oregon powersharp

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
dolfijn
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 27 Sep 2010, 21:28

oregon powersharp

Post by dolfijn »

Heeft er iemand ervaring met deze ketting en slijper?
Lijkt mij enorm handig voor de tophandle. Geen gepruts meer met dat kleine kettingblad om te vijlen, misschien wel persoonlijk maar toch ik vind die grotere zagen handiger om te vijlen.
Aangezien de tophandle alleen in de boom gebruikt wordt is de kans klein dat je een steen raakt ,want hiervoor lijkt de ketting mij wel niet zo herstelbaar dan een gewone ketting.
http://www.youtube.com/watch?v=2zjnHInD ... re=related
dave1975
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 20 Nov 2011, 20:30

Re: oregon powersharp

Post by dave1975 »

geen ervaring mee en ik geloof er niet echt in ook,
geef mij maar mijn klassiek vijltje :wink: als ik na iedere zaagdag mijn ketting bijvijl heb ik dit soort atributen niet nodig :D

Dave
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by ludovanmil »

kan goed zijn dat ik dit apparaat binenkort op proef krijg....althans er komt een leverancier langs die me een tijd een apparaat geeft om te testen. Zo gauw ik wat zinnigs te zeggen heb zal ik een bericht postn.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: oregon powersharp

Post by densmee »

hoe kan dit nou werken, waar zit je chromen beiteldak of is de tand volledig omgedraaid?
en dieptestellers moet je met de hand nog zelf veilen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by Allard »

Ik heb de powersharp eens geprobeerd tijdens een show.
Omdat de beitels anders zijn dan bij een normale ketting is het zagen is ook anders: meer trillingen leek meer op happen/stuiteren dan op zagen.
Voor een tophandle die je gebruikt in de boom is ie niet gemaakt/bedacht, omdat deze in de boom minder slijt.En volgens mij mag er bij de stihl niet zo'n ketting om, omdat er geen veiligheidsschakels opzitten.

De powersharp is handig als je werkzaamheden hebt waarbij slijtage abnormaal hoog is.

Houd die powersharp maar, ik vijl liever zelf.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by treespotter »

Een tijdje geleden heb ik de Oregon PowerNow mogen uitproberen. De ontwerper van die zaag is een dagje bij mij geweest om die batterij kettingzaag aan de tand te voelen (haha, leuke woordspeling in deze). Ik heb die zaag eerst met de Powersharp ketting geprobeerd en later hebben wij er een gewone ketting op gezet.
Eerlijk gezegd was ik enorm positief verbaast over de betere zaagkwaliteit van die Powersharp te opzichte van de gewone ketting. Die ketting zaagt echt goed.
Ik kan mij er alleen niet toe zetten om met een ketting te werken die veel duurder is en dan ook nog eens eerder vervangen moet worden. Het vijlen van de ketting is echt een eitje. De PowerNow zaag heeft de slijpsteen ingebouwd zitten in het zaagbladdeksel en werkt dus supersnel. Wanneer je op een normale zaag een Powersharp ombouwsetje gebruikt moet je om te 'vijlen' een hulpstuk op de neus van het blad plaatsen.
Resumee overvlakkee; De ketting zaagt echt top, de prijs is fors en de ketting is eerder aan zijn eind. Ik zie de ketting vooral als een enorm handig gadget voor iemand die niet handig is met een vijltje.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by tarzan »

mee eens, ik heb er ook een gekregen en was enthousiast, Maar voor ons soort beroepsgroep is het niet je van het. Een hovenier of aannemer kan er denk ik wel enorm profijt van hebben.
groet van Tarzan
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: oregon powersharp

Post by Roel »

Weer een andere methode om je ketting te slijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=p57zA9O ... ature=plcp
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: oregon powersharp

Post by roelce »

de vijl van stihl is handig zoals de hoeken zijn makelijker te houden en de dieptesteller gaat in 1 keer

maar je kan je vijltijs niet makelijk afvegen waardoor je soms langer moet vijlen

maar een fijn toestel werk er mee voor een 3/8 pico

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: oregon powersharp

Post by Peterke »

Roel wrote:Weer een andere methode om je ketting te slijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=p57zA9O ... ature=plcp
Deze vijlhouder gebruiken wij al een hele tijd, en om eerlijk te zijn... ik zou hem niet meer kunnen missen.
Natuurlijk kan je pas met deze vijl gaan werken als de ketting al meerdere malen met de gewone vijlhouder bewerkt werd omdat je anders te snel de voorgeleider gaat beginnen vijlen, en dat bijt de ketting een beetje te hard!
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by timo »

ik blijf toch bij om de ketting uit de losse pols te slijpen zonder al die meuk. heb het iedee dat de ketting een stuk scherper word ook.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by treespotter »

Dat kan Timo, maar de kans is dan groot dat hij ook eerder bot zal zijn. Of scheef zal gaan trekken.
Ik heb toch graag zo'n Oregon vijlhoudertje met hoekaanduiding op mijn vijltje liggen. Dan hoef ik mij over de hoek en de diepte geen zorgen te maken.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: oregon powersharp

Post by Roel »

Ik maak ook graag gebruik van een vijlhouder en ook van de mal voor de dieptesteller ter controle. Zo slijp je (eigenlijk) nooit verkeerd. Met een vijl zonder houder kun je snel te diep vijlen waardoor de keting in het begin super scherp is maar na even zagen weer minder presteerd.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: oregon powersharp

Post by dennis »

slijp altijd meteen de dieptestellers eraf bij een nieuwe ketting, gas erop :lol: nee hoor niet eraf, maar begin wel eerst met een gelijkmatig strijkje ja
ik klim liever ... dan werken
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: oregon powersharp

Post by boomgnoom »

mee eens gewoon een vijl met schaal erop en een losse
diepte steller dat gaat helemaal super
the file gnome :mrgreen:
victim of gnomebashing
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: oregon powersharp

Post by bigbird »

oregon powersharp komt van de grote harvesters is een al beproefde techniek en gaan ze nu op de hobbymarkt brengen maar deze ketting jaagt door elke willekeurige zaagbroek zijn gevaarlijke en agressieve kettingen dus kijk er aub mee uit
Post Reply