penetrograag

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

penetrograag

Post by arbol »

Iemand een idee waar je een penetrometer of penetrograaf kunt kopen en wat de prijs is ?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: penetrograag

Post by Pietje »

ITS (Poel Apeldoorn) heeft ze volgens mij nog wel.

Tja, meten is weten, he! Heb je de laatste "Bomen" gelezen? Leuk stukje over boomonderzoek :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: penetrograag

Post by arbol »

inderdaad, was een volledige interessante "bomen".

Meten is inderdaad weten...soms weet je wel dat een grond verhard is maar in een rapport is het altijd proffesioneler om met exacte cijfers af te komen en ook de mate van verharding te weten.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: penetrograag

Post by treespotter »

Een Penetrograaf kost een lieve duit. Probeer bij jou in de buurt een collega te vinden die er één heeft. Dan ga je samen een paar uurtjes prikken.
Ik heb ooit een Penetrograaf kunnen overnemen, maar heb hem eerlijk gezegd nog nooit gebruikt.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: penetrograag

Post by ivo »

Heb een penetrograaf te huur!, pas ge-eikt. Zit alleen wel een ETT'r aan vast....... :wink:
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: penetrograag

Post by Alexander »

Dag Ivo,,

Kan je die ge-eikte penetrograaf ook voor beuken gebruiken? Of alleen op eiken? :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: penetrograag

Post by treespotter »

Alexander wrote:Dag Ivo,,

Kan je die ge-eikte penetrograaf ook voor beuken gebruiken? Of alleen op eiken? :lol:
Dat ligt eraan hoe hard jij ermee kan slaan. Dan is het ineens een gebeukte penetrograaf. :lol:
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: penetrograag

Post by timo »

treespotter wrote:
Alexander wrote:Dag Ivo,,

Kan je die ge-eikte penetrograaf ook voor beuken gebruiken? Of alleen op eiken? :lol:
Dat ligt eraan hoe hard jij ermee kan slaan. Dan is het ineens een gebeukte penetrograaf. :lol:
:lol:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: penetrograag

Post by ivo »

Alexander wrote:Dag Ivo,,

Kan je die ge-eikte penetrograaf ook voor beuken gebruiken? Of alleen op eiken? :lol:
Ach, penetrograaf of resistograaf, met een beetje geweld kan je alles een boom inrammen..... :lol:
Zeker in eiken :mrgreen: ( ik kan op m'n i- pad de dubbele puntjes op de e niet vinden ,stelletje grapjassen!)
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: penetrograag

Post by ERA »

Heb hier een penetrometer liggen is ook te huur met bediening.
Ik weet niet waar jij zit Arbol?
planken zagen ERA vragen!
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: penetrograag

Post by dennis »

treespotter wrote:Een Penetrograaf kost een lieve duit. Probeer bij jou in de buurt een collega te vinden die er één heeft. Dan ga je samen een paar uurtjes prikken.
Ik heb ooit een Penetrograaf kunnen overnemen, maar heb hem eerlijk gezegd nog nooit gebruikt.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Oftewijl

Dat is een subtiele marketing Wolter, wat kost jij dan met die penetrograaf? :lol:
ik klim liever ... dan werken
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: penetrograag

Post by boomgnoom »

dennis wrote:
treespotter wrote:Een Penetrograaf kost een lieve duit. Probeer bij jou in de buurt een collega te vinden die er één heeft. Dan ga je samen een paar uurtjes prikken.
Ik heb ooit een Penetrograaf kunnen overnemen, maar heb hem eerlijk gezegd nog nooit gebruikt.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Oftewijl

Dat is een subtiele marketing Wolter, wat kost jij dan met die penetrograaf? :lol:
wolter mag zichzelf niet verhuren van de directie :lol: :lol
victim of gnomebashing
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: penetrograag

Post by dennis »

saai
ik klim liever ... dan werken
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: penetrograag

Post by treespotter »

dennis wrote:
treespotter wrote:Een Penetrograaf kost een lieve duit. Probeer bij jou in de buurt een collega te vinden die er één heeft. Dan ga je samen een paar uurtjes prikken.
Ik heb ooit een Penetrograaf kunnen overnemen, maar heb hem eerlijk gezegd nog nooit gebruikt.
:lol: :lol: :lol:

Oftewijl

Dat is een subtiele marketing Wolter, wat kost jij dan met die penetrograaf? :lol:
Is gratis. Alleen die reiskosten doen de deur dicht. :lol:
ERA wrote:Heb hier een penetrometer liggen is ook te huur met bediening.
Ik weet niet waar jij zit Arbol?
Er zit een klein significant verschilletje tussen een "meter" en een "graaf". Voor eigen gebruik is een "meter" meer dan voldoende, voor een rapport is een "graaf" handiger. Dan kun je later ook nog eens laten zien hoeveel weerstand een Penetropunt heeft op een dikke steen in mulle grond. :lol:
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: penetrograag

Post by ERA »

He Wolter, daar heb je toch een helmcam voor! :D :D :D
planken zagen ERA vragen!
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: penetrograag

Post by tarzan »

Beste

IK geloof dat er hier vasn alles door elkaar word gehaald.

Resistograaf: boormachine met drukkrachtmeter die je op houtige substantie (stam/wortel) kunt zetten om te meten hoe hard (of hoe hol) een stam is. Er is nog wel wat discussie over het gaatje dat je dan in een reeds afgegrendelde stam boord en daarmee de afgrendeling doorbreekt. Dus heb je alternatieven met geluidsgolven; Picus of Impulshamer.

Wanneer je de weerstand wilt meten in de bodem omdat er een wortel probleem is dan gebruik je een penetrograaf (die een maai grafiekje op papier maakt) of een penetrometer die met een wijzertje aangeeft hoeveel de weerstand in de bopdem is maar dit niet zelf registreerd.

Alle genoemde apparaten zijn echt duur. de penetrometer is nog het goedkoopste.

Ik krijg erg de indruk dat je een resistograaf (om holle plekken in stammen op te zoeken) bedoelt maar een bodemweerstandsmeter (penetrograaf) schrijft.

Ik heb maar één tip. Huur iemand in die de machine heeft en vooral ervaring met aflezen en beoordelen van de gegevens.
groet van Tarzan
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: penetrograag

Post by Harrie »

Zullen we de grap dan maar verklappen aan Frans? :lol:
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: penetrograag

Post by arbol »

ik bedoelde inderdaad een bodemweerstandsmeter...lijkt me onnozel en kostelijk om daarvoor steeds iemand te laten komen. Mocht zo iets niet te duur zijn is dit wel gemakkelijk en interessante extra informatie in rapporten. Zoals reeds gezegd een cijfer zegt meer dan zo maar te zeggen"de bodem is verhard....".

Dus iemand enig idee van de prijs van zo'n toestel ?

Heb zal "ge-googled" maar zonder resultaat.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: penetrograag

Post by ivo »

Laten we dat maar doen , dan ben ik van die flauwe grappen af , en bovendien heb ik eindelijk door hoe ik vanaf de i- pad dubbele puntjes boven de e kan zetten. :lol:
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: penetrograag

Post by ivo »

He ,arbol. Mijn berichtje moest er nog tussen! :D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: penetrograag

Post by treespotter »

tarzan wrote: IK geloof dat er hier vasn alles door elkaar word gehaald.
Frans, ik geloof dat jij het hele topic nog even grondig door moet gaan lezen. Het hele verhaal is ineens een eigen leven gaan leiden.
arbol wrote:lijkt me onnozel en kostelijk om daarvoor steeds iemand te laten komen. Mocht zo iets niet te duur zijn is dit wel gemakkelijk en interessante extra informatie in rapporten. Zoals reeds gezegd een cijfer zegt meer dan zo maar te zeggen"de bodem is verhard....".

Dus iemand enig idee van de prijs van zo'n toestel ?

Heb zal "ge-googled" maar zonder resultaat.
Heb je toch niet goed gegoogled. :wink:
http://www.poelbosbouw.nl/index.asp?Pag ... =&qnumber=
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: penetrograag

Post by boomverzorgingbruno »

wim arbol

koop je gewoon een goede prikpen als je deze met je volle gewicht in de grond moet duwen dan is de weerstand meer dan 3 kg per vierkante cm en is de bodem verdicht (in ieder geval te verdicht om een boom op een gezonde wijze te laten wortelen .
kan je echter die pen vlot in de bodem drijven zonder er met gans je lijf op te gaan hangen dan is het goed .
dit is nog steeds de goedkoopste techniek en de gemakkelijkste (btw ik wil best wel tegen een kleine vergoeding dit voor u komen doen :wink: )
laat een oen niet zomaar doen !
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: penetrograag

Post by enricovanwees »

Je kan eens informeren bij Pius of Boomtotaalzorg. Bij de laatste mocht ik eens assisteren met ""ploffen"". Groeiplaats verbetering door beluchting en injecteren van verschillende stoffen.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: penetrograag

Post by ivo »

tarzan wrote:Beste

IK geloof dat er hier vasn alles door elkaar word gehaald.

Resistograaf: boormachine met drukkrachtmeter die je op houtige substantie (stam/wortel) kunt zetten om te meten hoe hard (of hoe hol) een stam is. Er is nog wel wat discussie over het gaatje dat je dan in een reeds afgegrendelde stam boord en daarmee de afgrendeling doorbreekt. Dus heb je alternatieven met geluidsgolven; Picus of Impulshamer.

.
Idd.even een puntje ter discussie;
Ten eerste ; Als jij al weet hoe dik je gewenste restwand moet zijn om de boom veilig te behouden,dan boor je natuurlijk niet verder dan nodig is, grote kans dat je dan de afgrendeling intact houdt.

Ten tweede: ik durf de stelling aan te nemen dat bomen die gecontroleerd zijn met een resistograaf langer ( mogen ) blijven staan , simpelweg omdat je de zekerheid hebt of de restwand voldoende is. Zonder te boren met de resistograaf blijft het gissen naar de restwand, men durft naar aanleiding hiervan vaak niet het risico te nemen om een twijfelachtige boom te laten staan . Uiteraard blijven de methodes de voorkeur hebben,die de boom niet beschadigen. Al zijn dit vaak wel de duurdere methodes..... Aan U de keuze.
Last edited by ivo on 22 Dec 2011, 21:24, edited 1 time in total.
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: penetrograag

Post by arbol »

Bruno,
boomverzorgingbruno wrote:koop je gewoon een goede prikpen als je deze met je volle gewicht in de grond moet duwen dan is de weerstand meer dan 3 kg per vierkante cm en is de bodem verdicht (in ieder geval te verdicht om een boom op een gezonde wijze te laten wortelen .
kan je echter die pen vlot in de bodem drijven zonder er met gans je lijf op te gaan hangen dan is het goed .
dit is nog steeds de goedkoopste techniek en de gemakkelijkste (btw ik wil best wel tegen een kleine vergoeding dit voor u komen doen )

Mijn gewicht of jou gewicht....scheelt een paar bar :wink:
Post Reply