Windhoos

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Windhoos

Post by Freerk »

Afgelopen zondag heeft er een windhoos huisgehouden in Hasselt, Overijssel. Verschillende bomen omgewaaid en afgedraaid. Heel veel takken op de weg. Mooi begin van je week als je hiermee kunt starten :-( Op de volgende website staan nog meer foto's. (waarschijnlijk ook iets duidelijker): http://www.kilroynews.net/special/2008-06/20080623.htm
Attachments
Foto0022.jpg
Foto0022.jpg (66.7 KiB) Viewed 8779 times
Foto0020.jpg
Foto0020.jpg (95.78 KiB) Viewed 8779 times
Foto0019.jpg
Foto0019.jpg (52.25 KiB) Viewed 8639 times
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Oei, dat waren toch echt niet allemaal gevalletjes 'dat was aan te zien komen'. Wel veel gevalletjes van bomen in het gras (of zoals Frank (Jelte's vader) zou zeggen 'het doodskleed van de boom').
Ik zat toevallig 's ochtends op de buienradar te kijken en zag de onweersbui in zuid-west Nederland aanzwellen. Hij scheerde onder Utrecht door zonder maar één druppel los te laten (wel veel windvlagen, maar niet spectaculair).
Dat het zo'n schade bij jullie teweeg bracht is wel bijzonder. Deze bui is boven land heftiger en heftiger geworden.

Lang leve de klimaatverandering :?
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Ik ben nog wel regelmatig plakoksels en schuurtakken tegegekomen die uitgebroken waren. Heb er de groenbeheerder van de gemeente op gewezen. Mooi snoeiklusje voor dit najaar ;-)
Is het trouwens echt zo slecht voor bomen om in gras te staan? Ik heb dit al eens vaker gehoord, maar waarom is dit eigenlijk? Heeft het met verdroging te maken?
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Bomen zijn schimmel dominant,, en gras is bacterie dominant. Gras onder bomen ziet er mooi uit maar geeft veel problemen voor de boom.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

het is flink tekeer gegaan daar zeg :shock: Bij jullie in de buurt zijn toch ook die hagelstenen gevallen van pingpongbal grote?

die brandweermannen zullen weer flink wat bladen en kettingen hebben verprutst met dat stromhout op ruimen :lol:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Alexander wrote:Bomen zijn schimmel dominant,, en gras is bacterie dominant. Gras onder bomen ziet er mooi uit maar geeft veel problemen voor de boom.
Omdat de bladeren heel consequent weggehaald worden, raakt de boom allerlei mineralen kwijt, bodemleven krijgt niet voldoende voeding, insecten overwinteren er niet. Bovendien wordt er op gras vaak met kunstmest gestrooid, waar het toch al schaarse bodemleven erg blij mee is (not). En als laatste zijn er grasmaaiers die het bij de formule I niet slecht zouden doen, en met die snelheid raken ze wel eens een wortelaanzet, of bijvoorbeeld die ene wortelaanzet 10x per jaar en dat 10 jaar lang.

Nee hoor, laat die bomen maar in een met vaste planten of heesters begroeide border staan! Of in een bos, das nog beter...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

hehe pinpong ballen ZEKERS

Heb er middenin gestaan.
Eerst hele harde regen toen hagel. En geen 2 minuten later vlak voor de auto een dikke eik tegen de vlakte.
Ik heb een boom nog nooit zo rustig zien vallen net of hij langzaam werd omgeduwd.

Wat mij erg opviel was dat deze eiken en andere bomen op veel slechte plaatsen stonden en waar de wortels moeite hadden goed te wortelen. Langs fiets paden, wegen en sloten. Ook veel mooie grote bomen maar die grotendeels verrot waren knapten af als lucifer stokjes.

Ook viel mij erg op dat de bomen slecht waren onderhouden en vele takken knapten af of uit scheurden. Echt heel zonder want het had in mijn ogen deels verkomen kunnen worden.

Hellaas geen motorzaag bij me want de bomen blokeerden de weg en de brandweer ging eerst ergens anders aan het zagen. dus lekker lang vastgestaan. Helaas is de auto ook beschadigt door de hagel en takken die tegen de zijkant aan vlogen. Maar wel mooi dit maak je maar 1 keer in je leven mee volgens mij.

Zal nog proberen een paar foto´s te plaatsen.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Roel wrote:het is flink tekeer gegaan daar zeg :shock: Bij jullie in de buurt zijn toch ook die hagelstenen gevallen van pingpongbal grote?


Ik woon zelf zo'n 20 km van Hasselt, en hier hebben we wel een flinke bak regen gehad, en een stevige woei, maar dat was dan ook alles.

Het bleek truowens ook geen windhoos te zijn, maar een zgn. downburst. Ditzelfde verschijnsel heeft vorig jaar Hoogeveen geteisterd. Hier heeft Thijs nog een bericht van gepost toen. De schade die je dan ziet, is heel anders dan bij een windhoos. Alle bomen die omgewaaid zijn, liggen dezelfde kant opp, en de bomen die beschadigd zijn hebben de beschadiging ook allemaal aan die kant zitten. Je kunt zo nagaan in welke richting de wind is gegaan. Bij een windhoos ligt alles veel meer doorelkaar.

die brandweermannen zullen weer flink wat bladen en kettingen hebben verprutst met dat stromhout op ruimen :lol:
Ik heb verschillende zaagsnedes gezien deze week waar ik met verbazing naar heb zitten kijken :shock: Ik ben bij lange niet de beste zager van het land, maar ik sta er vaker versteld van te kijken dat ze überhaupt nog een boompje door de midden krijgen :roll:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Brandweermannen krijgen volgens mij enkel een schriftelijke cursus motorzagen zonder examen :(
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Pietje wrote:Brandweermannen krijgen volgens mij enkel een schriftelijke cursus motorzagen zonder examen :(
Een maat van mij zit ook bij de vrijwillige brandweer, en hij gaat regelmatig met mij mee zagen. (hij leest dit forum ook regelmatig, dus ik durf ook niet iets anders te zeggen ;-)), maar hij zaagt (voor een brandweerman) best goed. Spoedcursusje doet wonderen! :lol:
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Post by densmee »

Pietje wrote:Brandweermannen krijgen volgens mij enkel een schriftelijke cursus motorzagen zonder examen :(
wij bieden de brandweer zaag cursussen in de gemeentelijke bossen
de bomen die geblest staan drukken wij met een kraan scheef en op spanning.
hierop kunnen ze dan oefenen en door het hangen krijgen ze toch praktische tips.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Goede oefening, dat zeker.

Maar ik blijf het altijd heel vreemd vinden dat brandweermannen, die door de week alles doen behalve bomen zagen, ingeschakeld worden om de meest moeilijke bomen weg te halen, of om beschadigde bomen nog verder te beschadigen. Niet gehinderd door enige kennis.

De truukjes die je op opleidingen leert zijn veel beperkter dan de truukjes die een ervaren bomenzager heeft opgedaan. Dus je kan toch een zeker niveauverschil verwachten. Maar niet denken dat de lokale brandweer een boomverzorger inschakelt...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Post by densmee »

Pietje wrote:Goede oefening, dat zeker.

Maar ik blijf het altijd heel vreemd vinden dat brandweermannen, die door de week alles doen behalve bomen zagen, ingeschakeld worden om de meest moeilijke bomen weg te halen, of om beschadigde bomen nog verder te beschadigen. Niet gehinderd door enige kennis.

De truukjes die je op opleidingen leert zijn veel beperkter dan de truukjes die een ervaren bomenzager heeft opgedaan. Dus je kan toch een zeker niveauverschil verwachten. Maar niet denken dat de lokale brandweer een boomverzorger inschakelt...
hier zaagt de brandweer ook als er echt nood is anders wordt dit werk uitbesteed
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Post by tarzan »

Pietje wrote:Goede oefening, dat zeker.

Maar ik blijf het altijd heel vreemd vinden dat brandweermannen, die door de week alles doen behalve bomen zagen, ingeschakeld worden om de meest moeilijke bomen weg te halen, of om beschadigde bomen nog verder te beschadigen. Niet gehinderd door enige kennis.

De truukjes die je op opleidingen leert zijn veel beperkter dan de truukjes die een ervaren bomenzager heeft opgedaan. Dus je kan toch een zeker niveauverschil verwachten. Maar niet denken dat de lokale brandweer een boomverzorger inschakelt...

ik ben wel eens wezen kijken en praten tijdens een voorlichtingsdag en avondvaqn de vrijwillige brandweer heb het ook gehad over de beperkte opleiding met moza de korpschef ging daar op in door mij in hun ENORM DIKKE cursusboek de 4 bladzijdes van de moza cursus te laten lezen. Hij was er van overtiugd dat dit voldoende was en ik heb hem verder maar in de waan gelaten. Nog wel gevraagd waarom de brandweer niet gewoon gebruik maakt van een lijst met hele kundige bomenzagers die zij 's nachts het bed uit bellen zij kunnen dan 200% vragen en de verzekering lekker de kleine boomen ondernemer spekken. Vond hij geen goed plan.......................................???????????
groet van Tarzan
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

densmee wrote:hier zaagt de brandweer ook als er echt nood is anders wordt dit werk uitbesteed
Juist als er echt nood is, moet er een expert bij gehaald worden.

Ik weet ook wel dat de (vrijwillige) brandweer altijd enorm blij is als ze eindelijk wat kunnen doen, en dus niet graag het leuke werk uit handen geven. Maar erg verstandig is dit niet, getuige vele voorbeelden...

Brandweerman blijf bij je vuur of zoiets... 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Of als takkensleepdienst als de boom neer gehaald is :lol: :
Post Reply