

grtn wouter
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

De oppervlakkige schade betekent niet direct dat de boom instabiel hoeft te zijn, maar ik denk dat ik de kort door de bocht "wegzagen die boom" ook zou hebben aanbevolen.
Om een redelijk gezonde boom over te houden voor de toekomst dan heb je meer nodig dan een paar kleine gezonde banen cambium. Wanneer het overgrote deel van de stam bastvrij is dan betekent dat ook dat de onderliggende beworteling niet meer mee kan doen. Op termijn is het dus een aflopende zaak. Wanneer de boom dan vijf jaar geleden was weggezaagd dan had daar nu alweer een mooie gezonde jonge boom gestaan.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

De buurvrouw heeft me de hele dag boos aangekeken. :?
Afgezien van de zwamaantasting zat er terhoogte van de 2e zijtak een openstaande plakoksel met een hoop zichtbaar dood hout er omheen. Aan 1 kant was de omwalling goed op gang gekomen, aan de andere kant niet...
Al met al een zorgelijke boom die nog best een paar jaar had kunnen blijven staan, maar niet genoeg om er met de tuinrenovatie rekening mee te houden.
Nu wordt er wat nieuws voor in de plaats gezet, en over 10 jaar hebben we het er niet meer over :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply