snoeien van haagbeuken

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "

snoeien van haagbeuken

Post by wes houtboer »

VRAAGJE

Heren en dames,

in mijn oprit staan 4 geleide haagbeuken. Ze staan daar al 7 jaar en ze moeten gesnoeid
worden.
Dit wordt de eerste keer dat ik dit zelf moet doen.
Om nu te voorkomen dat ik het gigantisch verkloot en ruzie krijg met moeders de vrouw vraag ik bij deze de experts om hulp.

Wanneer mag ik die dingen snoeien??

alvast bedankt
groeten
wes
salutantibus et vade scandens
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: snoeien van haagbeuken

Post by ludovanmil »

mini advies uit de super verkorte cursus boomsnoeien:
Een aantal bomen zijn gevoelig voor ' bloeden', met andere woorden de worteldruk van deze soorten is zo groot dat na het afzagen van takken op het verkeerde moment via de wonden kostbaar vocht / voeding lekt.
Haagbeuk hoort daarbij. Dus: snoeien als de boom vol in het blad staat / na het voorjaar in de zomer. Als er blad aan de boom zit verdampt de boom daar vocht en wordt de sterke worteldruk opgeheven.

Let ook op voor zonnebrand op de stam, als de stam teveel in de zon komen er scheuren in. Dus als de stam in de zon staat kleine takjes daar laten zitten.

Tip: koop een goed snoeiboek daar staan vaak al goede tips / adviezen in.
Nou is werken bij de politie mooi werk, maar boomverzorger is ook echt een tof vak , een carriereswitch ?? :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:Tip: koop een goed snoeiboek daar staan vaak al goede tips / adviezen in.
Maar ja Ludo, wat is nou een goed snoeiboek. Mijn tip van de dag is deze. Kom a.s. zaterdag naar de themadag van de KPB (Kring Praktiserende Boomverzorgers). De locatie is het IPC aan de Koningslaan 35 te Schaarsbergen. Kun je veel Treehuggers in levende lijve meemaken (daar schreeuwen wij nog meer :roll: ) en daar zijn ook heel veel goede boomverzorgersboeken te koop.
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "

Post by wes houtboer »

Hoi Ludo,

ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd al graag tussen de takken en het hout heb gezeten.
Maar ik moet ook eerlijk zijn, politie agent spelen is datgene wat ik echt goed kan. Tevens mag ik daar ook klimmen en al wat nog meer.
Dus die carriereswitch valt nog te bezien. Ik zou zeggen probeer me te bekeren op de Lb :wink:

In ieder geval hartelijk dank voor het snoeiadvies. Dat boek ga ik zeker kopen.

Groeten
wes
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "

Post by wes houtboer »

treespotter wrote:
ludovanmil wrote:Tip: koop een goed snoeiboek daar staan vaak al goede tips / adviezen in.
Maar ja Ludo, wat is nou een goed snoeiboek. Mijn tip van de dag is deze. Kom a.s. zaterdag naar de themadag van de KPB (Kring Praktiserende Boomverzorgers). De locatie is het IPC aan de Koningslaan 35 te Schaarsbergen. Kun je veel Treehuggers in levende lijve meemaken (daar schreeuwen wij nog meer :roll: ) en daar zijn ook heel veel goede boomverzorgersboeken te koop.

Hartelijk dank voor de uitnodiging echter zaterdag roept mijn plicht dus ik
kan helaas niet komen.
Bijzonder jammer!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

wes houtboer wrote:... echter zaterdag roept mijn plicht ...
Er is ook ledenvergadering, er gaat een nieuwe voorzitter gekozen worden. Misschien kunnen we een ordehandhaver juist goed gebruiken... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja, wel jammer dat de twee potentiële voorzitters niet de moeite hebben genomen om uit te leggen waarom zij de aangewezen personen zijn om voorzitter te worden van onze vereniging.
Terkas
Nieuw
Nieuw

Post by Terkas »

Hallo daar,

ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb er al erg vee van bijgeleerd. Ik studeer bosbouw en natuurbeheer in België en heb samen met een klasgenoot een bedrijfje. Als het over de technische aspecten van boomverzorging gaat, kan ik meestal enkel geïnteresseerd meelezen. We doen ons best om veilig en professioneel te werken, maar we hebben nog veel te leren.

Over het snoeien van planten weet ik echter wel een beetje, en volgens mij is wat Ludo zegt fout. Het moet juist omgekeerd. De haagbeuk is inderdaad gevoelig aan bloeden, maar zulke planten moet je net snoeien als er geen blad meer aanhangt!
In de lente komt de sapstroom immers weer volop op gang (in de winter: geen bladeren, dus geen verdamping, geen osmose dus geen opwaartse sapstroom). Als je in de lente snoeit, is de kans groot dat de plant doodbloedt.

Goed, nu ga ik nog wat studeren voor de examens :)

groeten
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Probeer dat maar eens. Ga gerust nu snoeien in de 'abc ' bomen . Doe dat vooral s'morgens vroeg, en ga dan s'middags nog eens kijken als het zonnetje op de bomen schijnt....... :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Beste Terkas,

even een correctie : Ludo's info is 100% waarheid en die bomen moeten (met klem) echt in het bladhoudend seizoen gesnoeid worden !

Jou uitleg is er een vanuit de foute snoeiboekjes !
zaag nu maar een tak van een Noot, Berk, Esdoorn of Haagbeuk en doe hetzelfde maar in het bladseizoen. Ik hoor je volgend voorjaar graag even terugkomen nadat je dit zelf proefondervindelijk hebt ontdekt.....

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Terkas
Nieuw
Nieuw

Post by Terkas »

Mijn uitleg komt niet uit een boekje, maar van mijn docenten tuinaanleg en boomteelt. De ene werkt al 30 jaar als tuinarchitect, de andere id decennia lang een van de voorzitters van de boomtelersfederatie Noord-België. Een rare kwibus soms, maar wel een man vol kennis en ervaring.

Ik heb hen nog zeer recent hun mening gevraagd omdat ik ergens twee essen moest snoeien, ook 'bloedbomen', en ik heb hen wel degelijk juist verstaan... Maar ik zal het er nog eens met hen over hebben als ik ze zie, misschien zitten de seizoenen hier wel anders in mekaar dan in Nederland :)

ps: jouw raad is inderdaad de beste: zelf testen om duidelijk het verschil tussen winter en lente te zien. Zal ik morgen doen!
Terkas
Nieuw
Nieuw

Post by Terkas »

ivo wrote:Probeer dat maar eens. Ga gerust nu snoeien in de 'abc ' bomen . Doe dat vooral s'morgens vroeg, en ga dan s'middags nog eens kijken als het zonnetje op de bomen schijnt....... :wink:
Wat zijn abc-bomen?
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

Acer
Betula
Carpinus

geloof nu toch maar wat er gezegd word terkas
het probleempje hierzo in belgie is dat bij veel tuinbouw scholen opleidingen
nog steeds veel fout les materiaal hoort en meestal soms oudere lesgeversz die niet of nog nooit hoorde van vernieuwing .
maar de wereld is aan het veranderen
laat een oen niet zomaar doen !
Terkas
Nieuw
Nieuw

Post by Terkas »

Dat zou weleens kunnen, te oordelen aan de artikels uit de jaren '70 en '80 die wij in de lessen voorgeschoteld krijgen... Bedankt alleszins!
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Terkas wrote:
ivo wrote:Probeer dat maar eens. Ga gerust nu snoeien in de 'abc ' bomen . Doe dat vooral s'morgens vroeg, en ga dan s'middags nog eens kijken als het zonnetje op de bomen schijnt....... :wink:
Wat zijn abc-bomen?
A - Acer= Esdoorn
B- betula= Berk
C-Carpinus= Haagbeuk

Daar komen nog bij; pterocarya= vleugelnoot
En juglans= walnoot. Ook dit zijn 'bloedende' bomen.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by joepiedubbelloepie »

Snoeien of knotten (terugzetten) ?

Soms kun je door te snoeien in een bepaalde periode een reaktie bij de boom oproepen waar jij naar op zoek bent.

Terugzetten van een haagbeuk als ie net volop in blad staat heeft niet mijn voorkeur

maar hangt af wat je wilt.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Post by boomgnoom »

wes houtboer wrote:Hoi Ludo,

Maar ik moet ook eerlijk zijn, politie agent spelen is datgene wat ik echt goed kan.

Groeten
wes
hmmm , dat spelen spreekt me wel aan !!!!!

dus jij bent zo'n dikke agent , van meer blauw op straat
dikke agenten schieten eerder want ze kunnen niet hard lopen
en als jij boven in de boom zit en er gaat iemand vout parkeren
schrijf jij hem dan ook op , ennennnnhhh
krijgen wij korting bij bonnen?
kun jij ook regelen dat we niet hoeven te blazen na de midwinter bbq
( dan betaal wij je eten wel !!!!!!)
the bribe gnome :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Terkas wrote:De ene werkt al 30 jaar als tuinarchitect, de andere id decennia lang een van de voorzitters van de boomtelersfederatie Noord-België. Een rare kwibus soms, maar wel een man vol kennis en ervaring.
:roll: Zucht... Sorry hoor Terkas, trek het jou niet persoonlijk aan, maar dat is nou precies waarom wij als boomverzorgers een bloedhekel hebben aan de gemiddelde 'tuinman'. Het zal absoluut een hele goede tuinarchitect zijn (al heb ik daar na deze opmerkingen mijn twijfels over) en de voorzitter van de boomtelersfederatie zal met zijn kennis en ervaring ook vast ergens heel goed in zijn, maar ik hoop niet dat die mannen in jou examencommissie zitten.
Bij het lezen van dit soort verhalen heeft de gemiddelde boomverzorger visioenen over een vuurpeloton.
Terkas wrote:Ik heb hen nog zeer recent hun mening gevraagd omdat ik ergens twee essen moest snoeien, ook 'bloedbomen', en ik heb hen wel degelijk juist verstaan...
Bloedbomen? In Nederland bloeden essen niet en ik weet het heel zeker, maar daar moeten de Belgische forumleden maar vertellen of ik het mis heb, maar in België bloeden die bomen ook nog steeds niet. En als bomen al bloeden, dan bloeden ze zelfs na een ontzettende horkerige snoeibeurt in het verkeerde seizoen niet dood!
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by frans »

oO, ik dacht dat ik bij de hand was zeg...OmG
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Helaas Terkas, ze hebben je iets proberen bij te brengen op school wat niet klopt.

Zoals ze je hier aanraden, koop een goed snoeiboek want goede snoeiadviezen zijn moeilijk van internet te halen, althans, spreken elkaar zo vaak tegen dat je door de snoeiadviezen letterlijk het bos niet meer ziet ;-)

Voor wat betreft de noot (Juglans) nog een toevoeging...al lopen daar de meningen ook nog wel eens over uiteen: geen dikke takken weghalen, zo min mogelijk snoeien, enkel in de buitenkroon wat eventueel. Vanaf augustus maar liever na de val van de vrucht, maar in elk geval voor 1 oktober. De noot is uitermate gevoelig voor vorst en heeft oktober nodig om wondweefsel te maken.
Image
enricovanwees
Treehugger
Treehugger

Post by enricovanwees »

Blauwe regen, kiwi, passiebloem, en druif / Vitis, horen ook bij
Dit abc lijstje.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

MAL wrote:Helaas Terkas, ze hebben je iets proberen bij te brengen op school wat niet klopt.

Zoals ze je hier aanraden, koop een goed snoeiboek want goede snoeiadviezen zijn moeilijk van internet te halen, althans, spreken elkaar zo vaak tegen dat je door de snoeiadviezen letterlijk het bos niet meer ziet ;-)

Voor wat betreft de noot (Juglans) nog een toevoeging...al lopen daar de meningen ook nog wel eens over uiteen: geen dikke takken weghalen, zo min mogelijk snoeien, enkel in de buitenkroon wat eventueel. Vanaf augustus maar liever na de val van de vrucht, maar in elk geval voor 1 oktober. De noot is uitermate gevoelig voor vorst en heeft oktober nodig om wondweefsel te maken.

het probleem is dat er ook nog vele snoeiboeken circuleren waar het fout aangevegeven staat .
meestal moet hij opzoek naar boeken vanaf de jaren 2000 .
treespotter wrote: :roll: Zucht... Sorry hoor Terkas, trek het jou niet persoonlijk aan, maar dat is nou precies waarom wij als boomverzorgers een bloedhekel hebben aan de gemiddelde 'tuinman'. Het zal absoluut een hele goede tuinarchitect zijn (al heb ik daar na deze opmerkingen mijn twijfels over) en de voorzitter van de boomtelersfederatie zal met zijn kennis en ervaring ook vast ergens heel goed in zijn, maar ik hoop niet dat die mannen in jou examencommissie zitten.
Bij het lezen van dit soort verhalen heeft de gemiddelde boomverzorger visioenen over een vuurpeloton.
Terkas wrote:Ik heb hen nog zeer recent hun mening gevraagd omdat ik ergens twee essen moest snoeien, ook 'bloedbomen', en ik heb hen wel degelijk juist verstaan...
Bloedbomen? In Nederland bloeden essen niet en ik weet het heel zeker, maar daar moeten de Belgische forumleden maar vertellen of ik het mis heb, maar in België bloeden die bomen ook nog steeds niet. En als bomen al bloeden, dan bloeden ze zelfs na een ontzettende horkerige snoeibeurt in het verkeerde seizoen niet dood!
er zijn echt gewoon lesgevers tuinmannen die dit aangeven als bomen die bloeden .
heb deze week nog zo een verhaal gehoort van jongens die een opleiding tuinaanleg architect gedaan hebben . is gewoon erg dat je probeert mensen iets duidelijk te maken en dat er langs de andere kant zo genaamde vakmensen opgeleid worden met de verkeerde kennis .
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Terkas wrote:Hallo daar,

ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb er al erg vee van bijgeleerd. Ik studeer bosbouw en natuurbeheer in België en heb samen met een klasgenoot een bedrijfje. Als het over de technische aspecten van boomverzorging gaat, kan ik meestal enkel geïnteresseerd meelezen. We doen ons best om veilig en professioneel te werken, maar we hebben nog veel te leren.

...

Misschien is het toch een goed idee om een aparte cursus boomverzorging te gaan volgen.

De ervaring leert mij dat cursisten, hoe veel voorkennis ze ook mogen hebben, het al heel moeilijk krijgen bij het simpelweg definiëren van een boom. Als de les boomverzorging vijf minuten bezig is blijkt dat niemand weet wat een boom eigenlijk is. Zelfs niet als ze al een opleiding tuinarchitectuur achter de rug hebben of boomkweker zijn...
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Om bij het onderwerp te blijven had ik nog volgende opmerking:

Leibomen worden vak onderhouden als knotbomen. De twijgen worden jaarlijks ingekort tot vlak boven de horizontale takken. Daardoor ontstaat er een kleine knot op die horizontale tak.

Nu is het zo dat als je in de zomer snoeit, wanneer de bomen volop in blad staan, er minder slapende ogen zullen uitlopen, wat bij knotten toch niet ideaal is.

Anderzijds vraag ik me af of haagbeuken erg veel last hebben van bloeden als je alleen maar eenjarige twijgen gaat afknippen. Maar misschien is het voor geleide haagbeuken verstandiger om ze niet te knotten en de leibomen in de zomer te scheren als een haag.

En om helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien: wilgen kunnen toch ook bloeden? En die worden in de winter geknot?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

ja maar wim

je hebt het antwoord zelf gegeven we willen dat onze wilg terug uitloopt en dat de slapende ogen reageren en dat doen ze niet in de zomer :wink:
Post Reply