Boom versus zonnepanelen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Angelique
Nieuw
Nieuw

Boom versus zonnepanelen

Post by Angelique »

We zijn bezig met een bezwaar tegen een kapvergunning voor een ongeveer 40 jaar oude eik.
De eigenaren willen de boom kappen i.v.m. het plaatsen van zonnepanelen.
Wie heeft er ervaring met zo'n situatie?
Wie heeft er adviezen?
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

zonnepanelen opschuiven?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Angelique
Nieuw
Nieuw

Post by Angelique »

Helaas is er geen ruimte om te schuiven met de panelen.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

stellage met zonnepanelen die hoger staan of naast de boom staan
op het huis
ligt er maar net aan hoe ingewikkeld je het wil maken
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hoezo zonnepanelen? Die boom is toch zelf een zonnepaneel? Slaat zonneenergie op in hout en daar kan je lekker de kachel van branden.

In Mierlo hebben we dat ook een keer gehad: een voorbeeldhuis voor energiezuinig wonen was af, toen moesten de bomen weg voor de zonnepanelen. "Hadden we niet op gelet", aldus de gemeente. Mmm.

Als je echt milieuvriendelijk wil zijn, laat je die boom lekker staan. De hoeveelheid energie die nodig was om die panelen te maken, is veel groter dan de panelen ooit zullen opbrengen. :(
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Je zou de bomen ook kunnen vellen om dan te gebruiken in de HR houtkachel, dan heb je twee vliegen in één klap. 1. Een warme rug van de lekkere houtkachel en 2. duurzaam opgewekte electriciteit om lekker ongegeneerd te treehuggen.

Waarom is het ineens 'Not Done' om een boom te vellen. Zolang er geen onoverkomelijke bezwaren zijn (bijvoorbeeld visueel zeer waardevol) zie ik geen probleem om een boom te zien als 'te oogsten gewas'. Vergeet niet dat al die oude lanen ook gewoon te oogsten gewas was totdat kolen en olie in beeld kwamen.

Je zou als gemeente toch een evenredige herplant kunnen opleggen en als dit niet in de tuin zelf kan dan zou het misschien kunnen op een door de gemeente aangewezen 'herplantbos' locatie. Een evenredige herplant zou kunnen betekenen dat je de oppervlakte op borsthoogte berekend om zo te bekijken hoeveel jonge bomen er geplante moeten worden om een evenredige hoeveelheid 'boom' te planten.
Angelique
Nieuw
Nieuw

Post by Angelique »

Een interessante invalshoek Wolter.
Mij gaat het o.a. ook om de precedentwerking.
Dit jaar is er weer subsidie voor de zonnepanelen.
Een zonnepaneel is bouwvergunningsvrij.
Houdt dit in dat er altijd bomen gekapt moeten worden om het paneel te laten functioneren.
Hoe maakt de kapvergunningverlener de afweging bij de keuze boom of zonnepaneel.
Bij deze gemeente is er een standaard APV op het gebied van bomen.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Wolter,

in de bebouwde kom is de waarde van elke boom enorm groot, omdat ik ervan overtuigd ben dat bebouwing de grote oorzaak van opwarming van de aarde is en schaduw in de bebouwde ruimte enorm welkom is.

Tja, je wou het weten.... 8)

En bomen planten in een weiland zet dan weinig aan: het is dan inderdaad een te oogsten gewas. In de bebouwing ligt dat volgens mij anders. Kijk maar eens hoe blij je met schaduw bent als je in een brandende zon-dag je auto in stapt :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
noel
Nieuw
Nieuw

Zonnewarmte

Post by noel »

waarom maakt hij geen gebruik van aardwarmte net zo goed en met dit weer nou is er toch niet voldoende zon.Laat staan die boom en die zonnepanelen verplaatsen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:Wolter,

in de bebouwde kom is de waarde van elke boom enorm groot, omdat ik ervan overtuigd ben dat bebouwing de grote oorzaak van opwarming van de aarde is en schaduw in de bebouwde ruimte enorm welkom is.

Tja, je wou het weten.... 8)

En bomen planten in een weiland zet dan weinig aan: het is dan inderdaad een te oogsten gewas. In de bebouwing ligt dat volgens mij anders. Kijk maar eens hoe blij je met schaduw bent als je in een brandende zon-dag je auto in stapt :D
Waar maak jij je nou zo druk om Pietje. Ik heb toch niet gezegd 'ros al die bomen maar om in de bebouwde kom'? Volgens mij was het meer zoiets als
'Zolang er geen onoverkomelijke bezwaren zijn (bijvoorbeeld visueel zeer waardevol) zie ik geen probleem om een boom te zien als 'te oogsten gewas'.'
Je zou hier (en daar komt hij weer) BIJVOORBEELD, BIJVOORBEELD, BIJVOORBEELD!!!! ook kunnen zeggen 'wanneer het de laatste boom is in de stad' of 'de enige boom op de parkeerplaats'. Je hebt mij toch niet horen zeggen dat die mooie grote rode beuk of die mega mooie eik zomaar tegen de vlakte moeten...

Toch?
8)
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

:D

Als je alleen maar de mooie beuk en de enige boom op de parkeerplaats gaat beschermen, hou je er alleen de beuk van over... Daarom beschermen we alle bomen, zodat we in elk geval jouw twee bomen nog overhouden...

treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Van mij mogen er gerust drie bomen blijven staan hoor, zolang dat zonnepaneel maar kan worden geplaatst.

Nee, nu even weer serieus.

Ik denk dat het vellen van bomen zeker niet moet worden bepaald door de zonnepaneelplaatsingsdrang. Het vellen van een boom is meestal een tijdelijk lapmiddel omdat buurbomen de vrijkomende plaats weer gaan innemen.

Het dak of een vaste constructie hoeft echt niet de enige locatie te zijn voor een paneel. Tegen een gevel of achter in de tuin op een verplaatsbare constructie zou ook een optie kunnen zijn.
Pas op dat je geen beslissing neemt waardoor de burgers denken dat zonne-energie boven groen in de wijk gaat. Voldoende groen zorgt voor een gezonder en beter klimaat dan welke AC werkend op zonne-energie ook maar kan produceren.

Angelique, zou het mogelijk zijn dat jullie gemeente een veld inricht voor het oogsten van zonne-energie. Een collectief zonneveld zou goedkoper in te richten moeten kunnen zijn dan op elk huis een eigen inrichting. Dit zou ook heel veel bomen kunnen sparen in de wijken. Het collectief oogsten van zonne-energie zou best wel eens een oplossing kunnen zijn in de toekomst.
Angelique
Nieuw
Nieuw

Bomen versus zonnepanelen, de bezwaar- en beroepszitting

Post by Angelique »

Ondertussen is de zitting geweest.

De commissie vondt dat de gemeente de beoordeling van de kapvergunning opnieuw moet doen.
Het was te weinig gewogen en uitgebreid gedaan.
Binnenkort horen we of de gemeente de beoordeling zelf opnieuw gaan doen of dit door een ander gemeenteambtenaar van een andere gemeente laten doen.
Verder heeft de commissie het standpunt dat het persoonlijk belang (de plaatser van de zonnepanelen) en het algemeen belang (dat er een boom gekapt wordt) botsen.
De commisie vindt dat als de boom niet erg waardevol is, het persoonlijk belang voor gaat.

Ik ben benieuwd!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Leg eens uit Angelique, gaat het hier nou om een particuliere boom of een gemeenteboom.
Als de boom een gemeenteboom is dan heeft de particulier hier helemaal geen inbreng in als het gaat om het aanvragen van de velvergunning. Gaat het om een boom in de tuin van de huiseigenaar/panelenplaatser en is de boom gezien vanaf het terrein van omwonenden of het openbare terrein geen beeldbepalende boom, dan zie ik persoonlijk niet in waarom de eigenaar van de boom er niet iets mee zou mogen 'doen'.
Angelique
Nieuw
Nieuw

Post by Angelique »

treespotter wrote:Leg eens uit Angelique, gaat het hier nou om een particuliere boom of een gemeenteboom.
Als de boom een gemeenteboom is dan heeft de particulier hier helemaal geen inbreng in als het gaat om het aanvragen van de velvergunning. Gaat het om een boom in de tuin van de huiseigenaar/panelenplaatser en is de boom gezien vanaf het terrein van omwonenden of het openbare terrein geen beeldbepalende boom, dan zie ik persoonlijk niet in waarom de eigenaar van de boom er niet iets mee zou mogen 'doen'.
De boom is van de particuliere zonnepanelenplaatser. De boom is zichtbaar vanaf de weg.
Volgens ons is de boom beeldbepalend, volgens de gemeente niet.
De commissie vindt dat de gemeente dit beter moet onderbouwen.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Toevallig heb ik vorige week een dag cursus gehad over juridische aspecten wat bomen betreft.
Voor zover er hier jurisprudentie over is, weet ik het volgende: Schaduwoverlast wordt over het algemeen als 'aanvaardbare' overlast
beschouwt, mits er economische belangen in het geding zijn.(bijv een plantenkweker met een broeikas die door schaduw van bomen op zijn kas zijn plantengroei(en dus ook inkomsten)ziet terug lopen.
Of er in dit geval inkomstenderving is doordat er schaduw op de zonnepanelen valt, daar kan ik natuurlijk niet over ooordelen.
dus..... wordt ongetwijfeld vervolgd...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja maar dit is een gevalletje 'kip of het ei'.
Het zou in dit geval zo moeten zijn dat dat er geen vergunning voor de zonnepanelen afgegeven wordt. Het kan toch niet zo zijn dat er een boom geveld 'moet' worden omdat de pas geplaatste panelen last hebben van 'inkomstenderving'.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote: Het kan toch niet zo zijn dat er een boom geveld 'moet' worden omdat de pas geplaatste panelen last hebben van 'inkomstenderving'.
Precies, Ivo, in jouw cursus is waarschijnlijk ook het "veranderd gebruik" aan de orde gekomen. Als je iets gaat veranderen zonder rekening te houden met de omgeving, kun je later niets eisen over die omgeving.

Verder hebben veel gemeenten inmiddels een groen-structuurplan, een tekening waar aangegeven staat hoe de structuur van het groen in dorp/stad zou moeten zijn. Hoofdgroenstructuren (grote wegen, parken etc) hebben meer waarde dan een lijsterbesje in een achterafstraatje. Daarom wordt er aan het groenstructuurplan vaak een groenbeheerplan gekoppeld. Hierin wordt onder andere beschreven welke bescherming de verschillende niveau's van structuur krijgen. Een eik langs een hoofdstructuurweg ga je niet weghalen voor eikels (leuke woordspeling trouwens!) en een beetje schaduw, maar bij een boom die geen structuur-functie heeft ligt dat anders.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Ik vergat nog even te vermelden dat de inkomstenderving natuurlijk wel in verhouding moet wezen.
dwz. dat je dus geen grote (monumentale) eik kan gaan kappen omdat de zonnepanelen voor een paar euro bezuinigen op de
elektriciteitsrekening.
Angelique
Nieuw
Nieuw

Post by Angelique »

Deze gemeente heeft geen structuurplan voor bomen of groen.
Daarnaast hoeft er geen vergunning voor de zonnepaneel worden aangevraagd.
Daarom mijn angst dat omdat zonnepanelen vergunningvrij mogen worden geplaatst (meestal), is er geen moment dat de gemeente kan sturen in het plaatsen van de panelen waarbij de boom en de panelen hun goede plek hebben.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

En als je op een creatieve manier van je boom af wilt, dan leen je een zonnepaneel van iemand, zet die op je dak en ga je klagen dat de boom het zonlicht wegneemt.

Nee, lijkt me geen goede ontwikkeling. Ik zou denken dat de aanschaf van een zonnepaneel (gezien de terugverdientijd van 15 jaar of zo) niet opweegt tegen het kappen van een boom (die overigens ook een terugverdientijd van "lang" heeft...).
Post Reply