Klimbos!

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Klimbos!

Post by Treebo »

het is hier wel eens voorbij gekomen zo'n klimbos parcours.
Maar hoe word zoiets eigenlijk gebouwd?

Ik kwam per toeval een leuk filmpje tegen (is wel duits).

http://www.youtube.com/watch?v=RereXZY18EM

veel kijk plezier!

gr
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Klimbos!

Post by Steven »

haha de mannen van de TÜV komen langs en ineens heeft iedereen een helmpje! haha
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Klimbos!

Post by Treebo »

yep dat viel me ook al op :D
Hij deed wel zelf klimmen die TUV sticker man :)
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: Klimbos!

Post by Harrie »

Leuk fimlpje,

Bij 8:45 gaat er een nog gruwelijk op z'n bek, bij het einde van de tokkelbaan
johannesm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 10 Jun 2009, 19:11
Location: diest

Re: Klimbos!

Post by johannesm »

Ik vond het stukje met de slee wel leuk!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimbos!

Post by treespotter »

Ik blijf het jammer vinden dat die constructies werken met grote stempels rondom de bomen. Waarom worden daar geen dunnere stalen pinnen voor gebruikt. Na een paar jaar zitten die pinnen ingegroeid en de boom kan gewoon verder diktegroei maken zonder te worden geremd door houten stempels rondom de boom.
boomwerk bilthoven
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 25 Dec 2011, 17:23

Re: Klimbos!

Post by boomwerk bilthoven »

Naa wolter, ik ben wel voor boom behoud, maar in een bos met productie sparren, zoals het eruit ziet, geloof ik dat de bomen het wel kunnen hebben dus lijkt me dit ook een prima optie. Je kan ook wel heeel ver gaan

wel een cool idee overigens
voor boom tuin en takkenwerk
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Klimbos!

Post by boomgnoom »

ja zeker een leuk idee
moest alleen wel lachen om de tuv calimero
en ik ga nog een keer kijken voor die smak op 8.45
inderdaad hij maakte een ongecontroleerde stop waarbij zijn tuigje niet deed wat hij wilde
maar hij zaagt 5cm doorsnede met een t200 .
Ik had de 066 erbij gepakt :lol: :lol:
of met gerichte springladingen was het ook gelukt
( beetje amerikaans )
the rebel gnome
victim of gnomebashing
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimbos!

Post by treespotter »

boomwerk bilthoven wrote:Naa wolter, ik ben wel voor boom behoud, maar in een bos met productie sparren, zoals het eruit ziet, geloof ik dat de bomen het wel kunnen hebben dus lijkt me dit ook een prima optie. Je kan ook wel heeel ver gaan

wel een cool idee overigens
Dit bericht snap ik niet helemaal Frank. Bedoel jij dat die mannen onnodig vaak de constructie moeten herstellen of wanneer het mis gaat met de stamschades dat ze het klimparcours maar gewoon moeten verplaatsen naar een ander stuk bos?
Ik zie dat toch als kapitaalvernietiging. Dan lijkt het mij handiger om een constructie te plaatsen die onderhoudsvrij en relatief schade-arm is.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Klimbos!

Post by -WOUTER- »

Ben het helemaal met Wolter eens. Ik heb een paar keer een touwparcours inspectie gedaan voor klimbossen en daarbij zie je erg veel schade door ingroeiing van dit soort constructies.... conclusie van enkele jaren controle op 1 van de lokaties is dat zowel ik als de touwparcours bouwer de bomen hebben afgekeurd en er een nieuwe zal moeten worden gebouwd. Dit touwparcours heeft dan precies 7 jaar in de bomen gezeten en de schade is bizar.

insnoeringen, fuctieverlies van de kroon door stagnatie sapstroom en aantasting van schimmels en noem maar op .....

ga voor een deugdelijke constructie die de bomen echt spaart anders kun je de boel na enkele jaren weer afbreken en heb je meteen je gast gebruiker om zeep geholpen....
Attachments
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (25.26 KiB) Viewed 8654 times
- climb fast, move slow -
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: Klimbos!

Post by joepiedubbelloepie »

Helemaal met W en W eens, wij doen nl. al jaren de bomen bij de echte boomklimmers, en ook daar hebben ze in het verleden veel lijnen rechtstreeks door de bomen laten lopen, dit geeft veel schade.

Soms is een gaatje dan beter, of het ondehoudsvrij is....? :roll:
Maar met een goed stukkie staal kom je een heel eind!

Ben ook wel zeer benieuwd naar trekproefresultaten na dunning van het perceel en aanleg van de onderpaden. Veelal wordt de bodem flink verpoerd met de aanleg van terasjes en paadjes.
Martin
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 24 Jan 2012, 12:01

Re: Klimbos!

Post by Martin »

In principe kun je zowel kabels om de boom heen slaan als doorboren.
Het verschil zit hem vooral het onderhoud. Meestal (mijn ervaring tenminste) wordt dit niet of nauwelijks gedaan, en dan ben je binnen een paar jaar de klos.

Er is ooit een interessant rapport over geschreven: http://www.kanyaka.nl/techniek-en-veiligheid
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Klimbos!

Post by Pietje »

Hey Martin, dat heb je snel gedaan!

Naast me ligt een inspectie voor uitwerking ;-) dus nog even geen tijd het hele rapport door te lezen. Wel zag ik deze fraaie conclusie: "het is in elk geval duurzamer om levende bomen als paal te gebruiken dan om een boom om te zagen, als paal te fresen en hem dan weer als "boom" terug gaan zetten" :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Klimbos!

Post by Roel »

Wat wel een nadeel kan zijn van stalenpinnen die in de boom gaan is het controleren. 2 jaar terug in Canada geweest en daar heb ik ook z'n parcour afgelegd. Daar zaten ijzeren beugels om de boom met lange bouten. Ze zeiden dat ze dit goed bij houden en nagenoeg geen schade verooorzaakt aan de boom.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Klimbos!

Post by treespotter »

Ja Roel, dat bedoel ik. En na een aantal jaren kan de beugel weg en zitten de pinnen vast genoeg om daarop voort te borduren/lassen.
Post Reply