Combinatie klimlijn, stropje en knoop

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Combinatie klimlijn, stropje en knoop

Post by Pietje »

Hoi klimmers!

Mijn Valdotain met stug 10mm stropje bevalt niet goed genoeg: de knoop pakt op zich goed en is goed regelbaar, maar hij lost weer minder en is zo lang geknoopt dat ik soms bij het ver uitlopen niet meer bij de knoop kan.... (ben maar een klein ventje). Er bestaat een kortere variant van de Valdotain, volgens mij heet die "knut"?

Met welke combinatie knoop/strop klimmen jullie? En bevalt dat? (waarschijnlijk wel anders gebruik je 'm niet...!)

Groetjes

Peter Simons
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Combinatie klimlijn, stropje en knoop

Post by Roel »

Hoi Pietje,

ik zelf klim met deze knoop. Ik vind het een fijne knoop schuift redelijk snel, lost goed en het belangrijkste pakt ook goed. De naam weet ik niet precies. Ik noem hem maar de machard met knut einde.

groeten roel
Attachments
machard met knut einde.jpg
machard met knut einde.jpg (73.97 KiB) Viewed 13710 times
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

ik klim zelf met de knut. hij bevalt mij heel goed. het vreet geen pruzik touw en maakt geen slagen in je lijn. en lost altijd.

die andere knoop heet de Valdôtain tresse. ik vind het persoonlijk niks. ben er een paar keer mee naar beneden gezakt tewijl ik het niet wou. is nooit grappig :o heb een hekel aan babyzitten op mijn knoop hij moet gewoon krijpen! punt! voordeel is wel dat hij altijd lekker bij je in de buurt is.


Knut :arrow:
Attachments
de knut knoop
de knut knoop
knut.JPG (5.49 KiB) Viewed 13694 times
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hee Thijs en Roel,

Mooi duidelijke fotos, ik zal die van Thijs eens proberen. Welke dikte stroplijn gebruik je?

Mijn Valdotain is zo strak geknoopt dat hij altijd pakt, maar daardoor lost 'ie weer minder. Inderdaad is het niet prettig om opeens een metertje lager te hangen, maar het is ook niet prettig om veel kracht te verbruiken met touw doorhalen...

Groetjes,

Peter
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

huh de standaard maat! wat is dat?!? 10mm?!? succes!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

ik klim met de knut. Met 10 en 8 m lijntjes. 8 pakt beter en sneller terwijl 10 iets stugger doorhaald. Ik denk dat 10 mijn voorkeur heeft.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hoi Thijs en Roel,

De afgelopen weken met de knut geklommen in combinatie met een stugge 10mm strop. Het is een heel fijne knoop, ik wil niet meer terug naar de Valdotain. Ik denk dat een iets soepeler stropje nog makkelijker werkt. Met nat touw was het even wennen: schoof voor geen meter! Maar iedere knoop heeft zo zijn handleiding...

Bedankt en tot kijk!

Peter
Jorn
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 08 Mar 2007, 19:56
Location: overal en nergens

Post by Jorn »

misschien een beetje een oude thread, maar goed, het past er nou eenmaal erbij.
ik klim zelf ook met de knut, maar nog liever met iets dat ze hier een 'helicoil' noemen, tenminste ik denk dat ze hem zo noemen. let ook op mijn eigen toevoeging van tie-strap boven aan de brug van de karabiner. dit voorkomt dat het ene eind van de helicoil langs de brug naar beneden glijdt en dus dat je knoop altijd rechtop blijft. een bijkomend voordeel is dat je je karabiner dus nooit overdwars belaadt.
ik heb het prusik touw zelf afgetakelt, dit raad ik niet aan, en zelfs sterk af voor iemand die niet weet hoe dat moet. als je het kunt is het wel erg fijn, omdat je geen dikke knopen bij je karabiner hebt.
het prusik touw is trouwens 9mm, en van marlow. weet niet of het in nederland verkrijgbaar is, maar als je van knopen zoals de knut en de helicoil houdt is het de moeite waard om uit te proberen.
ik hoop dat jullie er wat aan hebben,

groeten jorn.
Attachments
Copy of DSCN0006.JPG
Copy of DSCN0006.JPG (85.28 KiB) Viewed 11580 times
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Jorn wrote:let ook op mijn eigen toevoeging van tie-strap boven aan de brug van de karabiner. dit voorkomt dat het ene eind van de helicoil langs de brug naar beneden glijdt en dus dat je knoop altijd rechtop blijft. een bijkomend voordeel is dat je je karabiner dus nooit overdwars belaadt.
Deze gebruikte ik er ook altijd voor, maar er zit dan zo'n rot 'haakje' aan. Jelte kwam met het idee om een stukje tube te gebruiken van een Big Shot. Mazzel, ik had nog een Oude Big Shot staan waar ik bang voor was geworden. Deze elastieken werken perfect. De diameter is net te klein om hem lekker op de karabiner te krijgen en dat is eigenlijk perfect. Hierdoor blijft hij prima op zijn plaats zitten. Het elastiek zelf is lekker 'bulky' dus er is veel materiaal wat de prussik op zijn plaats houdt. Een stukje van 1,5 cm is voldoende.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

"Ieder voordeel heb z'n nadeel" zei de grote meester geloof ik.
Ik heb veel last van die naar beneden glijdende strop, dus heb ik daar met plakband een verdikking op gedraaid. Dat lijkt een beetje op het elastiek van Wolter, maar niet iedereen heeft een Big Shot achter de hand...
Die takelingen zijn een goed idee; mijn visserknopen zijn zo dik, dat er echt ruimtegebrek is... Ik zal dit eens aan Tarzan vragen.

Overigens is mij een keer overkomen dat er redelijk hoog in de boom bij het omzetten een eindje van de karabijnhaak af was gevallen. Ik merkte het omdat de knoop wel heel vreemd deed. Meteen de fliplijn er bij en het was zo opgelost, maar het viel me ontzettend mee hoe "gevaarlijk" het was: namelijk helemaal niet zo heel erg. Althans, je wordt heel duidelijk gewaarschuwd dat er iets niet in orde is, ruim voordat je naar beneden lazert.
(Sindsdien is mijn controle-procedure van het vastzetten van een klimlijn iets uitgebreid...)

Groetjes,

Peter
Jorn
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 08 Mar 2007, 19:56
Location: overal en nergens

Post by Jorn »

goed idee, van die elastiek. ik hed zelf nog geen vervelende ervaring gehad met de tie-strap, maar ik heb het eindje ook afgevijld. misschien moet je eens aan iemand die in het zeikenhuis werkt vragen of ze wat, ehm, 'surgical tube' mee kunnen gappen. want dat is namelijk precies hetzelfde als dat elastiek van de bigshot. tenminste daar maakte ik vroeger altijd geweldige katapults mee :P .
Get High, Climb Trees...
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

hoewel het laatste bericht alweer een jaar geleden is plaats ik toch nog even mijn knoop die ik gebruik.
het uiteinde van het stropje (8mm) knoop ik aan de achterkant van het katrolletje en in het andere eind maak ik een vissers knoop welke ik tussen de wangetjes van het katrolletje door aan de karabijn maak.
hierdoor heb ik nog makkelijk ruimte om de klimlijn te bevestigen en ik gebruik een ISC gecko karabijn waardoor het katrolletje niet langs de zijkant naar beneden schuift.
ik vind deze knoop heel erg lekker klimmen pakt gelijk en lost ook goed.
Attachments
knoop.JPG
knoop.JPG (15.38 KiB) Viewed 9382 times
knoop2.JPG
knoop2.JPG (20.22 KiB) Viewed 9381 times
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

ik gebruik een valdotain tresse waarbij ik gebruik maak van 8 mm. powerlock stropjeslijn (zeer harde lijn) en de knoop wordt gelegd met 2 slagen rond en drie maal kruisen en vervolgens gewoon 2 vissermansknoopjes in een normaal formaat carabiner.
Een perfecte knoop, enorm snel, grijpt goed is relatief kort en de stropjes verbranden alleen bij idiote klimwedstrijdsprongen, maar bij het reguliere werk gaan ze behoorlijk lang mee.

maar iedere klimmer heeft toch lekker zijn eigen voorkeur en da's het mooie van dit vak.
het is niet zoiets als : one size fits all !!

succes met de knopen, dan ga ik weer lekker klimmen.... :wink:
- climb fast, move slow -
Post Reply